• 0

vreemd vermogen en stamrecht bv

Graag zou ik het volgende willen weten :

 

1. Mag je vreemd vermogen (uit prive bijvoorbeeld) aan een stamrecht bv toevoegen ?

 

2. Kan/Mag ik een stamrecht bv (opgezet om 'gouden' handdruk te beheren, zit voorlopig nog veel verlies in) gebruiken

om andere bedrijfsactiviteiten uit te voeren (ik wil iets internationaals in tijdelijke verhuur gaan doen) ?

 

Ter informatie : Mijn stamrecht bv is gevestigd in NL maar ik woon zelf in het buitenland (EU).

 

Indien nee, waarom niet (alhoewel dat is niet zo heel belangrijk dan, dat geef ik onmiddelijk toe). Indien ja, waar moet ik allemaal rekening mee houden. Alvast heel hartelijk bedankt.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat bedoel je met vreemd vermogen toevoegen? Bedoel je dat de stamrecht-B.V. een priveschuld overneemt? Dat kan, maar alleen onder zakelijke voorwaarden en met medewerking van de schuldeiser.

 

Andere activiteiten ontplooien kan en mag met een stamrecht-B.V.

Houdt wel de doelomschrijving van de B.V. in het oog. Wellicht is aanpassing vereist.

Verstandiger zou m.i. zijn om een dochtervennootschap daarvoor op te richten. Daarmee houdt je je 'gouden handdruk' buiten de risicosfeer, voor zover je die niet gebruikt als investering in die nieuwe B.V.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je reactie. Punt 2 is me voldoende duidelijk..

 

Vwb punt 1: Nee ik bedoel geen priveschuld. Ik duid het met 'vreemd vermogen' mogelijk onjuist aan. Ik bedoel echt geld en aandelen. Ik las ergens dat mensen 'tonnen' eigen vermogen toevoeging aan hun stamrecht bv om bijvoorbeeld de vermogensbelasting of belastingheffingen elders te ontlopen.

 

Dus als ik bijvoorbeeld 200.000 euro wil toevoegen aan een stamrecht bv waarin al ongeveer 200.000 eigen vermogen zit,

kan dat dan (vanzelfsprekend is de winst over dat vermogen dan belast in de bv maar deze vennootschapsbelasting is mogelijk lager dan de belasting die er elders over betaald zou moeten worden, andere reden kan zijn om de zaak gewoon administratief lekker eenvoudig te houden mits het niet teveel kost). Als ik die 2 ton toevoeg is dat dan een lening van DGA aan de BV en moet de BV rente betalen of kan ik het gewoon tegen nul rente doen ?

 

Als dit allemaal kan, kan ik dan ook dat eigen vermogen wat in de stamrecht bv was toegevoegd, weer terug naar prive halen hoe en wanneer ik wil ?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat hetgeen jij bedoelt een extra storting op de aandelen is. Dennis Jongbloed maakt daar op dit moment reclame voor. http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/databank/inkomstenbelasting/box_3/besparen_op_box_3_door_bv/

Dat is géén lening aan je BV. Als het wel een lening zou zijn van dhr. Riviera aan de BV, dan zou dhr. Riviera de rente-opbrengsten in box 1 (dus progressief belast) op moeten geven, dus daar zou je bar weinig mee winnen.

 

Is dit waar je aan zat te denken?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hai bedankt voor je input, Ik wil geen misbruik van dit forum maken dus je moet me maar zeggen als je er een punt achter wil zetten.

 

Extra aandelen toevoegen ? Zegt me niks maar ik ga achter de informatie aan.

 

Ik ben niet belastingplichting - als persoon - in NL . Box 1 is dus nvt op mij.. Wel doe ik aangifte in NL voor mijn stamrecht bv, die sinds 2008 redelijk zwaar in het verlies zit (beleggen is niet mijn geluk begrijp ik inmiddels, lehman, fortis noem maar op).

 

Ik zou over prive geld belasting moeten betalen conform de belastingwetgeving in mijn woonland. Dat is een superingewikkeld verhaal waar ik eigenlijk niet aan wil beginnen, even los van wat financieel wel of niet interessant is. Dus dacht ik, als ik dat privevermogentje nou gewoon op de balans van de stamrecht bv zet (hoet heet het dan op de balans ? vreemd vermogen dacht ik ?) dan kan ik evt. toekomstige winsten op dat kapitaal nog behoorlijk lang verrekenen, en ik heb administratief alles onder 1 pet zitten, wel zo makkelijk. Want aangifte voor de stamrecht bv doe ik toch al.

 

Dus ik dacht, ik voeg mijn prive geld toe aan de stamrecht bv. Daar laat ik het renderen (hopelijk), betaal ik belasting over ect winsten, en tzt. boek ik het weer terug naar prive als ik het een keer nodig heb. Of, maar dan kom ik alweer bij mijn volgende vraag aan : ik laat de stamrecht bv een huis in het verre oosten kopen en ik verhuur dat (kan dat ? de stamrecht bv wordt dan exploitant van een onroerend goed tbv vakantieverhuur).

 

Ik vind het echt ontzettend knap dat sommige mensen hier allemaal verstand van hebben, ik ben echt geen sufkop maar jeetje wat is het allemaal ingewikkeld zeg. Als alles juridisch en fiscaal supersimpel zou zijn dan zou er volgens mij heel wat minder crisis zijn ook.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het verhaal Jongbloed gelezen en ja, zoiets is het inderdaad. Ik dacht alleen dat het eenvoudiger zou kunnen, gewoon je prive-vermogen uitlenen aan- of kosteloos parkeren bij- de stamrecht bv, dus tegen nul rente.

 

Er is iets anders wat mij triggerde, nl. het terughalen van die 18000 euro kapitaal, belastingvrij. Heb ik ook wel oren naar. Maar kan dat ook als je bv een winstreserve hebt van 60.000 euro negatief (of zoiets). ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

In eerste instantie, zonder alle details te kennen denk ik dat het uitkeren van het aandelenkapitaal door een stamrechtBV met een negatieve winstreserve, gezien zal worden als prijsgeven van het stamrecht, waardoor er loonbelasting en revisierente geheven zal worden over de waarde van het stamrecht.

 

En dan wordt het nu wel tijd dat een mod hier een slotje op gooit, stamrechtvragen passen niet in het HL-beleid heb ik begrepen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.