• 0

Ervaringen met Bedrijfs Reclame Nederland (BRN) of Ondernemersjournaal?

Emerce heeft een interessant nieuwsbericht.

 

Een zakenman die wilde waarschuwen voor de praktijken van acquisitiemisleiding, moet van de rechter op LinkedIn een rectificatie plaatsen. En dat terwijl tal van verenigingen en bedrijven expliciet hebben gewaarschuwd voor exact dezelfde praktijken van het desbetreffende bedrijf.

 

Het betreft Bedrijfs Reclame Nederland uit Haren (Groningen), een advertentie-acquisitiebedrijf dat de klassieke omkeertruc gebruikt. Ze bellen ondernemers met de vraag een fax ondertekend te retourneren om te verzekeren dat ze geen gebruik willen maken van het aanbod om hun advertentieplaatsing te verlengen. Wie tekent, bevestigt onbedoeld dat er sprake is van een advertentieplaatsing. En dan kan het incassotraject beginnen.

 

Deze praktijk is al jaren bekend bij het Steunpunt Acquisitiefraude (SAF). Er zijn talloze klachten te vinden over BRN op het internet, dat door bezoekers van de site van MKB Nederland geassocieerd wordt met vergelijkbare initiatieven zoals PROM oftewel P.R.O.M. van de Telefoonbedrijvengids en het Internet Marketing Bureau Nederland oftewel IMBN met zijn Bedrijvendatabase.com.

 

Emerce wijst bovendien op waarschuwingen van de Vereniging voor Bestuur en Management in het Openbaar Onderwijs en Algemeen Toegankelijk Onderwijs (VOS/ABB) en de Nederlandse Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen & Psychotherapeuten tegen de praktijken van Bedrijfs Reclame Nederland.

 

Deze instellingen zijn niet voor de rechter gedaagd, maar een vastgoedondernemer bleek wel een goed doelwit voor gerechterlijke actie. Wie de uitspraak bestudeert, ziet dat BRN ineens suggereert dat deze ondernemer spontaan kenbaar maakte interesse te hebben in een advertentie. De rechter vond dat de bewuste ondernemer zijn beschuldigingen onvoldoende onderbouwd had en oordeelde dus tegn gunste van BRN.

 

Saillant is dat de ministers van EZ en Justitie menen dat harder beleid tegen zulke acquisitiemisleiding niet nodig is, omdat ondernemers elkaar kunnen voorlichten. Uit deze uitspraak is af te leiden dat ondernemers voorzichtig moeten zijn met zulke waarschuwingen. Ook HL krijgt regelmatig blafbrieven van advocaten die dit soort berichten namens dubieuze acquisitiebedrijven proberen te laten verwijderen, omdat sites zoals die van HL (en Emerce trouwens ook) hoog scoren op internet.

 

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met Bedrijfs Reclame Nederland?

 

 

(titel aangepast - mod}

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik noem verder geen namen omdat ik vind dat dit meer een algemeen probleem is, wie is er als ondernemer nou nooit benaderd?

 

Jij bent waarschijnlijk op dit forum beland omdat je zocht naar ervaringen met een met name genoemd bedrijf. Je kan dus wel een algemeen blog starten (net zoals er veel algemene waarschuwingen te vinden zijn op talloze sites) maar die lezen beginnende ondernemers zelden.

 

De meeste nieuwkomers komen binnen nadat ze in de val zijn getrapt en een aantal komt binnen omdat ze meteen na het telefoontje even checken of dat allemaal wel kosher is. Daarom willen we zelfs graag dat er namen genoemd worden en vragen we ook of mensen hun ervaring willen beschrijven en er geen gefrustreerde scheldpartij van maken.

 

Het is meestal een boel gedoe om er vanaf te komen. We raden aan achtereenvolgens: melden bij SAF, direct een aangetekende brief sturen waarin duidelijk wordt gemaakt waarom de gesuggereerde overeenkomst bestreden wordt en zeker niet betalen. Helemaal niks.

