• 0

Provisie als agent software pakketten

Goededag,

 

Ik sta op het punt om een agentuurovereenkomst te sluiten. De provisie zal een percentage zijn per verkocht product.(Royalty)

Ik zal dienen als agent van het desbetreffende principaal en software pakketten vermarkten op de Nederlandse markt.

 

De principaal verkoopt deze software pakketten voor 6500 EUR aan organisaties.

 

De Principaal heeft mij voorgelegt om een provisie percentage te noemen. Echter heb ik geen flauw idee wat het gemiddelde provisie percentage is.

 

Kan iemand mij hierin verder helpen.

 

Ik zal in het eerste jaar gemiddeld 12 sofware pakketten verkopen.

 

Ik dacht daarbij aan een 60/40 regeling.

 

60% voor de principaal en de resterende 40% van de omzet voor mij.

 

Is dit reeel?

 

Met vriendelijke groet,

 

Lauzito

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op het eerste gezicht lijkt 60/40 aan de hoge kant. In mijn branche is 70/30 gebruikelijker en ik merk ook al dat sommige leveranciers daar extra voorwaarden aan gaan koppelen, zoals minimum omzet.

 

Wat ga je doen voor die 40%?

[*]Moet er een fysiek product geleverd worden, of is het digitale levering

[*]Bied je nog technische ondersteuning?

[*]Ga je het bij de klant installeren?

 

Met andere woorden: wat is de waarde die jij toevoegt aan het geheel? Als je denk dat dat aardig wat is kun je 40% voorstellen. Je kunt het natuurlijk altijd voorstellen, maar hoe meer jij doet, des te groter de kans dat het ook geaccepteerd wordt.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad wat RedGeo zegt. Als je voor de klant waarde toevoegt kun je die waarde misschien berekenen. Als het alleen kosten voor de klant zijn die je toevoegt zal het percentage veel kleiner moeten zijn.

Het oude systeem waar de klant alle informatie over het gebruik moet en kan krijgen via een fysieke verkoper of fysieke winkel ligt ver achter ons. Internet helpt de klant enorm. De fabrikant moet zien zoveel mogelijk informatie al bij de klant te hebben via een goede informatieve fabriekswebsite zodat zijn waarde voor de klant hoog ligt. Als jij dan iets toevoegt aan waarde moet dit merkbaar en duidelijk zijn voor de klant. Zo gaat het tegenwoordig ook met tussenpersonen voor hypotheken.

 

De klant, fabrikant en tussenpersonen/agenten moeten hun marges eens goed tegen het licht houden als de afspraken al jaren oud zijn. Anders lopen ze het risico ineens met een concurrent te worden opgezadeld die hier wel rekening mee houdt.

 

In onze branche was het gebruikelijk dat de fabrikant 30 tot 40% provisie (korting) gaf aan wederverkopers. Die waren het enige contact met de eindklant. Tegenwoordig is de klant van het geheel al op de hoogte voordat de vertegenwoordiger aan de deur komt. De marges staan of moeten onder druk gaan staan om mee te blijven doen.

 

Ikzelf hanteer tegenwoordig de regel:

5% voor een lead en 5% voor de afhandeling ervan (verkoop).

5% als je het zelf aflevert en 5% als je ook installeert of gebruikersinstructie geeft.

doe je ook alle nazorg en garantieafhandeling dan gelden hier ook respectievelijk marges van 5% voor.

Alles wat de fabrikant eventueel voor je doet, zoals leads genereren, verkopen en afleveren gaan dan naar de fabrikant

De rest van een eventuele marge wordt bepaald of iemand voorraad houdt of groot inkoopt.

 

Uiteindelijk is transparantie naar je klant over dit verhaal je enige bestaansrecht om te kunnen concurreren tegen directe internetverkoop vanuit de fabrikant.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

 

Bedankt voor de snelle reacties!

 

Het core product dat mijn onderneming zal vermarkten is social business software. Een core eigenschap van Social business software is dat het medewerkers de mogelijkheid geeft zich te verbinden met collega’s onafhankelijk van de plek in de organisatie, hiërarchie of rol in een proces binnen één platform. Dit helpt leidinggevenden informatie te verduidelijken, meer informatie te geven over geruchten of medewerkers te wijzen op veranderingen in beleid. Daarnaast is social business software een middel om kennis en documenten op een effectieve en efficiënte manier te delen binnen organisaties. Social business software bestaat hoofdzakelijk uit een aantal standaard mogelijkheden.

