• 0

Wat is een redelijke aandelenverhouding?

Beste HL-ers,

 

ik ben bezig een nieuwe website op te starten met een programmeur. De achtergrond is als volgt: ik ben zelfstandig internetondernemer met een aantal websites. Nu heb ik een nieuw idee waar ik via-via een goede programmeur voor heb gevonden die het wil bouwen in ruil voor een deel van de aandelen. Qua uren zal hij er voordat de website opgeleverd wordt ongeveer 500 uur insteken en ik 175 uur. Daarna zullen we er beiden uren blijven insteken (ook afhankelijk van het succes uiteraard). De volledige inbreng van beide partijen staat hieronder. Ik ben erg benieuwd wat jullie zien als de meest eerlijke en redelijke aandelenverhouding hierbij? Alvast hartelijk dank.

 

Groet Peter

 

INBRENG

 

De inbreng is als volgt:

 

Programmeur:

 

-Bouwen van de website.

 

Ik:

 

-Bedenken en uitwerken van het idee.

-Uitgebreide briefing idee in functionele beschrijvingen en een compleet interactie-ontwerp aangeleverd aan de programmeur.

-Online marketing van het concept.

-Contacten in de branche om het idee snel uit te kunnen rollen en users aan te trekken.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat een karige omschrijving van de taken van de programmeur, die je kennelijk toch echt nodig hebt. 50/50 is een goede basis en laat je dan maar (extra) belonen voor de leads als het een succes wordt?

 

Wat levert een aandelenverdeling naar rato van de geinvesteerde uren?

Wat levert een aandelenverdeling naar rato van de geinvesteerde uren x gebruikelijk uurtarief?

Wie maakt welke kosten?

 

De programmeur investeert de helft of een kwart van zijn beschikbare tijd en heeft een (hoofd)inkomen nodig. Bouwt hij als idee zonder vergoeding voor uren en alleen aandelen als beloning? Of een mix van beide?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Highio,

 

bedankt voor de snelle reactie! Het feit dat de taken van de programmeur zo summier zijn omschreven heeft puur te maken met het feit dat me een uitgebreide omschrijving van zijn technische werkzaamheden me niet relevant leek voor het beantwoorden van de vraag. Uiteraard valt het belang van de programmeur niet te onderschatten en vallen er veel uitgebreide technische taken onder het programmeerwerk. Het is echt een co-productie.

 

Om in te gaan op je vragen:

 

-De programmeur zal aanvankelijk (eerste 3 maanden) in zijn vrije tijd hieraan werken. Daarna zal hij 2 maanden fulltime hieraan werken. Hier staat geen andere vergoeding tegenover dan een aandelenpercentage.

-De kosten die gemaakt worden (bjvoorbeeld voor het design) zijn voor ons samen (bijvoorbeeld 50-50)

 

Groet Peter

 

 

Wat een karige omschrijving van de taken van de programmeur, die je kennelijk toch echt nodig hebt. 50/50 is een goede basis en laat je dan maar (extra) belonen voor de leads als het een succes wordt?

 

Wat levert een aandelenverdeling naar rato van de geinvesteerde uren?

Wat levert een aandelenverdeling naar rato van de geinvesteerde uren x gebruikelijk uurtarief?

Wie maakt welke kosten?

 

De programmeur investeert de helft of een kwart van zijn beschikbare tijd en heeft een (hoofd)inkomen nodig. Bouwt hij als idee zonder vergoeding voor uren en alleen aandelen als beloning? Of een mix van beide?

 

Groet,

 

Highio

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat het om een bv gaat? Aandelen deel je naar mijn mening niet uit al naar gelang de inzet voor of tijdens de zakelijke gang van de bv. De inbreng in cash is ook evenredig verdeeld naar ratio van de aandelen. Ik zou zelf nooit voor zo'n opzet gaan. Daar ga je namelijk niet uitkomen en zal uiteindelijk ook een scheve verstandshouding opleveren.

 

Als jullie beiden achter het product staan, jullie er voor 100% voor willen gaan en jullie denken dat jullie beiden even hard nodig zullen zijn, zet dan de verhouding op 50/50. Breng beide een evenredig bedrag aan geld in de bv en start daarmee de zakelijke gang. Houdt vervolgens bij hoeveel uren een ieder inzet voor de zaak en stel daar een geldelijke vergoeding tegenover (van tevoren goed afspreken). Eventueel streep je inzet tegenover elkaar weg. Het geld wat op dat moment ook al is ingebracht zal ook moeten worden gebruikt voor andere zaken zoals hosting, marketing, enz. Maak daar goede afspraken over!!!!

 

Als het bedrijf op een gegeven moment winst maakt, dan kan deze winst goed worden verdeeld. Aangezien de hoogte van die verwachte winst op dit moment totaal onbekend is, is ook niet te zeggen wat een redelijke aandelenverhouding is.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

-De programmeur zal aanvankelijk (eerste 3 maanden) in zijn vrije tijd hieraan werken. Daarna zal hij 2 maanden fulltime hieraan werken. Hier staat geen andere vergoeding tegenover dan een aandelenpercentage.

 

Los van de aandelenverdeling, waarvan ik overigens ook niet inzie waarom deze anders dan 50/50 zou moeten zijn, wil ik je erop wijzen dat het bovenstaande niet zonder meer mogelijk is.

Gezien het feit dat je kiest voor een aandelenconstructie ga ik ervan uit dat we spreken over een BV. In dat geval kun je alleen in het begin stellen dat de mede-vennoot zich inkoopt voor het bedrag van de kapitaalstorting (met de invoering van de flex-BV is dat teruggebracht tot (een fractie van) € 1,00). Als je stelt dat de vergoeding voor geleverde arbeid het aandelenpercentage is zal de fiscus dit bij een latere overdracht beschouwen als loon en dient er over de waarde van de aandelen loonbelasting afgedragen te worden.

Houd er ook rekening mee dat er in beginsel voor grootaandeelhouders een gebruikelijkloonregeling van toepassing is als er arbeid voor de vennootschap verricht wordt. Dat is het geval als de programmeur zijn ding doet. Dus ook bij een aandelenverdeling vanaf het begin van de BV zal er hoe dan ook loonheffing afgedragen dienen te worden, tenzij er dispensatie verleent wordt door de Belastingdienst. Dat is over het algemeen niet zo'n probleem, maar moet wel geregeld worden.

 

Daarnaast vraag ik mij af of een BV wel de meest geschikte rechtsvorm is voor een startup als deze. Je zou ook kunnen starten met een ander samenwerkingsverband (VoF of maatschap). Indien een scheiding tussen zakelijk en privé de belangrijkste motivatie is zou je bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor de wat exotischere LLP. Zeker in de eerste jaren zullen deze rechtsvormen vermoedelijk fiscaal veel voordeliger uitpakken dan de constructie met een rechtspersoon.

 

Lijkt mij voer voor een goed gesprek met een ter zake kundige adviseur.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.