• 0

Hoe verwerken van (reis)kostenvergoeding voor vrijwilliger in aangifte

Beste Ondernemers,

 

Vrijwilligers zijn voor mij een grijs gebied. Ik weet wat de definitie van vrijwilligers is. Je mag vrijwilligers wel een vergoeding geven voor de reiskosten die ze maken en eventueel nog een vergoeding als dank voor wat ze hebben gedaan tot een maximum van 150,- euro per maand.

Nu vraag ik mij de volgende dingen af:

- Wanneer je vrijwilliger reiskosten maakt, dan kan ik die vergoeden. Kan ik deze kilometers aftrekken? En zo ja, kan ik dan diezelfde vergoeding ook nog eens opvoeren als 'kosten' gemaakt voor de onderneming?

 

Ik hoop dat jullie een antwoord weten op mijn vraag, alvast bedankt.

 

Fijne avond nog,

 

Noortje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om wat voor onderneming gaat het? Zover ik weet is het niet mogelijk om als vrijwilliger te werken voor een organisatie of bedrijf dat een winstoogmerk heeft.

 

Zuiver gezien heeft Marjan helemaal gelijk. Praktisch gezien is er een grijs gebied.

 

De Belastingdienst geeft een duidelijke definitie van een vrijwilliger volgens haar criteria. De vrijwilliger moet in ieder geval werkzaamheden verrichten voor:

 

[*]een organisatie die niet is onderworpen aan vennootschapsbelasting of daarvan is vrijgesteld;

[*]een sportvereniging of sportstichting;

[*]een ANBI.

 

Dat is de regeling waar Marjan, en ook Noor, naar verwijzen.

 

Voor andere organisaties is er de mogelijkheid om mensen onbetaalde arbeid te laten verrichten. Betaling is immers een van de essentiële criteria voor een arbeidsovereenkomst. Wordt er niet betaald dan is er geen arbeidsovereenkomst, dus ook geen loonbetaling dus ook geen inhoudingsplicht. Ik kan mij voorstellen dat je dat als ondernemer ziet als vrijwilligerswerk.

 

Maar er is natuurlijk altijd een catch: je mag deze vrijwilligers helemaal niets betalen:

 

[*]geen reiskostenvergoeding;

[*]geen toegangskarten;

[*]geen blikje drinken in de pauze;

[*]geen lunchpakketje;

[*]je geeft helemaal niets in ruil voor de geleverde arbeid.

 

Geef je toch iets, in geld of in natura, dan vind er betaling plaats en is er dus sprake van een arbeidsovereenkomst. Dan kom je dus in een lastig parket:

 

[*]het minimum loon gaat gelden;

[*]je wordt inhoudingsplichtig voor de loonbelasting;

[*]je krijgt te maken met ziektewet, loondoorbetalingsplicht en werkgeversaansprakelijkheid;

[*]etc. etc. etc.

 

Dus, als je overweegt om met een commerciële organisatie met onbetaalde mensen te werken geldt een criterium: geef ze helemaal niets behalve bakken met aandacht en waardering.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.