• 0

Variabele vergoeding freelancer

Hallo allemaal,

 

Momenteel zit ik met de volgende situatie.

 

Ik ben zelf ondernemer en heb een eenmanszaak. Dit doe ik nu enkele jaren en heb ik altijd naast mijn loondienst baan erbij gedaan. Sinds enkele maanden doe ik het fulltime.

 

Nu is het zo dat er sinds deze maand een freelancer is gestart, het moet nog maar blijken of we voldoende werk zullen hebben, al lijkt dit zeker geen issue te worden.

 

Wel is het zo dat we ook veel onbetaald werk hebben liggen wat wel gedaan moet worden. Als hij deze allemaal uitfactureert is het niet op te brengen. De beoogde samenwerking is ook sterk vanuit zijn kant gekomen, daarom is hij ook bereid om tegen een scherp tarief te werken. Omdat we niet bij elk project heel nauwkeurig de marges willen bepalen (veel werk en overhead), leek ons het handig om een vaste vergoeding per maand af te spreken en eventueel een variabele vergoeding.

 

Als je werkt met een vaste vergoeding, zit je weer met de maanden waarin niet gewerkt wordt of weinig werk is.

 

Wat zijn volgens jullie de opties hierin en wat zouden jullie adviseren?

 

Het gaat hier dus puur om de vergoeding van de freelancer en wat hierbij de opties zijn?

 

Mocht de samenwerking bevallen dan is het omzetten van de eenmanszaak naar een BV en gaan werken met een percentage van de aandelen overigens het doel.

 

Ben erg benieuwd wie me hierbij kan helpen, in elk geval alvast erg bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is 'veel onbetaald werk hebben liggen'? En waarom is het niet op te brengen daar iemand voor te betalen, wat heb je dan voor vreemde situatie in je bedrijf? Zou je het anders zelf doen?

 

De freelancer heeft ook geld nodig en is bereid onder vage voorwaarden zich te verbinden aan jouw organisatie, omdat er eventueel uitzicht is op werk, en of die dan ook even gratis wat klusjes voor jou wil doen?

Waarom vergoed je diegene niet gewoon zo veel mogelijk voor dat 'onbetaald werk', (want het klinkt wel alsof diegene tot consessies bereid is), betaal voorlopig geen vaste vergoeding, en betaal diegene gewoon een gezond tarief als er werk is.

 

Het klinkt een beetje vaag en wiebelig allemaal, ik zou gewoon even met een bezem door het verhaal gaan en met een zakelijk voorstel komen, dan hangt die freelancer ook niet zo in je pels geklampt en hoef jij ook geen energie te besteden aan nodeloos ingewikkeld gedoe.

Link naar reactie
  • 0

Nu is het zo dat er sinds deze maand een freelancer is gestart, het moet nog maar blijken of we voldoende werk zullen hebben, al lijkt dit zeker geen issue te worden.

Werkt deze freelancer alleen voor jou of heeft en houd hij ook nog andere opdrachtgevers ?

 

Als ik ook de rest van je post lees vraag ik me namelijk af of er wel sprake is van een freelancer die je inhuurt. Afhankelijk van hoe je het inkleed lijkt het meer op een dienstbetrekking of een samenwerking in de vorm van een VOF.

Link naar reactie
  • 0

Nu is het zo dat er sinds deze maand een freelancer is gestart, het moet nog maar blijken of we voldoende werk zullen hebben, al lijkt dit zeker geen issue te worden.

Werkt deze freelancer alleen voor jou of heeft en houd hij ook nog andere opdrachtgevers ?

 

Als ik ook de rest van je post lees vraag ik me namelijk af of er wel sprake is van een freelancer die je inhuurt. Afhankelijk van hoe je het inkleed lijkt het meer op een dienstbetrekking of een samenwerking in de vorm van een VOF.

 

Heb het inderdaad niet al te handig omschreven.

Het zit zo dat het nog niet geheel duidelijk is wat we 100% commercieel werk kunnen hebben, hiermee bedoel ik betaald werk.

Met onbetaald werk bedoel ik werk voor het verbeteren van eigen werkprocessen en automatiseren van veel zaken.

Verder zit hier ook een deel productontwikkeling in.

 

Ik vind het belangrijk dat hij een passende vergoeding krijgt en ben dus opzoek naar mogelijkheden om dit te doen, vanuit zijn kant is het al snel goed, maar ik was gewoon benieuwd of jullie hier nog goede tips voor hebben.

 

Het is zo dat we op termijn waarschijnlijk wat samen willen gaan doen, maar omdat dit nu nog een onzekertraject is, is dit een mooie start. Maar omdat ik geen loze beloften wil doen in de vorm van een mogelijke samenwerking (hier is geen garantie op), wil ik dat de vergoeding nu wel naar de juiste verhoudingen zijn.

 

Die onbetaalde uren zou ik anders inderdaad zelf doen, de commerciële uren moet hij ook meer in groeien, die maak ik nu veelal.

 

Uiteraard moet de freelancer geld krijgen, daarom wil ik ook een goede vergoeding (deze zal uiteraard ook hoger zijn dan het gemiddelde loon).

 

Klopt we willen beide een stabiele situatie, met een basis loon naar het aantal gewerkte dagen (of dit nu betaald of onbetaald werk is) en daarnaast een extra vergoeding van 30% over de gehele winst.

 

Wat vinden jullie van een dergelijke constructie?

 

Een VOF is ook besproken, maar dat is op het moment van schrijven simpelweg nog wat te vroeg.

Link naar reactie
  • 0

Klopt is ook zo, maar dat is voor korte tijd toch een geaccepteerd criterium.

Hij krijgt wel meer opdrachtgevers en ook niet meer dan 70% van zijn omzet zal hij via mijn bedrijf behalen, maar het is idd wel een risico, zeker als dit zich uitbreid.

 

Maar als dit zich uitbreid is het idee om toch wat samen te gaan doen en dan is de koudwater vrees ook weg en kan dit t.z.t. ook gewoon.

 

Het gaat nu om de belonings structuur of dit een redelijke situatie kan zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.