• 0

Faillissement in Nederland maar woon in Duitsland

Hallo,

 

Ik heb een lastige vraag. Iets waar ik al geruime tijd mee stoei maar niet echt uit kom.

 

Ik heb een nederlands bedrijf( eenmanszaak) en ben woonachtig in duitsland. Ik rij iedere dag op en neer naar nederland.

Nu gaat het me zakelijk niet voor de wind en dreig ik failliet te gaan.

 

Ben nog bezig met minnelijk akkoord en de wsnp maar het zal allemaal kritiek worden of ik daarvoor in aanmerking kom.

 

Nu is mijn brandende vraag eigenlijk of ik nu straks mijn huis in duitsland ook kwijt ga raken? Is de bevoegdheid van de Crediteuren zo groot dat ze in duitsland verhaal komen halen? Ik heb in duitsland geen schulden staan mbt hypotheek e.d.

 

Tevens krijg ik de kans om in een Gmbh in te stappen.Ik hoef hier niets voor te betalen. Diegene bij wie ik instap zou mij eerder moeten betalen omdat ik klanten en licenties mee neem. Kan ik vanuit die situatie bijvoorbeeld ook de wspn in gaan?

Dus 3 jaar aan mijn verplichtingen voldoen bij sanering maar wel in dienst zijn bij een Gmbh?

En na 3 jaar vrij van schulden zijn en weer een nieuwe start maken?

 

Ik hoop echt dat ik een paar vragen beantwoord krijg. Want deze situatie heeft me wel in de tang zullen we maar zeggen.

 

Vriendelijke groetjes

Anneebru

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Nu is mijn brandende vraag eigenlijk of ik nu straks mijn huis in duitsland ook kwijt ga raken? Is de bevoegdheid van de Crediteuren zo groot dat ze in duitsland verhaal komen halen? Ik heb in duitsland geen schulden staan mbt hypotheek e.d.

Je huis behoort tot je vermogen, dus de schuldeisers kunnen er verhaal op zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Dankjulliewel voor de snelle reactie!

 

Nu is het zo dat ik mijn huis nog maar kort heb en de hypotheek nog hoog is. Bij acute verkoop zal de prijs van mijn huis altijd lager zijn dan de hypotheek. Daar zal mijn duitse bank( waar ik de hypotheek heb) niet blij mee zijn. Dus heeft het wel zin om dan mijn prive vermogen aan te roeren voor de nederlandse crediteuren? Er komt immers niks uit? Gaan ze dan toch dat hele traject aan of laten ze het daar dan bij.Dat is een onzekerheids factor waar ik enorm mee worstel.

 

Over het wsnp; daarvan weet ik inmiddels via een rechter dat ik daar wel voor in aanmerking kan komen. Het zal zeker geen makkelijke klus worden maar uiteindelijk is iedereen toch gebaat bij een terugbetaling van schulden?, zij het deels. Nu is het alleen zo; Kan ik via een Gmbh dit traject "uitdienen".

 

 

Anneebru

Link naar reactie
  • 0

Wat een nare reactie!

 

Ik ben me er terdege van bewust dat ik hier niet "zomaar van af zal komen" en dat ik een zware tijd tegemoet zal gaan. Ik ben me er ook terdege van bewust dat ieder extra dubbeltje dat ik verdien netjes afgedragen zal worden. Geld wat ik zal ontvangen uit het toetreden van de Gmbh zal ook zeker naar de crediteuren verdwijnen. Ik ben me ook terdege bewust dat ik hier zelf voor zal opdraaien dus je insinuatie dat ik hier wel makkelijk van af zal komen vind ik een beetje kort door de bocht.

 

Ik kom hier met een hulpvraag om de beste oplossing te zoeken niet om de boel te flessen!

 

Zou wel makkelijk zijn om zo van je schulden af te komen, niet? Wat denk je zelf?

