• 0

Restpartij drukwerk van klant van drukkerij doorverkopen, mag dat?

Ik kom regelmatig bij drukkerijen waar o.a. diverse promotionele drukwerk-restanten liggen zoals bijv. displays, premiums etc.

Nu zijn dit vaak restanten die overblijven na het gebruik voor een campagne of actie.

 

Het proces is vaak:

- Klant levert bestand aan.

- Drukkerij drukt dit en levert oplage uit of levert op afroep.

- Drukkerij drukt vaak ±10% meer oplage vanwege handelingen in het proces om de eindoplage te behalen.

- Klant haalt restant niet meer op.

 

Drukkerijen gooien meestal deze zaken weg, wat inhoudt dat het gerecycled / vernietigd wordt. Van USB-sticks tot aan parasols, je kan het zo gek niet verzinnen.

 

Als ik de restanten overneem van de drukkerij, mag ik dit dan zonder toestemming van de klant doorverkopen?

 

Ik zoek meer info hieromtrend, wie helpt? Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bas, ik denk juist dat het eigendom van de drukkerij is. De klant heeft voor het overschot immers toch niet betaald? De drukkerij heeft alleen maar uit voorzorg een extra hoeveelheid gemaakt.

 

De vraag is echter of de spullen een bedrijfslogo o.i.d. bevatten. Mag je het dan ook wel doorverkopen?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Bas, ik denk juist dat het eigendom van de drukkerij is. De klant heeft voor het overschot immers toch niet betaald? De drukkerij heeft alleen maar uit voorzorg een extra hoeveelheid gemaakt.

 

Als je het hebt over drukwerk waar nog veel veredeling plaatsvind zoals rillen, stansen, lamineren enz dan wordt er altijd wat extra gedrukt in verband met instelverliezen van machines. Heb je goede machineoperators dan heb je in de regel minder afval.

 

Toch zit dit 'afval' wel in de kostprijs van het product. In de prijs wordt immers rekening gehouden met instelverliezen voor de verschillende afwerkingen.

 

Los daarvan, de klant laat iets in opdracht maken, lijkt mij dat de klant er niet vrolijk van wordt als bijvoorbeeld zijn displays ineens elders opduiken. Zoiets kan schadelijk zijn voor de klant en daarmee uiteindelijk ook voor de drukkerij die op deze manier zijn klanten kwijtraakt en in bepaalde gevallen misschien wel een schadeclaim aan zijn broek heeft.

 

Leuk idee maar het is een accident waiting to happen.

Link naar reactie
  • 0

 

Bas, ik denk juist dat het eigendom van de drukkerij is. De klant heeft voor het overschot immers toch niet betaald? De drukkerij heeft alleen maar uit voorzorg een extra hoeveelheid gemaakt.

het overshot zit in de prijs verwerkt naar mijn mening, dus eigendom klant.

 

 

Los daarvan, de klant laat iets in opdracht maken, lijkt mij dat de klant er niet vrolijk van wordt als bijvoorbeeld zijn displays ineens elders opduiken. Zoiets kan schadelijk zijn voor de klant en daarmee uiteindelijk ook voor de drukkerij die op deze manier zijn klanten kwijtraakt en in bepaalde gevallen misschien wel een schadeclaim aan zijn broek heeft.

daar dacht ik ook aan, meeste merken zijn beschermd, dan mag je het al zeker niet zonder toestemming gebruiken.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Bas, ik denk juist dat het eigendom van de drukkerij is. De klant heeft voor het overschot immers toch niet betaald? De drukkerij heeft alleen maar uit voorzorg een extra hoeveelheid gemaakt.

het overshot zit in de prijs verwerkt naar mijn mening, dus eigendom klant.

Probeer dit overschot maar eens te krijgen van je drukker zonder extra te betalen. Het is naar mijn mening nog gewoon eigendom van de drukkerij, echter deze is beperkt met wat hij er mee kan doen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen jurist dus pin mij er niet op vast, maar als het overschot niet op de offerte staat neem ik aan dat dit inderdaad van de drukkerij is. Beetje vergelijkbaar dat de bus van een schilder ook niet van mij is als ik hem betaal voor schilder werkzaamheden, daar wordt de bus ook van betaald.

 

Producten met een logo van de fabrikant kan je normaal gesproken wel verhandelen, maar of usb sticks en dergelijke hieronder vallen weet ik niet. Heb je al eens zo'n bedrijf benaderd? Mogelijk hebben ze er niet eens problemen mee aangezien het in veel gevallen sowieso promotie materiaal is, wat nu extra verspreid wordt.

 

Edit:

Denk dat Michel gelijk heeft en mag een drukkerij zelf niets met de overschotten doen ivm een beschermd merk of logo, terwijl het eventueel doorverkopen van jouw kant geen probleem zou opleveren.

Link naar reactie
  • 0

Laat ik het anders stellen: ik ben merkhouder X en geef een drukkerij opdracht om 10.000necotassen te bedrukken met mijn beschermde beeldmerk erop.

De drukker levert mij die tassen uit en heeft vervolgens 500 proefdrukken over en verkoopt die aan Joeri.

 

Ik hou een exclusieve actie voor mijn klanten waarbij ze een tas kunnen sparen/verdienen door bij mij geld te besteden.

Een goede vaste klant heeft net bij mij 200 euro gespendeerd en een mooie tas ontvangen waarmee ze happy de deur uit gaat. De volgende dag loopt ze bij de Action en ziet daar een stapel van mijn tassen voor 2 euro per stuk liggen...

 

Klant voelt zich genomen en ik vraag me een tijdje later nog eens af waar mevrouw A toch is gebleven?

 

Als ik geluk heb komt ze terug naar de winkel en doet ze haar beklag waardoor ik de kans krijg om met veel moeite dit recht te breien...

 

Inmiddels komt de stoom uit mijn oren, en je mag driemaal raden wie ik als eerste aan zijn lurven uit zijn kantoor ga trekken...

ik begin bij de drukker en vervolgens is Joeri aan de beurt!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. Het blijft een lastige materie... De laatste reactie van Bas geeft een terecht punt aan dat als je ervoor betaald hebt dit zeker "not done" is dat het opeens voor een dumpprijs weggaat. Ik doelde meer op promotionele dingen, concreet gezegd zaken waarvoor een consument niet voor hoeft te betalen.

 

Bijvoorbeeld: Filmdisplays bij bioscopen. Redelijk wat mensen vragen bij de bioscoop of ze bij een oudere film de display, poster of spandoek mee mogen nemen. Vaak kan dit wel als er nieuw materiaal ter vervanging is (bijv. nieuwe film promotie). Gezien ik regelmatig bij drukkers kom, viel mij op dat ze vaak meerdere displays, posters en spandoeken hebben liggen.

Die gaan op afroep richting de kanalen.

 

Deze inschiet is puur promotioneel om iets te promoten, mocht er ergens een display of poster kapot gaan. Nu zie ik bij mijn bezoek bij drukkerijen dat heel veel wordt meegegeven aan recyclebedrijven. In mijn ogen zonde, want ik heb bij een paar bioscopen hier in mijn omgeving gevraagd hoeveel vraag ernaar is en die kwamen met een positief antwoord. Ze kwamen te kort voor de vraag. (Zij hebben er maar 1 of 2 liggen).

 

De drukkers die ik heb gesproken willen er een kleine vergoeding voor hebben om het over te nemen. Puur vanwege opslag e.d. maar ik neem hun ook wat uit handen (begreep ik), want voor recycling moeten ze betalen, dit ophalen kost hun meer dan dat het oplevert.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.