 

Dus ook geen 60 euro opzegkosten. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Crystallines,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Hoewel het niet de bedoeling is dat iedereen in topics links naar eigen weblogs op gaat nemen (daarvoor hebben we op HL een eigen column en blogsectie waar je je blog kunt presenteren) heb ik jouw reactie laten staan, en de link clickable gemaakt. Alle aandacht voor dit heel vervelende probleem is immers bruikbaar

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla

 

Allereerst bedankt voor de tip!

 

De reden dat ik geen namen noem is dat ik tijdens het lezen van de reviews langs posts ben gekomen over het bedrijf in kwestie. Daarin stond: wanneer er negatieve ervaringen op internet terecht komen, worden deze sites ‘vriendelijk verzocht’ (lees: blafbrieven van de advocaat) deze topics te verwijderen, inclusief de resultaten in Google die verwijzen naar het forum. Deze brieven bevatten verder geen waarheid maar schrikken wel veel sites af om deze posts te laten staan. Eerlijk gezegd heb ik geen idee of dit klopt, echter om te voorkomen dat het wordt verwijderd blijf ik liever algemeen.

 

Link naar reactie
  • 0

Graag namen noemen, wij krijgen steeds aanmaningen van BRN en vele malen schriftelijk benadert betreft niet akkoord te gaan

met de betaling. Oplichters zijn het laat ze maar komen alles ligt al bij mijn ......... ik heb ze vandaag weer schriftelijk benadert dat ik niet akkoord ga! binnen 5 minut een telefoon van BRN . Ik vertelde niet weer in discussie te gaan ze reageren niet op mijn schrijven, maar wel telefoontjes plegen met een prive nummer . NIET BETALEN laat ze maar komen. AMEN

 

Link naar reactie
  • 0

De reden dat ik geen namen noem is dat ik tijdens het lezen van de reviews langs posts ben gekomen over het bedrijf in kwestie. Daarin stond: wanneer er negatieve ervaringen op internet terecht komen, worden deze sites ‘vriendelijk verzocht’ (lees: blafbrieven van de advocaat) deze topics te verwijderen, inclusief de resultaten in Google die verwijzen naar het forum. Deze brieven bevatten verder geen waarheid maar schrikken wel veel sites af om deze posts te laten staan.

 

Zulk soort blafbrieven krijgt dit forum ook. Dan bekijken de admins van dit forum (al dan niet bijgestaan door vrijwillig deelnemende juristen in de Raad van Advies) of er gegrond bezwaar is tegen de berichten en bijdragen op het forum, om vervolgens te beslissen die (deels) aan te passen of gewoon te laten staan. Meestal laten we ze staan en doorgaans horen we er verder nooit meer wat van.

 

Het verwijderen van kritiek op fora en blogs is een bekende intimidatie-tactiek en het werkt vaak. Je ziet dat kritische berichten verwijderd worden van bv regionale dagblad-sites en gemeentelijke websites.

 

Reden te meer om als HL de hakken stevig in het zand te zetten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

werkzaam als congierge op basisschool. Helaas ook opgelicht door BRN. rekening van 2163,48. Is toch een heel leuk schoolreisje met de kinderen. Maar deze gewetenloze honden hebben het zo gedraaid dat toen ik had getekend, ik het als congierge niet mocht. De directeur moest tekenen. Die heeft uiteindelijk op een hol getekend, want dan waren we nog op tijd om op te zeggen. Nu draaien ze het zo dat we dus juist aangemeld zijn. Helaas is er dus weinig aan te doen, wauw wat zijn we goed bezig in nederland.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt of oplichting in Nederland toegelaten is (over hetzelfde bedrijf):

http://www.emerce.nl/nieuws/waarschuwing-acquisitiemisleiding-door-rechtbank-afgestraft

 

Ik stel voor dat alle gedupeerden samen een brief schrijven naar die oplichters en samen klacht indienen bij bevoegde instanties.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt of oplichting in Nederland toegelaten is (over hetzelfde bedrijf):

http://www.emerce.nl/nieuws/waarschuwing-acquisitiemisleiding-door-rechtbank-afgestraft

 

Ik stel voor dat alle gedupeerden samen een brief schrijven naar die oplichters en samen klacht indienen bij bevoegde instanties.

