• 0

i-DEPOT bied dezelfde bescherming als YouTube?

Hallo,

 

Op de website van BOIP BOIP

las ik het volgende:

 

[*]Het i-DEPOT is een bewijsmiddel dat u een datumstempel geeft. Het bewijst dat u op een bepaalde datum een creatie bezat. Maar het i-DEPOT geeft u geen (intellectueel) eigendomsrecht en biedt net als een dagstempel van de belastingdienst en een akte van de notaris dus ook geen bescherming. Toch kan het i-DEPOT zeer belangrijk zijn om bewijs te leveren op het moment dat een conflict ontstaat.

 

Mag hieruit concluderen dat als ik een zelf gemaakt muziek stuk upload op YouTube

dezelfde "bescherming" bied? Daar staat ook een datum van plaatsing bij....

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mag hieruit concluderen dat als ik een zelf gemaakt muziek stuk upload op YouTube

dezelfde "bescherming" bied? Daar staat ook een datum van plaatsing bij....

 

Dan kun je er net zo goed zelf een datum bijschrijven. Er is geen enkele garantie dat de plaatsingdatum van Youtube correct en onbeinvloedbaar is, daar is het nooit op ingericht.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Er is geen enkele garantie dat de plaatsingdatum van Youtube correct en onbeinvloedbaar is, daar is het nooit op ingericht.

 

Hoe bedoel je dat? Op welke manier is een plaatsingsdatum op YouTube te beïnvloeden?

 

idd. datum is niet te beinvloeden hetzij er iets mis gaat maar dat is zeer gering en dat zou bij het BOIP ook kunnen gebeuren. Omdat i-depot slechts voor datum van de registratie betreft zie ik de meerwaarde niet.

 

De auteursrechten zijn automatisch van toepassing bij zelf geschreven muziek, dat is wat ik heb vernomen. Het i-depot beschermt deze niet. Dus mag ik dan concluderen dat dmv een upload op YouTube dezelfde rechten van toepassing zijn als bij een i-depot?

Link naar reactie
  • 0

@Joost & @Nico: De plaatsingsdatum op Youtube is een veldje in de database, wat voor veel techneuten bij Youtube of misschien zelfs supportmedewerkers in principe makkelijk te veranderen is. Youtube zal niet garanderen dat die datum klopt, onveranderbaar is of toestaan dat er enig recht aan ontleend wordt. Dat zal voor dit forum niet anders zijn.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik gok zo even dat Ron bedoelt dat als het muziekstuk in 2008 opgenomen is en in 2013 op Youtube gezet wordt, dat de datum van plaatsing dan dus geen enkele waarde heeft. Als iemand tussen 2008 en 2013 datzelfde stuk plaatst op YT, wat is dan het nut voor TS?

 

gr.

Joost

 

ok, maar dat geld ook het i-depot, als je het opneemt in 2008 en deponeerd in 2013...

Link naar reactie
  • 0

@timmy01

 

Nog steeds snap ik niet waarom je nu de vergelijking zoekt met een i-depot.

Voor bladmuziek is dat misschien nog wel te gebruiken alleen is het met auteursrecht zo dat dat pas geldt als het in de openbaarheid komt, In het geval van muziek moeten andere mensen jou het muziekstuk horen spelen.

Voorbeeld van een boek is hier al eens aangehaald. Als twee mensen met een verschil van een jaar aan een boek beginnen en de auteur die later met het boek begon,met dezelfde verhaallijn, maar het boek eerder publiceert dan heeft deze auteur de rechten en niet de langzame schrijver.

 

 

 

@Joost & @Nico: De plaatsingsdatum op Youtube is een veldje in de database, wat voor veel techneuten bij Youtube of misschien zelfs supportmedewerkers in principe makkelijk te veranderen is. Youtube zal niet garanderen dat die datum klopt, onveranderbaar is of toestaan dat er enig recht aan ontleend wordt. Dat zal voor dit forum niet anders zijn.