Link naar reactie
  • 0

Beste Anneebru,

 

Ik heb weinig ervaring met de schuldsanering maar kan je wel aangeven als volgt. Je hebt een eenmanszaak in Nederland. Dat betekent dat je geen afgescheiden vermogen hebt. Het vermogen van je eenmanszaak is hetzelfde als het vermogen van jou prive. Een crediteur van jouw eenmanszaak is ook crediteur van jou prive. Als de crediteur inderdaad een opeisbare vordering op jouw/je eenmanszaak heeft, kan hij in principe conservatoir beslag (beslag voorafgaande of tijdens een rechtszaak over de vordering) leggen op al je vermogen. Het maakt daarbij niet uit in welk land dat vermogen is. Natuurlijk is het wel lastiger (althans kostbaarder) voor een crediteur om in het buitenland beslag te laten leggen. Want daar zijn weer buitenlandse deurwaarders en evt advocaten voor nodig. Maar het kan wel. Als jouw huis (vrijwel) volledig is gefinancierd middels hypotheek is het niet zo zinvol voor een crediteur om daar beslag op te laten leggen. Regelmatig zal een bank in dat geval ook aangeven aan de crediteur dat de bank, vanwege de zinloosheid van het beslag, de crediteur aansprakelijk zal stellen voor het verlies bij executieverkoop. Maar tevoren weet je niet hoe het zal verlopen, je kunt het enkel inschatten. Het is in ieder geval niet 'verboden' voor de crediteur om beslag te laten leggen op je huis in het buitenland.

 

Indien de crediteur inderdaad een opeisbare vordering op je heeft, zou je wellicht kunnen proberen openheid van zaken te geven aan de crediteur, waaruit dan blijkt dat beslaglegging op dit moment zinloos is omdat er niets valt te halen. En dat bij faillissementsaanvrage dan ook niets te verkrijgen valt voor de crediteur. Maar dat je wel realistisch zicht hebt op inkomsten in de nabije toekomst (vanwege het GmbH plan dat je aangaf) en in dat kader een concreet afbetalingsschema voorstelt. Ik kan me voorstellen dat de crediteur indien dit een realistisch voorstel is, in combinatie met het huidige niet bieden van verhaal door jou, hiermee akkoord zou kunnen gaan. Ook kan ik mij voorstellen dat de crediteur enige zekerheid zal willen hebben. Wellicht kan de GmbH op de een of andere manier borg of garant staan voor de verplichtingen.

 

Succes en sterkte,

Groet,

Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 1

Tegeonover elke ondernemer die zijn rekeningen niet kan betalen, staat een ondernemer die zijn rekeningen niet betaald krijgt.

 

Als je in Duitsland een huis bezit dat hypotheekvrij is, kan je waarschijnlijk wel een lening krijgen met dat huis als onderpand om die rekeningen te betalen. De gedachte dat bezit in Duitsland niet meetelt als je eenmanszaak in Nederland omvalt, is een tikkeltje naief. Hopen tegen beter weten in. Maar dat kunnen juristen waarschijnlijk beter uitleggen.

 

 

Nu is mijn brandende vraag eigenlijk of ik nu straks mijn huis in duitsland ook kwijt ga raken? Is de bevoegdheid van de Crediteuren zo groot dat ze in duitsland verhaal komen halen? Ik heb in duitsland geen schulden staan mbt hypotheek e.d.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Anneebru,

 

Al jarenlang is de positie van in buitenland wonende schuldenaren die een beroep willen doen op de WSNP niet duidelijk.

De kans op een toewijzing is bijna nihil. Er zijn echter wat proefballonnetjes geweest van mensen uit de grensstreek. Het probleem waar de rechter mee wordt geconfronteerd is de wijze waarop toezicht kan plaatsvinden. Zo is bijvoorbeeld een postblokkade niet mogelijk. Voor meer informatie hierover kan je het beste contact opnemen met Bureau WSNP, telefoonnummer: 088 787 1910.

 

Normaal moet je woning verkocht worden als je in de WSNP komt. Echter als de rentelasten niet te ver boven de sociale huurnorm uitkomen en er geen overwaarde is te verwachten wil de rechter-commissaris wel eens een uitzondering maken.

 

Het is in de WSNP niet mogelijk dat jij aandelen houdt in een GMBH. Deze behoren namelijk tot de activa die geliquideerd behoort te worden. Als je er vervolgens ook nog in werkzaam zou zijn, wordt je als ondernemer gezien en dit wordt ook niet toegestaan. Ook staat de rechtbank c.q. bewindvoerder zeer afwijzend tegenover een dienstverband bij een partij waarin je een soort van verbondenheid of belang in hebt.

 

Groet en succes,

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.