 

Bij aanschaf van het core product zal mijn onderneming de organisatie begeleiden bij het implementatieproces. De begeleiding zal medewerkers op een interactieve manier kennis laten maken met social business software en medewerkers voorbereiden op het gebruik hiervan. Daarnaast zal mijn onderneming de organisatie begeleiden in community engagement om organisaties uit te leggen hoe ze de juiste stimulans kunnen geven aan hun werknemers zodat de er optimaal gebruik gemaakt wordt van de social business software. Mochten er zich technische problemen voordoen of mochten organisaties vragen hebben over het gebruik van de software dan kunnen ze tijdens de bedrijfsuren altijd contact opnemen met mijn onderneming.

 

Mijn onderneming zal zaken doen met een buitenlands principaal. Ik verleen de principaal eenvoudig toegang tot de Nederlandse markt. Ik zal daarom ook in Nederland het aanspreekpunt zijn mochten er zich problemen voor doen.

 

Ik zat daarom te denken aan 40 % provisie per verkocht product

 

30 % voor het producht

+

10 % voor de extra waarde die ik lever door mijn service te verlenen

=

40 % provisie.

 

De reden dat ik een agentuurovereenkomst wil afsluiten en geen distributeurovereenkomst is omdat ik middels het klantenbestand van de principaal mijn product beter wil laten vermarkten

 

 

Ik hoor graag feedback.

 

Met vriendelijke groet,

 

Lauzito

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je verkoopt een product van 6500 euro. Is hier een berekening van gemaakt ofwel is dit voor de klant een goede waarde? Kortom heeft de klant dit ervoor over en rendeert het? Zo ja waarom verkoop je het niet duurder, zonee is er dan nog iets te verdienen.

 

Je geeft aan zelf 10% waarde toe te voegen. Waar betaalt die klant die 30% dan voor?

Link naar reactie
  • 0

Ik hanteer hierbij de prijzen die de principaal in het buitenland ook hanteert.

 

Met een verkoopprijs van 6500 zit ik onder de prijs van directe concurrenten in NL.

 

Ik wil door het agentschap het klantenbestand van de principaal gebruiken om het product beter te vermarkten en de ROI aan te tonen via kwantitatieve en kwalitatieve gegevens.

 

Ik zal een royalty ontvangen van 40 %

 

De 30 % zal gebasseerd zijn op alle verkoopactiviteiten die ik moet doen om het product onder de aandacht krijgen bij de doelgroep. daarnaast zal ik een extra 10 % eisen voor service die ik hieropvolgend bied.

 

Over de 6500 EUR zou ik dus 40% van de omzet van het product aan mijn onderneming kunnen toe eisen

 

De overige 60% zal voor het principaal zijn.

Link naar reactie
  • 0

De begeleiding bij het in gebruik nemen is wat minder gebruikelijk en daarmee voeg je inderdaad wel waarde toe. Maar of de leverancier dat ook zo ziet...

 

Ik zou begeleiding als extra dienst leveren dan kun je maatwerk leveren.

Elk bedrijf gaat anders om met nieuwe software, de een zoekt het zelf wel uit, een ander stuurt een persoon voor de cursus die vervolgens zijn collega's moet instrueren, weer een ander stuurt alle medewerkers.

 

Biedt je het los aan dan kun je het aanpassen aan de wensen en behoeften van de klant.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal een royalty ontvangen van 40 %

 

Het lijkt mij van belang bij dit soort onderhandelingen die je kennelijk van plan bent om te gaan voeren met de rechthebbende om van tevoren de ‘kretologie’ op orde te hebben.

Royalty geniet je als je een bepaald recht hebt, zoals een patent bijvoorbeeld, niet als je iets van iemand anders verkoopt.

Hier kan anders een enorme spraakverwarring door ontstaan.

Dat werkt meestal niet bevorderlijk voor de onderhandelingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.