 

Serieus?

 

Dan kun je elk document met een datum stempel in principe ter discussie stellen.

Ook die van de notaris, de advocaat, de minister, de koningin, enz.

 

Nog even los van het feit dat je echt niet zomaar een veldje in de YT database aan kan laten passen omdat iemand dat wel even goed uitkomt.

Link naar reactie
  • 0

Het auteursrecht gaat in op het moment dat je iets gemaakt hebt.

 

Met een Youtube plaatsing kun je aannemelijk maken dat de user die de content plaatste de content voor de datum dat hij het plaatste al in zijn bezit had. In dat opzicht is het in dit geval dus identiek aan een i-Depot.

 

Het kan zijn dat om de een of andere reden jouw gebruikersnaam over een paar jaar niet meer bestaat en dat daardoor de video weg is. Of dat de video om de een of andere reden verwijderd wordt. Of dat jij niet kunt aantonen dat de gebruikersnaam van jou is.

 

Een mailtje naar jezelf sturen werkt denk ik net zo goed: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/werken/#wanneer

 

EDIT:

 

...maar met een i-Depot of een mailtje kun je niet aannemelijk maken dat iemand die ongeveer hetzelfde gemaakt heeft als jou kennis van jouw werk heeft genomen.

 

En dus heeft hij het helemaal zelf bedacht, zal de rechter ook concluderen, en daarom heeft een i-Depot geen enkele nut.

 

Alleen door publicatie met zo veel mogelijk views kun je er voor zorgen dat anderen jouw werk kunnen kopieren, waarvan je ze daarna in de rechtbank weer kunt beschuldigen...

 

EDIT2:

 

...Het is laat... De waarde van een i-Depot enz. zit er dus alleen in dat als jij beschuldigd wordt van auteursrechtenschending, jij aan kunt tonen dat dat niet zo is.

Link naar reactie
  • 0

En dus heeft hij het helemaal zelf bedacht, zal de rechter ook concluderen, en daarom heeft een i-Depot geen enkele nut.

 

Precies! Zo redereer ik ook. Het i-Depot heeft geen enkele meerwaarde, behalve dat online idd iets verwijdert kan worden. Maar een email naar jezelf is een mogelijkheid, ook al weet ik dat daar ook manieren bestaan om headers aan te passen e.d.. Echter zijn de kosten van een i-Depot belachelijk hoog. Het begint al met 350,- etc.

 

...Het is laat... De waarde van een i-Depot enz. zit er dus alleen in dat als jij beschuldigd wordt van auteursrechtenschending, jij aan kunt tonen dat dat niet zo is.

 

Is dat wel zo? Op de website van de BOIP staat, ik citeer:

 

"Maar het i-DEPOT geeft u geen (intellectueel) eigendomsrecht en biedt net als een dagstempel van de belastingdienst en een akte van de notaris dus ook geen bescherming. "

 

Dus wat is het nut van een i-Depot?

 

Link naar reactie
  • 0

@timmy

 

Je hebt jezelf in een denk loop geplaatst waar je niet meer uit komt.

 

Geef nu eerst eens aan waarvoor jij een oplossing zoekt dan kunnen wij jou hier vast wel vertellen wat er aan mogelijkheden is.

 

 

Hoe als schrijvend muziekant mijn muziek vast te leggen is de ham vraag... en of het i-depot wel de juiste manier daarvoor is.

Link naar reactie
  • 0

Hoe als schrijvend muziekant mijn muziek vast te leggen is de ham vraag... en of het i-depot wel de juiste manier daarvoor is.

 

Maar vastleggen is ook erg vaag. Waarom wil je het vastleggen? Wil je je bijvoorbeeld beschermen tegen auteursrechtenclaims van derden tegen jou? Wil je het zelf als onderbouwing van jouw claims gebruiken? Of gaat dit helemaal niet over auteursrecht? Je moet echt een stuk specifieker zijn voordat iemand kan zeggen wat de beste stappen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Beste timmy,

 

Auteursrecht op je werk ontstaat van rechtswege. Je kunt daarnaast een aantal dingen doen:

 

1.   Een aangetekende brief met daarin het materiaal (papier, usb stick etc) aan jezelf versturen en de envelop vervolgens dichtlaten. Dit geldt als bewijs igv een conflict.

