Ik heb de volgende casus waarop ik na het lezen van Fiscale Forum nog niet echt een eenduidig antwoord heb kunnen vinden.
Samen met een zakenpartner hebben we de volgende constructie:
1x Persoonlijke Holding DGA – X
1x Persoonlijke Holding DGA – Y
1x Gezamenlijk Holding Z (50-50% eigendom 1 Persoonlijke Holding DGA – X en 1 Persoonlijke Holding DGA – Y)
3x Werkmaatschappijen welke voor 100% in eigendom zijn van de gezamenlijke holding Z
Mijn vragen omtrent deze constructie zijn:
1. Vanuit welk(e) bedrijf/bedrijven/werkmaatschappij(en) moet de verloning plaatsvinden naar de DGA's
2. Management Fee: via welke bedrijf/bedrijven diend deze worden voldaan en hoe dient deze te worden berekend. Wat zijn de componenten? Is er een bepaald verband tussen de hoogte van het DGA salaris en de management fee? Of kan dit naar eigen inzicht op een verantwoorde wijzen worden vastgesteld?
In welk bedrijf/bedrijven horen de volgende zaken te worden ondergebracht:
3. Bezittingen (zakelijke bezittingen zoals hardware etc)
4. Intellectuele rechten?
5. Leaseauto's?
6. Huur van het kantoor?
7. Pensioen rechten?
8. Persoonlijke holdings zijn gevestigd op de huisadressen (van de DGA's) waar ook een ruimte als kantoor is ingericht terwijl er ook een gezamenlijk kantoor elders is voor de gezamenlijke holding en werkmaatschappijen. Zijn de huisvestingskosten op het privéadres fiscaal aftrekbaar binnen de structuur?
Mochten jullie nog vragen hebben of meer informatie wensen dan hoor ik het graag!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Maurice de Boer
Maurice de Boer
Beste leden van Higher Level,
Allereerst aangenaam kennis te maken!
Ik heb de volgende casus waarop ik na het lezen van Fiscale Forum nog niet echt een eenduidig antwoord heb kunnen vinden.
Samen met een zakenpartner hebben we de volgende constructie:
1x Persoonlijke Holding DGA – X
1x Persoonlijke Holding DGA – Y
1x Gezamenlijk Holding Z (50-50% eigendom 1 Persoonlijke Holding DGA – X en 1 Persoonlijke Holding DGA – Y)
3x Werkmaatschappijen welke voor 100% in eigendom zijn van de gezamenlijke holding Z
Mijn vragen omtrent deze constructie zijn:
1. Vanuit welk(e) bedrijf/bedrijven/werkmaatschappij(en) moet de verloning plaatsvinden naar de DGA's
2. Management Fee: via welke bedrijf/bedrijven diend deze worden voldaan en hoe dient deze te worden berekend. Wat zijn de componenten? Is er een bepaald verband tussen de hoogte van het DGA salaris en de management fee? Of kan dit naar eigen inzicht op een verantwoorde wijzen worden vastgesteld?
In welk bedrijf/bedrijven horen de volgende zaken te worden ondergebracht:
3. Bezittingen (zakelijke bezittingen zoals hardware etc)
4. Intellectuele rechten?
5. Leaseauto's?
6. Huur van het kantoor?
7. Pensioen rechten?
8. Persoonlijke holdings zijn gevestigd op de huisadressen (van de DGA's) waar ook een ruimte als kantoor is ingericht terwijl er ook een gezamenlijk kantoor elders is voor de gezamenlijke holding en werkmaatschappijen. Zijn de huisvestingskosten op het privéadres fiscaal aftrekbaar binnen de structuur?
Mochten jullie nog vragen hebben of meer informatie wensen dan hoor ik het graag!
Alvast bedankt voor de geïnvesteerde tijd!
Met vriendelijke groet,
Maurice de Boer
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39903-management-fee-dga-salaris/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag