• 0

Auto vd zaak aanbieden ter lease?

Graag advies over mijn volgende gedachte.

 

Ik heb 7-2012 voor het eerst een auto vd zaak aangeschaft. Renault Megane estate (14% en KIA voordeel). Aanschaf meer op financiele basis dan emontionele. Nu krijg ik eind 2013 een Volvo V60 PIH geleverd, zowel emotioneel als financieel (0%, KIA, MIA en VAMILL) een fijne keuze.

 

Nu kan ik eind 2013 de Renault desinvesteren (deels KIA terugbetalen en hogere afschrijving na 1-1,5j gebruik) of hou de auto in het bedrijf en bied deze ter lease aan. In lease zitten natuurlijk risico's maar bij kennis of familie wel beperkt.

 

Omdat de auto op de zaak blijft kan de 14% bijtelling behouden blijven en hoef ik de ontvangen KIA niet terug te betalen..

 

Zitten hier nog fiscale nadelen aan?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag

 

Het aanbieden van de auto ter lease kent twee gevolgen in nadelige zin.

 

1. je bent geen autoverhuurbedrijf dus met de autoverzekering zou je wel eens in de problemen kunnen komen qua dekking.

2. de MIA en KIA gelden niet voor bedrijfsmiddelen die hoofdzakelijk ter beschikking worden gesteld aan derden. Als je de bestemming van het gebruik dusdanig wijzigt dat de middelen wel hoofdzakelijk ter beschikking worden gesteld aan derden, loop je alsnog tegen de desinvesteringsbijtelling aan.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie.. Beschikbaar stellen aan derden zal dan idd een probleem worden.

 

Even een andere vraag, niet over de Renault maar over de Volvo, VAMILL en Winstbox.

 

Het versneld afschrijven via VAMILL zie ik niet als een super groot voordeel. Tenzij de winstbox regeling doorgaat. Is hier al meer over bekend, op sites van de overheid wordt wel gemeld dat deze er gaat komen maar nog geen concrete cijfers. Als de invoering wordt zoals hier http://www.ikwordzzper.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=693&Itemid=485 beschreven dan is het voor mijn situatie voordeliger 75% in 2013 te pakken want met de winstbox zal dit lager zijn.

 

Klopt mijn gedachte? en is er al meer informatie beschikbaar over de winstbox?

 

gr, Jeroen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat de auto op de zaak blijft kan de 14% bijtelling behouden blijven en hoef ik de ontvangen KIA niet terug te betalen

Als het betreffende familielid/kennis geen werknemer van je is, neem ik aan dat de leasetermijnen dusdanis zullen zijn dat deze de kosten dekken en moet je gewoon de leasetermijnen die ze jou betalen als omzet zien. Bijtelling is dan niet aan de orde als jij de auto niet meer zelf gebruikt. .

Link naar reactie
  • 0

Was iets te beknopt over het behouden van de 14% bijtelling.. De versie die ik heb gekocht zou met de nieuwe normen niet meer 14% bijtelling opleveren maar omdat de auto dezelfde eigenaar houd mag er m.i. de resterende maanden 14% bijtelling gerekend worden.

 

gr, Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Was iets te beknopt over het behouden van de 14% bijtelling.. De versie die ik heb gekocht zou met de nieuwe normen niet meer 14% bijtelling opleveren maar omdat de auto dezelfde eigenaar houd mag er m.i. de resterende maanden 14% bijtelling gerekend worden.

Als je de auto verleased aan een familielid/kennis heb je niks meer van doen met bijtelling, dit is alleen voor werknemers die een auto ter beschikking krijgen gesteld van hun werkgever en voor ondernemers die een "auto van de zaak" rijden.

 

Jij verleased aan een derde. De leasetermijnen zijn opbrengsten waar je belasting over moeten betalen. En aangezien ik aanneem dat je dit niet uit vrijgevigheid doet neem ik aan dat deze opbrengsten ten minste gelijk zullen zijn aan de kosten die je maakt.

Link naar reactie
  • 0

Als je de auto verleased aan een familielid/kennis heb je niks meer van doen met bijtelling, dit is alleen voor werknemers die een auto ter beschikking krijgen gesteld van hun werkgever en voor ondernemers die een "auto van de zaak" rijden.

 

Jij verleased aan een derde. De leasetermijnen zijn opbrengsten waar je belasting over moeten betalen.

 

Bedoelde ook de bijtelling waar die het familielid/kennis mee te maken krijgt. Voor mij betekent het beschikbaar stellen van een 14% tov 20% bijtelling een gunstigere aanbieding.

Link naar reactie
  • 0

Zaak = BV?

Winstbox komt er voor IB-ondernemers, niet voor de BV

 

 

Zaak = eenmanszaak dus IB ondernemer..

 

Vamill 50-50 is mooi.. Zal altijd wat gokken zijn omdat omzet komende jaren niet te voorspellen is.

 

Andere vraag: hopelijk niet teveel off-topic.. De volvo is plug-in Hybride dus stroom is brandstofkosten / autokosten. Maar om het helemaal 'groen' te maken zit ik te denken aan een laadpaal en een zonnepanelen installatie. Installatie wekt stroom op en geeft die terug aan het net en vervolgens gebruik ik wat ik nodig heb.

 

Deze installatie zonnepanelen + laadpaal op basis van KIA+MIA of KIA+EIA?

Gaat wel pas in 2014 gebeuren omdat ik die volvo de KIA in 2013 wel volledig zal gebruiken.

 

Wanneer de renault verkocht wordt hoe zit dit precies met de KIA?

Volvo met opties gaat mss ex BTW boven de 55K uitkomen maar ik moet KIA terugbetalen (desinvesteren over de Renault) is dit met elkaar te verrekenen?

 

gr, Jeroen

Link naar reactie
  • 0

ik dacht aan een BV omdat je het had over 20%. Maar ik zie nu wat je bedoelde.

 

Laadpaal op basis van zonnepanelen als onderdeel van de autokosten kan ik me prima voorstellen.

 

Het zonnepaneel komt niet als zodanig voor in de MIA. De laadpaal wel als onderdeel van de investering in de auto.

In de EIA komt een zonnepaneel wel voor, maar ik durf niet te zeggen of aansluiting op de laadpaal van de auto voldoende is.

 

Neem anders even contact op met AgentschapNL: 088 - 602 34 30

 

Bij verkoop Renault wordt een stuk van de KIA teruggedraaid via de desinvesteringsbijtelling.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Laadpaal op basis van zonnepanelen als onderdeel van de autokosten kan ik me prima voorstellen.

 

Het zonnepaneel komt niet als zodanig voor in de MIA. De laadpaal wel als onderdeel van de investering in de auto.

In de EIA komt een zonnepaneel wel voor, maar ik durf niet te zeggen of aansluiting op de laadpaal van de auto voldoende is.

 

Neem anders even contact op met AgentschapNL: 088 - 602 34 30

 

Bij verkoop Renault wordt een stuk van de KIA teruggedraaid via de

 

Dank.. Ik ga het agentschap contacten.

 

Ik had de tekst van de desinvesteringsbijtelling gelezen en begrijp dat ik dat weer bij mijn omzet moet optellen. Nu wil ik natuurlijk optimaal gebruik maken van alle regeltjes dus ik mijn veronderstelling zoals hieronder beschreven terecht?

 

Het voordeel van de KIA stopt in een kalenderjaar bij 55K ex BTW. Voor 2013 wil ik alleen de Volvo aanschaffen maar mss wordt die met optie's wel iets duurder. Wanneer ik desinvesteer in de renault mag ik dan 28% van verkoopwaarde (zeg 16K ex BTW) optellen bij de 55K KIA ruimte?

 

Link naar reactie
  • 0

Het zonnepaneel komt niet als zodanig voor in de MIA. De laadpaal wel als onderdeel van de investering in de auto.

In de EIA komt een zonnepaneel wel voor, maar ik durf niet te zeggen of aansluiting op de laadpaal van de auto voldoende is.

 

Agentschap.nl heeft je stelling bevestigd. EIA-melding voor de panelen en een melding voor de auto onder code F 5070 of E 5076...

 

Nog een vraag over de auto onder de KIA en MIA. Moeten accesoires op de faktuur vd auto staan om meegerekend te worden voor deze aftrekposten of kan het ook via een losse factuur (dus bv wielen via een ander bedrijf en dus factuur)?

 

gr, Jeroen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.