2.   Een i-depot aanmaken bij het BOIP, dat kost € 35,- per 5 jaar, en geldt eveneens als bewijs.

 

Dit zijn de goedkoopste manieren om je copyrights op muziek te securen. Daarnaast kun je je als muziekauteur aanmelden bij de Buma en gedurende de registratie geluidsopnames (mp3) van je muziekwerken uploaden in de portal.

 

Succes ermee!

 

Jurist bij JuridischAdviesVoorBedrijven.nl: www.juridischadviesvoorbedrijven.nl

Link naar reactie
  • 0

1.   Een aangetekende brief met daarin het materiaal (papier, usb stick etc) aan jezelf versturen en de envelop vervolgens dichtlaten. Dit geldt als bewijs igv een conflict.

 

Onvoorstelbaar dat deze onzin nog steeds rondzingt.

Dit is super fraude gevoelig.

Waarom? Dat zal ik je binnenkort uitleggen.

 

 

*enveloppe pakt en naar postkantoor gaat*

Link naar reactie
  • 0

Beste timmy,

 

Auteursrecht op je werk ontstaat van rechtswege. Je kunt daarnaast een aantal dingen doen:

 

1.   Een aangetekende brief met daarin het materiaal (papier, usb stick etc) aan jezelf versturen en de envelop vervolgens dichtlaten. Dit geldt als bewijs igv een conflict.

2.   Een i-depot aanmaken bij het BOIP, dat kost € 35,- per 5 jaar, en geldt eveneens als bewijs.

 

Dit zijn de goedkoopste manieren om je copyrights op muziek te securen. Daarnaast kun je je als muziekauteur aanmelden bij de Buma en gedurende de registratie geluidsopnames (mp3) van je muziekwerken uploaden in de portal.

 

Succes ermee!

 

 

Beste timmy,

 

Daarnaast kun je naar de notaris om een en ander te registreren maar dat brengt uiteraard hogere kosten met zich mee. Voor 1 januari 2013 kon je je werk ook bij de Belastingdienst registreren dmv een datumstempel / onderhandse akte maar dat is thans niet meer mogelijk. Zie in dit kader deze link van de belastingdienst.

Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om alle registratiemethoden uit te voeren. Hiermee kun je een datum te verbinden aan het door jou gecreëerde werk. Dit, met als doel om in een later stadium aan te kunnen tonen dat jij de auteur ben van het werk (je wilt namelijk kunnen aantonen dat jij het werk al op een bepaalde datum hebt laten registreren). Door het op verschillende manieren te registreren toon je bovendien aan dat je er werk van hebt gemaakt en een aantal verschillende bewijzen wegen uiteraard sterker dan slechts 1 bewijs. De aangetekende envelop alleen is niet het sterkste bewijs. Het i-depot wel maar dat dien je te onderhouden en elke 5 jaar te vernieuwen. Hier geldt: better safe than sorry.

 

Succes ermee !

 

modedit: link ingekort.

Jurist bij JuridischAdviesVoorBedrijven.nl: www.juridischadviesvoorbedrijven.nl

Link naar reactie
  • 0

idd, ik heb het dan over auteursrechtenclaims.

 

Je werk is automatisch auteursrechtelijk beschermd. Een i-depot etc. kan helpen bij de bewijslast om te bewijzen dat het werk van jouw hand afkomstig is bij een auteursrechtenclaim.

 

In jouw geval lijkt me het volkomen nutteloos je werk ergens betaald te registreren ter voorbereiding op het m.i. erg onwaarschijnlijke scenario dat iemand naar de rechtbank gaat om jou aan te klagen. Stuur een mailtje naar jezelf, zet het op Youtube, etc. als je wilt.

