• 0

Samenwerkings deal

Beste mensen,

 

Allereerst weet ik niet of dit de juiste rubriek is (mogelijk valt dit onder Contraten?), maar graag zou ik wat advies willen inwinnen over het volgende:

 

Ik ben software developer, en ik heb een product gemaakt wat ik zelf aan een bepaalde sector verkoop. Voor een relatief laag bedrag: €500 per jaar.

 

Nu is er een partij (X) die graag dit product exclusief aan deze sector wil verkopen. Door hier advertenties op te zetten kan hij het product gratis aanbieden, zelf inkomen uit genereren en mij hiervoor betalen, €1000 per jaar.

De aantallen die hij kan verkopen zullen ook hoger zijn, daar ik geen tijd heb om fulltime sales te gaan doen. (nb: X zal zich vooral bezig houden met adverteerders vinden voor het product).

 

Een interessant aanbod.

Ik heb echter geen zich in de inkomsten van X. Stel dat het een groot succes wordt, dan verdiend hij heel veel terwijl mijn inkomsten €1000 per verkocht product blijven. Terwijl mijn techniek dit succes voor een groot deel mogelijk maakt.

 

Zijn er constructies mogelijk om ook in de winst te delen?

Ik denk aan een afspraak dat mijn totaal inkomsten altijd minimaal 60% is van zijn omzet (of winst?) – naast de structurele inkomsten van €1000 per product. Ik heb echter geen inzage in zijn cijfers, kan ik dat eisen?

 

Welke constructies zijn er volgens jullie mogelijk?

 

Ook vraag ik me af of het mogelijk is om mijn productprijs per jaar te verhogen.

 

nb: ik moet ook investeren (€7000 uren aan mankracht) om mijn product technisch gezien op orde te krijgen aan zijn (commerciele) wensen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

 

Een winstdeal is link, want er valt met kosten van alles te doen. Een omzetdeal is beter, maar reken eens wat scenarios door. Hoeveel moet er verkocht worden voordat je daar voordeel van hebt?

 

Op het eerste oog is het aanbod behoorlijk aantrekkelijk: dubbele prijs en meer verkoop. In deze fase hebben beide partijen er alle belang bij om de samenwerking zo sterk mogelijk te maken, niet om elkaar de winst niet te gunnen. Wellicht kun je de overeenkomst zo opzetten dat je over bv drie jaar nog eens kijkt naar de verdeling van kosten en opbrengsten.

 

Advertentiewerving valt namelijk ook niet mee. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nog iets wat me opvalt. Een online dienst die aan een bepaalde branche verkocht wordt à 500 euro per jaar kan geen hoge oplage hebben. Je praat dan waarschijnlijk over tientallen, mogelijk honderdtallen. Als jouw partner 1000 euro per gebruiker per jaar kan terugverdienen met advertenties, moet hij wel een heel aantrekkelijk bereik hebben. Als je 100 licenties verkoopt, moet hij voor 100.000 aan advertenties verkopen binnen een bereik van slechts 100! En dan heeft hij nog helemaal niks verdiend.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Allereerst kun je natuurlijk alles afspreken wat je wilt. Dus ook een constructie om mee te delen in de winst.

 

Even ingaand op jouw casus. Jij verkoopt een product, verdient daar 500 euro per jaar mee en kan niet de sales erop zetten om het aantal verkochte producten te vergroten als ik het goed begrijp.

Deze partner biedt jou aan om de sales over te nemen, het product gratis te gaan weggeven (en dus waarschijnlijk meer producten weg te zetten) en jou dan 1000 euro per jaar te betalen.

 

Lijkt mij op zich al een hele goede deal, je verdient per product 2 x zoveel en het aantal 'verkochte' producten groeit waarschijnlijk. Eigenlijk dus al een prima afspraak.

 

Risico zit er natuurlijk in dat hij onvoldoende adverteerders weet te vinden, jou niet meer kan betalen en er misschien klanten overblijven met een product wat niet verder onderhouden wordt etcetera.

 

Wie blijft er verantwoordelijk voor de kwaliteit van het product? Als jij dat bent, is dat best eng in het bovengenoemde scenario. Een klant krijgt het voor niks, verwacht onderhoud en dan stopt hij met jou te betalen en dan?

Voor dat scenario zou ik in ieder geval iets afspreken.

 

Wat betreft jouw andere vraag: als jij het inderdaad nog geen goede deal vindt (vind ik wel trouwens) dan kun je natuurlijk altijd een constructie afspreken waarbij je meedeelt in de opbrengst. Waar die grens van het redelijke ligt, kan ik niet voor je bepalen. Ben het overigens eens met de stelling dat je het beter niet afhankelijk kan laten zijn van de winst want die is te manipuleren. Omzet is inderdaad het makkelijkste.

 

Link naar reactie
  • 0

dank voor het advies.

 

inmiddels is er een akkoord.

ik krijg een bepaald bedrag per verkocht product.

Mocht mijn bruto omzet lager zijn dan 60% dan de bruto omzet van partij X, dan wordt dat verschil aangevuld door X. Deze 'bonus' treedt dus alleen in werking wanneer het project een groot succes wordt.

 

Ik vraag me nu af hoe ik deze regeling het beste contractueel kan vastleggen.

mijn idee:

op jaarbasis wordt de omzet naast elkaar gelegd. Deze boekhoudcijfers worden door door een erkend accountant opgesteld.

 

wat jullie?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Eén ding nog, ook al heb je al een bepaalde afspraak gemaakt.

Kijk uit voor je eigen hebberigheid, die opsteekt op het moment dat iemand anders ergens potentieel in ziet.

Zonder die ander zou er helemaal geen beweging zijn, en op het moment dat jouw angst om tekort gedaan te worden zich gaat mengen in de afspraken die je gaat maken sla je alle energie plat. Misschien krijg je visioenen van iemand die heel veel opstrijkt met jouw harde werken, maar doe het dan lekker zelf als je zo veel waarde hecht aan jouw "techniek die het succes voor een groot deel mogelijk maakt". Zonder de voorwaartse beweging van die ander heb je ook niks.

Natuurlijk moet het niet zo zijn dat een handige jongen jouw inbreng voor eigen gewin uitmelkt, maar kijk uit dat je niet in een kramp schiet over of je misschien tekort gedaan gaat worden. Zoiets kan in het traject dat nu volgt altijd nog de kop opsteken.

Daarnaast kan je ook onderzoeken wat die ander zo kansrijk vindt aan jouw product en kijken of je dit op meer fronten kunt inzetten (je hebt blijkbaar een kwaliteit om iets te ontwikkelen wat erg goed zou kunnen scoren in een bepaalde markt).

Dan hou je je eigen creatieve energie ook in beweging en ben je niet afhankelijk van die ander.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.