• 0

ZZP vs Payroll

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik net een half uur via de zoek functie heb gezocht naar mijn antwoord, maar dit niet heb kunnen vinden.

 

Ik ben onlangs toegelaten tot het WSNP en nu mag ik van mijn bewindvoerder, naast een 38 uurs contract dienstbetrekking, ook nog mijn freelance vak als fotograaf uitoefenen. Nu had hij het over payroll omdat dat helder en transparant zou zijn. Maar ik kan niet goed ontdekken wat nou de voordelen zijn van het een vs het ander.

 

Dus waarom zou een freelance fotograaf NIET met payroll werken en waarom wel? Betaal je niet veel meer belastingen in payroll terwijl je die als freelancer niet betaalt (omdat de freelancer al een 38 uurs contract heeft)?

 

Ik ben het spoor een beetje bijster en zou graag onafhankelijk feedback, advies willen ipv een account manager van tentoo die mij payroll de hemel in komt prijzen.

 

Mijn opdrachten zijn overigens rond de 1000 euro per opdracht en dan 1 a 2 x per kwartaal. Soms zit er 1 of 2 extra opdrachten a 500 euro bij in dat kwartaal. (alles ex btw).

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

ik denk dat je bewindvoerder aanstuurt op payroll omdat hij zo loonbeslag kan leggen op deze inkomsten. Hij zal je niet toestaan om dit als zelfstandig ondernemer (met facturen) te doen omdat hij dan de grip kan verliezen op wat jij verdient en hoe je dat ontvangt.

 

Dat schept voor jou het nadeel dat je dus een payrollbureau moeten inzetten met alle extra kosten van dien.

 

groet en succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je het niet via payroll doet zul je de freelance inkomsten ook moeten opgeven aan de belasting en betaal je er alsnog belasting over, al is dat op een later moment. Je moet dan ook niet kijken naar het nettoloon wat je krijgt maar naar het brutoloon, want te hoge of te lage voorlopige inhoudingen worden met je belastingaangifte toch weer gecorrigeerd.

 

Payroll scheelt je wel weer in de administratieve rompslomp. Maar ja, dat kost natuurlijk wel wat, voor die diensten pakt het payrolling bedrijf een stuk marge. Reken dat eens door. Misschien kun je op jaarbasis dan ook een boekhouder inhuren.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.