• 0

spooknota advocaat

In 2005 had ik een onderneming met 2 andere compagnons. De zaken gingen erg goed en om grote orders te kunnen aannemen hebben wij besloten een bedrijfskrediet te nemen. Het krediet konden wij niet meer terug betalen. Om een lang verhaal kort te houden bleken wij op persoonlijke naam getekend te hebben. Daar waren wij het niet mee eens omdat hier nooit sprake van was geweest. Helaas stond het wel in de leenovereenkomst.

Vervolgens zijn wij aangeklaagd door de schuldeiser en heb ik (wij) een advocaat in de arm genomen en gevraagd of wij een zaak hadden. Hij zag inderdaad wel mogelijkheden, afgaande op zijn vakkennis heb ik (wij) besloten om mij via hem te laten verdedigen.

De rechtszaak hebben we uiteindelijk kansloos verloren, zelf een schikking met de tegenpartij zat er niet in.

Inmiddels werk(te) ik loondienst en kreeg loonbeslag over een bedrag van ongeveer 8800 euro. Dit bedrag is betaald en sinds een jaar ben ik schuldenvrij!

Vandaag kreeg ik een brief in de bus van de gerechtsdeurwaarder met de achterstallige advocaatkosten.

De hoofdsom is 4754,17 plus wat rente en kosten een totaalbedrag van 7098,21 euro!

In de tijd dat de zaak liep heb ik al meerdere bedragen betaald in totaal 1500 euro.

Mijn vraag is : mag dit zomaar???? en kan ik er nog iets tegen doen??

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet mijn vakgebied, maar hier mijn visie op basis van mijn beperkte kennis en ervaringen.

 

Je hebt in 2007 dus alleen aangegeven (door je inkomsten en loonbeslag door te geven) dat je op dat moment niet in de gelegenheid bent om te betalen en hebt de vordering niet betwist ? De vordering is niet ineens weg omdat ze op dat moment geen verdere invorderingsmaatregelen nemen omdat je op dat moment een kale kip bent. Volgens mij staat hen echter niets in de weg alsnog hun vordering te proberen te innen. Om de vordering nu nog te gaan betwisten lijkt me rijkelijk laat.

 

In hoeverre ze daarbij meteen kosten mogen rekenen en een gerechtsdeurwaarder in mogen schakelen weet ik niet, dat zal denk ik ook afhangen hoe de poging tot inning in 2007 is verlopen.

 

Ga er niet te snel van uit dat je iets niet meer hoeft te betalen als je niks meer hoort.

 

Binnen ons bedrijf hebben wij ook een keer te maken gehad een aanzienlijke vordering op een voormalige zakenrelatie, echter waren er meer schuldeisers (waaronder de fiscus) en was er op dat moment niks te halen. De vordering hebben wij daarom maar afgeschreven. De betreffende schuldenaar is de WSNP ingegaan en is er inmiddels weer uit zonder schone lei. Onze vordering bestaat derhalve nog steeds en is ook invorderbaar. Op dit moment weten wij dat er nog steeds niets noemenswaardig te verhalen is dus doen wij ok geen moeite om te inkasseren. Mocht hij echter bijvoorbeeld de staatsloterij winnen, dan gaan we echt wel weer proberen onze vordering te innen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Stylon,

 

Dat is een onaangename verrassing. Wellicht is het handig even te laten uitzoeken of de vordering in kwestie inmiddels is verjaard. Een vordering uit 2007 zou inmiddels verjaard kunnen zijn indien tussentijds geen stuiting heeft plaatsgevonden. De verjaringstermijn bedraagt in dit geval namelijk 5 jaar.

Link naar reactie
  • 0

Wat is de datum van de factuur? Is deze vordering niet inmiddels verjaard? De verjaringstermijn voor contractuele vorderingen is 5 jaar..

Is de datum van de factuur nog relevant als nadien nog aanmaningen zijn verzonden ? Dan gaat toch de termijn opnieuw lopen ?

 

In feite wel mits schriftelijk aantoonbaar omdat een aanmaning bijvoorbeeld aangetekend is verstuurd, echter geeft de TS aan dat de "vordering uit de lucht is komen vallen".

 

De vraag is, kan de persoon die de factuur verstuurd heeft aantonen na 2007 (het is nu 2013, dus minstens 5 jaar later) nog een aanmaning gestuurd te hebben die de TS ontvangen heeft?

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

TS schrijft :

Ik wist er wel van en heb rond 2007 wel de rekening ontvangen maar door mijn opgave van inkomsten ( had toen al loonbeslag) heb ik niks meer vernomen.

Rond 2007 is niet echt exact. Het kan nu dus echt belangrijk zijn of dit nu eind 2007 is geweest of begin 2008.

 

Correct. En niet uit te sluiten: Heeft de persoon achter de vordering aanmaningen verstuurd en zijn deze door de TS ontvangen? Het verschil tussen de factuur en de incassovordering doet vermoeden dat dit niet de eerste brief is..

 

Nog een punt:

 

In de tijd dat de zaak liep heb ik al meerdere bedragen betaald in totaal 1500 euro.

 

Wanneer heeft de laatste betaling hiervan plaatsgevonden? Ook dit kan leiden tot stuiting van de verjaring. Hebben deze betalingen na 2007 plaast gevonden?

 

 

 

 

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 1
Vandaag kreeg ik een brief in de bus van de gerechtsdeurwaarder met de achterstallige advocaatkosten.

De hoofdsom is 4754,17 plus wat rente en kosten een totaalbedrag van 7098,21 euro!

In de tijd dat de zaak liep heb ik al meerdere bedragen betaald in totaal 1500 euro.

Mijn vraag is : mag dit zomaar???? en kan ik er nog iets tegen doen??

 

Mag dit zomaar? Doel je daarmee op het feit dat hij een deurwaarder heeft ingeschakeld, dat de rekening is opgelopen door extra kosten/rente of dat hij uberhaubt een rekening stuurt?

 

Jij neemt een advocaat in de arm en kunt hem uiteindelijk niet betalen. Nu weer schulden vrij stuurt hij je alsnog het resterende deel van de rekening. Wat is er mis mee om deze beste man alsnog gewoon te betalen voor zijn werkzaamheden?

 

Gr

Devlinx

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Hij zag inderdaad wel mogelijkheden

Wat voor mogelijkheden zag hij dan behalve zijn eigen urendeclaratie aan te zwengelen.

 

Heeft een advocaat geen beroepsethiek?

Ik bedoel, als ik voor een klant een IB terug kan verdienen van € 500,- kan ik het toch niet maken om een rekening te sturen van € 1000,-, of zie ik dat fout.

Je wordt aangeklaagd voor ruim 8k. Vervolgens zegt hij, ja daar kan ik wel wat mee en ruim 6k lichter blijkt het nee te zijn. Kansloos verloren!

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel, als ik voor een klant een IB terug kan verdienen van € 500,- kan ik het toch niet maken om een rekening te sturen van € 1000,-, of zie ik dat fout.

 

Dat hangt ervan af - als je de klant informeert dat de kosten hoger zijn dan de opbrengst, maar die om principiele redenen liever niet teveel belasting betaalt en ermee akkoord gaat, waarom niet?

 

Realistischer is denk ik een scenario waarbij je 1000 euro kosten maakt, en voor dat wens bijvoorbeeld 50% kans hebt er daadwerkelijk in te slagen 2500 voor de klant te besparen. Als dat niet lukt (of maar deels, en je bijv 500 euro krijgt ipv de beoogde 2500) gaat de klant niet blij zijn, maar is je rekening wel terecht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.