 

Hoeveel van zulk soort claims zijn er elk jaar?

En welke creatieve gratis manieren kun je bedenken om te bewijzen dat het werk vandaag al in jouw bezit was?

Link naar reactie
  • 0

Mensen wat zitten we weer op de theorie.

 

Een muziekstuk kun je alleen beschermen als andere mensen dat muziekstuk hebben gehoord en weten dat jij het bent die het speelt of gecomponeerd heeft. Openbaring naar YouTube draagt daar zeker aan bij.

Maar nog beter is het spelen in zalen of tijdens concerten. Zorg dat je video opnamen te pakken krijgt van dat bewuste concert.

 

Muziek niet openbaren en voor jezelf houden op een stuk papier heeft geen enkele zin als je het stuk wil beschermen.

Alleen als jij aan kun tonen dat jij de melodie al eerder in de openbaarheid hebt gebracht en je aannemelijk kunt maken dat de overtreder jouw muziek heeft gehoord heb je een zaak, anders niet.

 

Bizar voorbeeld van hoe ook dat nog wel eens mis kan gaan.

Madonna woonde nooit in Moeskroen

 

In het kort, het nummer Frozen van Madonna zou gebaseerd zijn op het nummer Ma vie fout l’camp van Salvatore Acquaviva uit Moeskroen.

Dat verhaal is een heel eigen leven gaan leiden. Op een goed moment waren ze er in Moeskroen van overtuigd dat Madonna daar als danseresje heel kort zou hebben gewoond.

Nader onderzoek van het weekblad Humo bracht aan het licht dat het om een persoonsverwisseling ging en dat het betreffende danseresje iemand anders was. Ergo, Madonna heeft nooit in Moeskroen gewoond.

Ondanks deze nieuwe bewijzen is er geen nieuwe zaak meer geweest om het verbod op het spelen van Frozen van Madonna op de Belgische media mogelijk te maken,

Link naar reactie
  • 0

beste allen,

 

Uiteraard ga ik ervan uit dat het niet zo vaart zal lopen dat men mijn stukken zullen claimen/copieren e.d..

Maar zoals reeds werd geopperd, better safe than sorry.

 

Dus meer met het oog op de toekomst, oftewel uit voorzorg.

 

Wat betreft de mogelijkheid bij de belasting dienst, nl. Registratie van onderhandse akten.

Gaat het hierom ook om succesierecht of zo iets... Lang lang geleden ben ik wel eens daar geweest om een tape of

partiture te overhandigen die zij dan in een envelop terug stuurden. Soort van verzegeling zeg maar...

Link naar reactie
  • 0

beste allen,

 

Uiteraard ga ik ervan uit dat het niet zo vaart zal lopen dat men mijn stukken zullen claimen/copieren e.d..

Maar zoals reeds werd geopperd, better safe than sorry.

 

Dus meer met het oog op de toekomst, oftewel uit voorzorg.

 

Wat betreft de mogelijkheid bij de belasting dienst, nl. Registratie van onderhandse akten.

Gaat het hierom ook om succesierecht of zo iets... Lang lang geleden ben ik wel eens daar geweest om een tape of

partiture te overhandigen die zij dan in een envelop terug stuurden. Soort van verzegeling zeg maar...

 

Beste timmy,

 

Ik ben nog steeds met jou aan het meedenken over je bewijspositie, mede omdat ik weet hoeveel bloed, zweet en tranen er gaan zitten in het componeren, opnemen en bewerken van muziek. Het dateren bij de belastingdienst is niet meer mogelijk (zie ook mijn bovenstaande post met de link). Dat was inderdaad voorheen wel het geval. Ik heb het er voor de zekerheid zojuist nog even met Arnoud van iusmentis over gehad en dit is de nieuwe stand van zaken per 1-1-2013.

 

 

Jurist bij JuridischAdviesVoorBedrijven.nl: www.juridischadviesvoorbedrijven.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.