• 0

Restschuld financiering

Beste leden,

 

Graag zou ik informatie willen hebben over het volgende;

 

Ik heb een eigen bedrijf (horeca) gezien de finacieele situatie is er eigenlijk nog maar 1 ding over, proberen het huurcontract te ontbinden. Dan blijft de schade beperkt. Alleen ik heb nog een financiering lopen bij de bank, daar zou dus een restschuld blijven staan.

 

Wat is de beste oplossing om daar mee te doen? Of wat zijn de mogelijkheden.

Ik heb een afspraak bij de bank maar wil het liefste niet geheel onvoorbereid daar aankomen.

Is het bijvoorbeeld een optie om de restschuld als persoonlijke lening om te zetten?

Geheel aflossen is geen optie.

 

 

Ik hoop een antwoord op deze vragen te krijgen!

 

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

 

C.Houmes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een bank zoekt altijd wegen om het volledige openstaand bedrag te kunnen innen.

 

Daarvoor zal gekeken worden naar de mogelijkheden om afgegeven zekerheden uit te winnen. Wat daarna overblijft zal indien mogelijk afgelost kunnen worden ( volgens de bank) uit inkomsten uit .......... loondienst?

 

Je zult dus voor jezelf na moeten gaan wat jouw mogelijkheden zijn en de bank een voorstel moeten doen, dat zou een persoonlijke lening kunnen zijn.

 

Over welke bedragen praten we?

Link naar reactie
  • 0

Een bank zoekt altijd wegen om het volledige openstaand bedrag te kunnen innen.

 

Daarvoor zal gekeken worden naar de mogelijkheden om afgegeven zekerheden uit te winnen. Wat daarna overblijft zal indien mogelijk afgelost kunnen worden ( volgens de bank) uit inkomsten uit .......... loondienst?

 

Je zult dus voor jezelf na moeten gaan wat jouw mogelijkheden zijn en de bank een voorstel moeten doen, dat zou een persoonlijke lening kunnen zijn.

 

Over welke bedragen praten we?

 

 

Beste Marco,

 

Bedankt voor je snelle reactie!

De restschuld bestaat op dit moment uit +- €35,000

Een gedeelte van de restschuld zal worden afgelost met het verkoop van de inboedel.

Ik zal hierna weer in loondienst gaan werken tot alles is afgehandeld.

Verder na genoeg geen schulden, belasting enz. is ook allemaal bij.

 

Met Vriendelijke groet,

 

C.Houmes

Link naar reactie
  • 0

Probeer in overleg met de bank zelf actief de boedel te verkopen, meestal brengt dat veel meer op dan dat de bank dat op eigen houtje gaat doen.!

 

Mocht het zo zijn dat er met geen mogelijkheid op redelijke korte termijn inkomen gegenereerd kan worden om die restschuld in te lossen, zou je kunnen overwegen om de bank een aanbod te doen: betaling x bedrag tegen finale kwijting.

Je zegt dat er geen andere verplichtingen zijn en wellicht kan je binnen de familie een bedrag lenen dat je kunt gebruiken voor dat aanbod. Dit werkt alleen als er inderdaad geen mogelijkheden zijn om binnen 3 tot 5 jaar die restschuld in te lossen.

Link naar reactie
  • 0

Probeer in overleg met de bank zelf actief de boedel te verkopen, meestal brengt dat veel meer op dan dat de bank dat op eigen houtje gaat doen.!

Dat wil ik sowieso zelf gaan doen.

 

Binnen de familie is eigenlijk geen optie.

 

Mijn lening is voor 70% gedekt door de overheid maar dat is alleen bij faillissement denk ik?? Of zou dat op deze manier ook in mijn voordeel kunnen werken?

 

Link naar reactie
  • 0

Bij een staatsgegarandeerd krediet gaat de bank eerst alle zakelijke zekerheden te gelde maken. Vervolgens wat jij in prive nog kan ophoesten/verkopen. Als laatste zal bij de Staat onder de afgegeven garantie geclaimd gaan worden.

 

Voor het bedrag dat bij de Staat opgehaald wordt, krijgt de Staat een vordering op jou en zal eens in de 5 jaar opnieuw tegen het licht gehouden worden, om te zien of er nog iets gehaald kan worden. Is dat bedrag relatief laag, hor je er niets meer van. En relatief wil zeggen hoe groot is het openstaand bedrag enwat zijn de kosten om te verhalen.

 

Ik ga er van uit dat het een eenmanszaak betreft.

Link naar reactie
  • 0

Bij een staatsgegarandeerd krediet gaat de bank eerst alle zakelijke zekerheden te gelde maken. Vervolgens wat jij in prive nog kan ophoesten/verkopen. Als laatste zal bij de Staat onder de afgegeven garantie geclaimd gaan worden.

 

Dit geldt alleen bij een faillissement of sowieso?

 

Dus als ik het goed begrijp kan je wel een regeling met de bank maken zodat hun geen beroep hoeven te doen op de staat...

en anders kan de staat je voor een x aantal jaar tegen het licht blijven houden? (hoe lang is dat? of daar staat geen tijd voor?)

 

Sorry hoor voor de weder vragen hoor maar probeer een duidelijk beeld voor me zelf te scheppen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Indien de bank een beroep kan doen op een Staatsgarantie zal een deal tegen finale kwijting niet aan de orde zijn. Als er verder geen verplichtingen zijn en opbrengst zekerheden, inclusief de Staatsgarantie zijn voldoende voor de vordering van de bank, heeft faillissement niet veel zin.

 

Normaliter wordt na zo'n 5 jaar nog eens gekeken naar jouw financiele positie, daarna wordt als oninbaar afgeschreven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.