 

Er zijn geen bevoegde instanties. Je kan een melding doen bij de SAF (dat is geen overheid). Genoemd bericht was aanleiding voor deze draad, waarin ondernemers hun eigen ervaringen kunnen delen. Geen loze beschuldigingen dus. Ervaringen delen mag gewoon. Mensen 'oplichters' noemen is voor eigen rekening; dat wordt door de rechter van geval tot geval beoordeeld.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Nou worden er weer mensen nerveus omdat het woordje oplichting gevallen is. Dus herhaal ik maar weer eens...

 

Zoals eerder in dit topic gemeld, kan de rechter relatief mild reageren op het gebruik van woorden als oplichter en oplichting in zulke topics. Dat was in een zaak van BeUP - Proximedia versus Tros, de boevenbende-uitspraak. Desondanks heeft dit forum een voorkeur voor feitelijke beschrijvingen wat er gebeurt in plaats van boze kwalificaties. Met scheldpartijen zijn andere ondernemers niet geholpen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

hallo

ik werk als koffie-toilet-afspraken vrouw bij een tattoo shop, zit bij de uwv vanwege persoonlijke dingen

eind 2012 begon dat brn gebeuren..

ik werd een paar keer gebeld door een jonge dame dat er iets ondertekent moest worden voor een bepaalde dag, dat de volgende dag was,

na snel wat ingevuld te hebben naar advies van de vrouw (die zei dat floormanager een goede beschrijving was voor mijn ''werk')

daarna dat factuur gebueren en ellende, via internet ook nog benaderd door andere gedupeerde, die van ons vroeg of we aan wilde sluiten voor een eventuele rechtzaak ,

daarna niets meer gehoord

 

 

Tot vandaag..

werden net gebeld door incasso service nederland

dat we op een betalings overeenkomst moeten komen of een dagvaarding komt..

me baas boos, ik overstuur , in tranen en trillen ..

wat kunnen we doen ??

ik was en ben niet bevoegd om te tekenen voor wat dan ook,

(mag de post nog net aannemen)

ik ben radeloos...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Stuur ze een simpele aangetekende brief waarin je stelt dat je wel bevoegd bent om adresgegevens te bevestigen maar niet bevoegd bent om overeenkosten namens het bedrijf te ondertekenen. Als die bevestiging dus een verhulde nieuwe overeenkomst was, is die nietig. Stel dat maar gerust.

 

Meld het bij de SAF.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vandaag gebeld, of ik mijn vermelding in de Bedrijvengids online wilde verlengen..... Ik zei, nooit van jullie gehoord. Zet maar op de mail. Toen hingen ze snel op. Dus wees maar weer attent, de oplichters zijn weer onder ons, 1000ste maal.... zucht zucht

Link naar reactie
  • 0

 

Wij komen graag in contact met mensen die zijn opgelicht door BRN (Bedrijfs Reclame Nederland B.V.).

 

 

Welkom op HL Simone. Helaas is de aanleiding van je bezoek wat minder vrolijk. Het beste is als je ook zelf wat werk verzet. Lees dit hele topic goed door, dan zie je vast dat slachtoffers standaard het advies krijgen contact te zoeken met SAF e/ de Fraudehelpdesk. Je vindt ook wat suggesties om de claim te betwisten.

 

Msschien kan iemand gericht advies geven als je je verhaal eens rustig en vooral feitelijk verteld, dus niet meteen gaan schelden.

 

Wanneer werd je gebeld, wat zeiden ze, kwam er een fax of een mail aan te pas, wie heeft getekend en wanneer, wanneer ontdekte je dat er iets niet klopte en hoe heb je opgezegd - of geprobeerd op te zeggen>

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vorig jaar het getekende contract met BRN afgekocht, ipv een jaar, voor 4 maanden betaald. Contract getekend na overtuigend telefonisch verhaal. Nu wordt ik benaderd door Media Promotion Nederland dat ik getekend zou hebben voor digitale vermelding in de adressendatabase van onlinebedrijvenpagina.nl. Over de mail wordt mij een getekende overeenkomst gestuurd. Na vergelijk met het formulier van BRN kan ik niet anders concluderen dan dat ze mijn naam en handtekening hebben gekopieerd. Ik ga nu weer de strijd aan. Heeft iemand anders hier al ervaring mee?

