Ga naar inhoud
  • 0

Mobiele telefoon los gekocht! Afschrijven over 5 jaar?!

Newbee     4 0

Hallo!

Ik heb een losse telefoon + een sim-only gekocht, omdat dat over de loopduur voordeliger was + ik na een jaar weer flexibiliteit van contract heb.

Maar ja, het werd wel een iPhone van €550 ex BTW, dus dat wordt activeren geblazen...

Mijn vraag: moet ik deze ook verplicht over een periode van 5 jaar afschrijven? Voor zover ik weet is dit tegenwoordig voor alle bedrijfsmiddelen de norm, behoudens specifieke uitzonderingen. Morrend ga ik daar wel mee akkoord. Maar in het geval van een smartphone vind ik het wel een absurd lange periode!

Een subvraagje: stel dat een bedrijfsmiddel waardeloos wordt, bijvoorbeeld omdat het kapot is, mag je dan wel in één keer het verlies nemen?

Verdere context: Ik heb zo'n smartphone hard nodig, heb geen 'fysiek' kantoor en doe er onderweg alles mee, communicatie, websites bijhouden, servers beheren etc... Dus ik vind het wel verdedigbaar dat ik een recent toestel vereis. Ik kan moeilijk met droge ogen beweren dat een smartphone na 2.5 jaar gebruik nog 50% van zijn aanschafwaarde vertegenwoordigt...

Iemand met ervaring hiermee? :)

Vriendelijke groet!

S.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0
Legend     3,8k 295

De wet noemt geen specifiek bedrag. Als jij aannemelijk kunt maken dat die telefoon voor jouw onderneming een voorwerp van geringe waarde is, waarvan de aanschaffingskosten gewoonlijk tot de lopende uitgaven van een onderneming worden gerekend, mag je de kosten gewoon ineens nemen. De grens van 450 euro wordt hierbij doorgaans alleen maar aangehouden, omdat onder dit bedrag geen investeringsaftrek kan worden genoten en daarboven voor veel investeringen wel.

Activeer je wel, dan kun je maximaal 20% per jaar afschrijven. Is de telefoon na 2,5 jaar onbruikbaar, verkocht, vervangen of anderszins geen onderdeel van het ondernemingsvermogen meer, dan verdwijnt deze van de balans - staat er geen (fictieve) opbrengst tegenover, dan neem je het restant van de boekwaarde op dat moment ineens in aanmerking.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Newbee     4 0

Bedankt voor je reactie!

Interessant, ik dacht altijd dat die grens een harde verplichting was. o.a. van de site van de Belastingdienst.

Hoe dan ook, het lijkt me in dit geval fair om de telefoon wel op de balans te zetten - als ik hem van de hand zou doen, zou hij gewoon geld opbrengen.

Ik ga hem dan met 20% per jaar afschrijven, mocht hij eerder waardeloos zijn boek ik hem op dat moment af.

Thanks!

Edit: link gefixed.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar