• 0

Start ontmoetingsplatform Kapsalons en klanten van kapsalons

Goedendag,

 

Ik zit al enige tijd op het forum te lezen en dit keer wilde ik eens jullie mening.

 

Mijn plan is om een website op te zetten waarbij ik kapsalons en hun klanten bij elkaar breng. Dit zal ik doen op www.KapperGemak.nl. De site was bijna af, maar mijn programmeur is helaas gestopt met programmeren en nu zit ik vast. Ik zal nu over moeten stappen naar een nieuwe programmeur en daar zal ik opnieuw moeten investeren. Voordat ik dit opnieuw ga doen, was ik benieuwd wat jullie mening over mijn idee is.

 

Wie zijn mijn klanten?

Particulieren die geknipt willen worden. Dit zijn vrijwel alle particulieren en ik zal hier niet in segmenteren.

Kleine kapsalons die maximaal 2 man personeel hebben. Ik kies hiervoor omdat deze kapsalons vaak nog geen systeem hebben m.b.t. administratie, agenda, etc.

Één groothandel.

Programmeurs

 

Wat biedt ik mijn klanten?

Kapsalons

Ik bied kapsalons de mogelijkheid om gratis een webpagina op onze site te maken. Hierdoor zijn ze online zichtbaar. Daarnaast bied ik ze tegen een vergoeding de mogelijkheid om een online agenda te hebben, een webshop, statistieken, promotiemogelijkheden en een klantenloyaliteitssysteem.

 

Kortom: zichtbaarheid, gemak, overzicht en duidelijkheid.

 

Particulieren

Ik bied particulieren een transparant overzicht van alle kapsalons. Het is dan natuurlijk belangrijk vele kapsalons te hebben. Gemak bij het maken van afspraken en bestellingen. En overzicht over bestellingen en afspraken. Ook krijgen klanten reminders voor afspraken.

 

Kortom: transparantie van de kappersmarkt, overzicht, gemak en duidelijkheid.

 

Groothandels

Ik bied één groothandel de mogelijkheid om zijn bestelsysteem bij ons te integreren. Kapsalons die bij ons aangemeld zijn, kunnen dan eenvoudig bij de groothandel bestellen.

 

Kortom: extra zichtbaarheid, extra verkoopkanaal

 

Programmeurs

Naast de standaardwebpagina kan ik kapsalons aanbieden een uitgebreidere website te laten maken. Ik kan hierbij programmeurs aanbevelen.

 

Waarom mijn systeem?

Wij bieden een compleet systeem aan. Wij zijn de enige die zo uitgebreid zijn. Klanten zijn aanwezig op ons systeem waardoor het interessant voor kapsalons is om zich ook op het systeem te bevinden. Vice versa geldt dat ook.

 

Voor programmeurs is het een makkelijke manier om extra opdrachten binnen te slepen.

 

Voor de groothandel is het een goede manier om extra verkopen en meer klantenbinding te genereren.

 

Tot slot, gaan wij in gesprek met de kapsalons en de klanten daarvan om het systeem steeds dichter bij de wensen en behoeften van de kapsalon en diens klant te brengen.

 

Wat is het verdienmodel?

1. Inkomsten door verschillende pakketten. De pakketten bevatten verschillende functies.

2. Commissie per afspraak.

3. Commissie bij bestellingen van de groothandel

4. Commissie bij de smsreminders.

5. Commissie bij de bestellingen bij programmeurs

6. Inkomsten door een Adwordssysteem in de zoekresultaten

 

Hoe krijg ik de klanten?

Door middel van persoonlijke verkoop gaan we regio voor regio bij kapsalons langs. We vertellen ze over het systeem en maken ze enthousiast. De vele functies tegen de lage prijzen, maakt het aantrekkelijk om alleen al gebruik te gaan maken van de administratieve functies.

 

Daarnaast maken we gebruik van de groothandel. In ruil voor de extra exposure en het extra aankoopkanaal gaan zij ons aanbevelen bij de kapsalons.

 

Particulieren worden door de kapsalons zelf aangetrokken, omdat ze op die manier de administratieve functies kunnen benutten.

 

Daarnaast krijg je het effect dat als je concurrent kapsalon op het systeem is, jij als kapsalon er ook op moet gaan staan.

 

Ik ben benieuwd wat jullie feedback is.

 

Groet,

Jos IJntema

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat gaat niet werken. 95% van de klanten gaan naar een bepaalde kapper toe omdat ze tevreden zijn. Er zijn al zoveel sites, geen enkele slaat aan. Idee is leuk hoor, echter de meeste kapsters en kappers zijn zeer conservatief, vele hebben nog geen website.

 

Euuh ik ben nu ruim 5 jaar adviseur van een kapsalon

Link naar reactie
  • 0

Ze zijn conservatief, dat klopt. Waarom zou daar geen verandering in kunnen komen? Kappers komen steeds meer in aanraking met internet en de digitalisering. Willen zij niet misschien ook die kant op, maar is de drempel te hoog? Daarnaast merken kapsalons ook veel van de crisis en beginnen ze te begrijpen dat ze er met knippen alleen niet meer komen.

 

Wat wij aanbieden is m.i. compleet anders van wat er aangeboden wordt. Wij bieden namelijk een totaaloplossing aan online. De meeste concurrenten hebben slechts een klein deel, bijvoorbeeld het plannen of het maken van een afspraak. Het is niet gecombineerd.

 

Wat betreft je stelling over de 95%. Ik denk dat je daar deels gelijk in hebt, alleen zou je tevreden wellicht beter kunnen vervangen door "ze vinden het wel prima". Doordat de markt niet transparant is, moet je veel moeite doen om te kijken wat andere kapsalons aanbieden. Vaak hebben ze geen site en zijn ze online niet zichtbaar. Dit verhoogd de drempel om over te stappen.

 

Daarnaast biedt ons systeem voor de mensen die tevreden zijn, meer gemak en een mogelijkheid voor kapsalons om de klanten die ze hebben nog beter te bedienen.

 

Link naar reactie
  • 0

Al aan een mobiele toepassing gedacht? Gewoon je hele klantenbestand en afspraken mobiel beheren...

 

Doet me aan mijn kapplicatie denken....

 

 

De kapplicatie is niet bij voorbaat voorbeeld van een 'branded utility' maar van een sectorale tool. De meeste kappers die ik ken, werken niet met een pc maar met een papieren agenda. Die kan heel makkelijk vervangen worden door een mobiele agenda. Die kan gekoppeld worden aan een mobiele klanten-database. Van daaruit kunnen smsjes verzonden worden. Al vrij snel heb je dan een dienst waarmee de individuele klant kan 'informeren' of er een gaatje is op een bepaalde datum om vervolgens zelf een afspraak in te boeken. Dat is weer te koppelen aan een mobiele boekhouding en zelfs een mobiele betaling. Kijk bv eens naar Tagpay. Zo'n kapplicatie kan prima via viral marketing verspreid worden onder kappers, die er vervolgens belang bij hebben hun klanten aan te haken. Want zo hebben ze ineens een instrument voor klantenbinding. Kent iemand een kapper die zijn klanten na x weken een reminder stuurt?

 

Oeps, en dan wordt het ineens interessant voor een shampoo-leverancier die kappers van dienst wil zijn. Alsnog een branded utility.

 

Het is maar een voorbeeld. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik wil het later gaan uitbreiden naar mobiele applicaties. En eigenlijk is de kappersbranche de eerste branche waar ik ga starten. Ik wil dit concept uitwerken naar verschillende branches en vervolgens alles koppelen.

 

Kapsalons heb ik gekozen omdat deze vaak nog achter lopen met de technologie. Een simpele klantendatabase komt al niet voor.

 

Ik weet dat kappers graag lokaal werken en dat klanten via-via komen, maar dat komt allereerst vaak omdat de markt niet transparant is. Vooral als je gaat kijken naar studenten steden, dan is het daar zeker interessant om je goed te profileren. Een goedkope webpagina en webshop biedt dan al snel een goede uitkomst.

 

Daarnaast werkt het systeem ook intern. Een agenda die online te bekijken is voor alle medewerkers en een systeem waarmee je weet wat je aan het doen ben. Dit is wellicht iets te "ondernemend" voor de meeste kappers, maar ik ben van mening dat je deze attitude zeker bij ze kunt veranderen.

Link naar reactie
  • 0

Jos, hoeveel marktonderzoek heb je verricht onder kappers en consumenten? Je hebt niks en je wilt iets groots en meer, zonder enig 'proof of concept'. Ik lees allerlei aannames dat klanten en kappers elkaar niet kunnen vinden en heel veel tegenstrijdigheden. Je segmenteert geen mannen en vrouwen als klanten en als kapsalons, zijn deze dan allemaal in dezelfde benadering te vangen? Ik durf te stellen van niet.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik segmenteer de particulieren in eerste instantie niet, omdat ik me vooral ga richten op de kapsalons. De kapsalons moeten het interessant gaan vinden en om het systeem goed te gebruiken, zullen ze dan hun eigen klanten het systeem ook laten gebruiken. Dit is mijn inziens veel effectiever dan gebruik te maken van enige vorm van reclame. De mond-tot-mondreclame door de kapsalons werkt dan beter.

 

Ik heb beperkt marktonderzoek gedaan. Ik heb gesproken met 10 kapsalons. Allemaal kleine kapsalons met één en maximaal twee man personeel. Precies de doelgroep waar ik mij op richt. Zei kwamen elke keer met hetzelfde:

 

1.Een systeem opzetten is waarschijnlijk heel duur en ingewikkeld.

2. Op dit moment werkt alles wel prima. Maar als ik ze vervolgens vertelde over de mogelijkheden, bijv. een online agenda en de mogelijkheid van de webshop. Dan werden ze al enthousiast. Ze zagen namelijk in dat er vooral wat te verdienen valt met de producten die ze kunnen verkopen en die op dit moment vaak in de kast liggen.

3. Bijna alle kapsalons vonden het moeilijk om hun doelgroep te bereiken. De enige optie die ze nu konden bedenken was een advertentie in de krant of een huis-aan-huisblad.

 

Wat mij op viel was dat bijna alle kapsalons dus zeiden dat ze het zo wel prima vonden, totdat ik ze vertelde wat de mogelijkheden waren. Het gemak, de duidelijkheid en de overzichtlijkheid. Zodra ik dit vertelde kwamen ze zelfs zelf met nieuwe ideeën. Ik denk dus dat het vooral licht aan de ontwetendheid(aanname) bij vele kapsalons.

 

Daarnaast heb ik in Groningen veel studenten gevraagd. Zij waren ook allemaal enthousiast en gaven aan het systeem te willen gebruiken, vooral de mogelijkheid om kapsalons te zoeken vonden ze interessant. Ze waren namelijk (nog) niet gebonden aan een kapsalon.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn kapper klaagt bij elk bezoek weer over de terugloop in de omzet. Vanwege de crisis stellen mensen het uit of kleuren het zelf wel een keer. Ook helpt het niet echt dat veel werkneemsters zelf in de avonduren wat bij beunen.

 

Uit gemak haal ik altijd wel shampoo bij de kapper. Ik durf echter te wedden dat ik hetzelfde product online veel goedkoper kan krijgen. Een kapperszaak kan/wil niet concurreren met dit soort producten.

 

Zelf ben ik onlangs verhuisd en kreeg deze week een uitnodiging via Facebook voor de opening van een kapperszaak bij mij om de hoek. Waarschijnlijk ga ik daar voortaan omdat mijn "normale" kapper sinds de verhuizing 15 minuten rijden is.

 

Ik geloof niet in een ontmoetingsplatform. Ik zie de kapper als noodzakelijk kwaad, verplicht praatje over het weer enzo.

Wellicht dat vrouwen (de doelgroep?) hier anders over denken.

Link naar reactie
  • 0
Ik bied kapsalons de mogelijkheid om gratis een webpagina op onze site te maken. Hierdoor zijn ze online zichtbaar. Daarnaast bied ik ze tegen een vergoeding de mogelijkheid om een online agenda te hebben, een webshop, statistieken, promotiemogelijkheden en een klantenloyaliteitssysteem.

 

Wat mij op viel was dat bijna alle kapsalons dus zeiden dat ze het zo wel prima vonden, totdat ik ze vertelde wat de mogelijkheden waren.

 

Interesse en daadwerkelijk gebruiken zijn 2 verschillende zaken. Heb je ze al inzicht kunnen geven in de kosten? voor een kleine kapperszaak kan een paar honderd euro per jaar al een drempel zijn.

 

Momenteel ben ik zelf ook bezig om weer op te starten en vertellen vertegenwoordiger enthousiast over hun producten en oplossingen. maar als dan het prijskaartje op tafel komt is mijn interesse snel weg. :-\

Link naar reactie
  • 0

De kosten van mijn systeem zullen relatief laag liggen. De webspagina zelf is gratis en vervolgens zijn de pakketten tussen de 15 en de 45 euro per maand. Met het basispakket van rond de 15 euro kan men al heel veel. Wat ik echter wil proberen te bereiken is een goede samenwerking met de groothandel. Zij betalen dan (een deel van) de abonnementskosten voor kapsalons die bij hun aangesloten zijn. In ruil daarvoor krijgt de groothandel bij ons de mogelijkheid om alle voorraad van de kapsalons bij te houden, gerichte aanbiedingen te doen en kapsalons kunnen zeer gemakkelijk bij de groothandel bestellen, mogelijk zelfs automatisch bestellen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb het er wel eens over gehad met de kleine kapsalon hier in de straat. Die zouden een gratis website krijgen van een merk dat zij verkopen. Hier zal dan wel een webshop van dat merk in worden verwerkt, of de andere functies die jij beschrijft ook zouden komen weet ik niet. Dit is echter al een tijdje terug en ik kan nog geen website vinden, maar mogelijk kan je zware concurrentie krijgen van dit soort bedrijven.

 

Zelf loop ik trouwens de dichtstbijzijnde kapper binnen wanneer ik tijd heb, zonder afspraak en als het bevalt kom ik vaker, maar ik denk dat ik net naast je doelgroep val.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil proberen de "attitude" van de kapper te veranderen. Op dit moment zijn ze vrij conservatief en vinden ze het wel prima. Één van de redenen is de angst tot verandering denk ik. Als je het ze daarom heel gemakkelijk brengt, dan is de kans groter dat ze overgaan. Daarbij richt ik me vooral op de volgende punten:

 

1. Online zichtbaarheid zorgt ervoor dat je gevonden kan worden door NIEUWE klanten. Vakantiegangers, touristen of nieuwe bewoners. Vooral de nieuwe bewoners zijn hier belangrijk. Een klant switch niet snel van kapsalon, dus als je een klant kan "vangen" dan heb je er 1 voor langere tijd.

 

2. Klantenloyaliteit. De huidige generatie jongeren is een stuk minder loyaal dan de "oude garde", we zijn veel meer prijskopers geworden. Daardoor is het belangrijk dat je je klanten aan je gaat binden. Met een klantenloyaliteitssysteem kun je gericht acties houden voor je huidige klanten. Hierdoor worden je klanten trouw en verkoop jij meer.

 

3. Overzicht en duidelijkheid. Als je bijhoudt wie je klanten zijn en wat ze doen, kun je beter inspelen op veranderingen. Als je ziet dat bepaalde klanten lang niet geweest zijn, kun je dan bijv. een herrineringsmail sturen.

 

4. Gemak. Als klanten online al veel informatie vergaart hebben, hoef je minder lang aan de telefoon te zitten. Dit scheelt zowel de klant als de kapsalon tijd.

 

5. Cross-selling. Door de koppeling van een webshop aan je afsprakenssysteem kun je gemakkelijker aan cross-selling gaan doen. Hierdoor kun je de omzet gemakkelijker verhogen.

 

Kortom, ik weet dat het lastig wordt om kapsalons te overtuigen, maar daarentegen is het mijn inziens zeker dat dit ooit zal gebeuren. Kapsalons zullen uiteindelijk ook overgaan op online systemen. Ik wil proberen om daarin een voorloper te zijn en ik denk dat dit gaat lukken omdat ik op vele verschillende manieren de kapsalon probeer te vangen.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom vraag je eigenlijk om een mening als je zelf al de argumenten blijft geven waarom het een perfect plan is?

 

Zoals je het nu neerzet zonder onderzoek kan ik het ook.....maar dan andersom.

 

1. Online zichtbaarheid zorgt ervoor dat je gevonden kan worden door NIEUWE klanten. Deze klanten zoeken op "Kapper + naam wijk/dorp/stad. De meest basic website of vermelding zorgt hier al voor, zelfs je vermelding in de telefoongids/gouden gids tegenwoordig. Als er dan dames/herenkapper bij staat verwacht ik dat dat voor mensen voldoende is.

 

2. Klantenloyaliteit. De huidige generatie jongeren is heel loyaal, omdat ze in essentie lui zijn en gemak zoeken.

 

3. Overzicht en duidelijkheid. Een papieren agenda werkt het fijnst omdat elke keer inloggen op een website (sessie verlopen) of systeem "gedoe" is. Een agenda waar elke medewerker goed kan kijken is voldoende.

 

4. Gemak. Een afspraak aan de telefoon is bij mijn kapper binnen 1 minuut gemaakt. De stagiaire neemt de telefoon aan en zet het in de papieren agenda. Snel en makkelijk.

 

5. Cross-selling. Omdat mensen in de kapsalon niet kunnen vergelijken kan ik mijn geweldige shampootjes enzo voor relatief veel geld wegzetten. Via een systeem gaan mensen alleen maar vergelijken op google.

 

Wat ik wil zeggen is: je doet heel erg veel aannames die volstrekt ingegeven lijken te worden uit je wens om een systeem op te zetten. Zoals je hierboven ziet maak ik andere aannames. Wellicht heb jij gelijk (ik hoop het voor je en gun het je ook van harte), maar wellicht heb ik gelijk. Een gedegen onderzoek met een prototype van wat je wil gaan verkopen aan de kapsalons lijkt me een goede manier om te toetsen wat klopt

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Robbert,

 

Je hebt gelijk, ik probeer hiermee een beetje de discussie uit te lokken en vind het prettig dat jullie antwoorden geven zoals jij nu net geeft.

 

Ik zal mij nog wat meer verdiepen in de kapsalons en in gesprek gaan met de groothandel. Zij weten waarschijnlijk ook een stuk meer over de kapsalons.

 

In ieder geval bedankt voor de reacties! Hier heb ik zeker wat aan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.