Goed nieuws: dertig maanden cel geëist tegen Veendammers vanwege oplichting.

 

Het Openbaar Ministerie heeft dertig maanden cel geëist tegen de Veendammers wegens oplichting. Tegen de Emmenaar wordt vier maanden cel geëist, omdat hij alleen zijn rekening beschikbaar zou hebben gesteld. De bedrijven kregen een factuur van het bedrijf Media Promotion Nederland. Ze moesten betalen voor een vermelding in een bedrijvengids. Op de factuur stond de officiële handtekening van het bedrijf. Sommige bedrijven betaalden, anderen vonden de facturen maar vreemd. Binnen drie maanden tijd werd er op deze manier ruim 60.000 euro op de rekening gestort. De handtekeningen bleken vals en afkomstig te zijn van een overeenkomst die bedrijven eerder hadden getekend, omdat ze juist geen vermelding wilden in de bedrijvengids.
De nieuwe wet tegen acquisitiefraude begint te werken. ;)

 

Het Dagblad van het Noorden heeft een nog beter artikel.

 

Bij de oplichting werd gebruikgemaakt van valse opdrachtbevestigingen met oude handtekeningen van de bedrijfseigenaren. Na het vervolgonderzoek hebben 34 gedupeerden aangifte gedaan bij de politie. Volgens het OM is uit onderzoek gebleken dat er veel meer gedupeerden moeten zijn. In totaal zijn er vermoedelijk 140 bedrijven gedupeerd. Eén gedupeerde, een oudere vrouw uit Rotterdam, is voor ruim 112.000 euro benadeeld. <..>

 

Volgens de curator kunnen gedupeerden zich nog melden zolang het faillissement nog niet is afgewikkeld. Onder de bedrijven en stichtingen die aangifte hebben gedaan, zijn bijvoorbeeld schildersbedrijven, autobedrijven, schoonheidssalons, een fietshandelaar en enkele scholen. De gedupeerden komen niet alleen uit Drenthe, maar ook uit Gorredijk, Soest, Maasbracht, Eindhoven, Noordwijk en Zwolle. <..> De politie heeft, zo zegt de officier, berekend dat er voor de gedupeerden een schade was van 350.000 euro tot een half miljoen euro.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De werkwijze van deze club is interessant.

 

Ze beschikten blijkbaar over documenten van eerdere scams, met name Bedrijfs Reclame Nederland (BRN) die ondernemers een faxbericht liet ondertekenen op suggestie dat ze zo hun opzegging bevestigden, terwijl ze feitelijk een nieuwe overeenkomst aangingen. De oude handtekeningen werden gekopieerd op nieuwe contracten met Media Promotion Nederland.

 

De bedriegers waren ook eerder actief onder de naam Public Relations Online Marketing (PROM) van Telefoonbedrijvengids, met incassobureau Dilectus. Ze gebruikten tal van BV's, maar recente namen die het meest benut waren zijn Noord-Oost BV en Media Promotion Nederland.

 

Centrale figuur van het trio is een 36-jarige grafisch vormgever (web-designer) uit Veendam. Er werden katvangers ingezet voor de verwerking van betalingen en de oprichting van BV's, met name ook illegale buitenlanders. Dat doet denken aan BV's die op naam staan van Bulgaarse dames, zoals we ook bij Regiobedrijvengids van ProNet Media ontdekten. Die hadden een site in gebruik die eerder geregistreerd was op naam van Marketing Bureau uit Groningen, dus ook de naamkeuze toont verwantschap.

 

Het onderzoek naar Media Promotion Nederland heeft bijna twee jaar geduurd, maar de politie heeft meer namen gevonden naast het drietal dat nu voor de rechter staat. Ben benieuwd naar het vervolg...

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.