• 0

Correcte faktuur voor inkomsten VS

Ik heb een vraag hoe ik een juiste faktuur moet maken voor advertentie inkomsten uit de VS welke ik genereer op mijn website.

Dit is niet zo makkelijk omdat ik pas veel later weet wat mijn inkomsten in euros zijn maar deze lopen dan niet meer gelijk met de inkomsten welke origineel in dollars waren.

Om het één en ander duidelijk te maken hier een overzicht hoe dit process gaat:

 

In november 2012 verdien ik $400,-. Dit bedrag weet ik pas op 15 december 2012.

In december verdien ik $500,-. Dit bedrag weet ik pas op 15 januari 2013

Omdat ik nu meer dan het minimum bedrag heb voor een bankoverschrijving ($545,-) laat ik dit bedrag nu naar mij overmaken. Hiervoor rekent dit bedrijf $35,00.

Dus mijn bank ontvangt die $865,00 welke de bank zal omrekenen naar euros en dan op mijn rekening bijschrijft.

 

Nu het probleem.

De bank rekent het vandaag om (van dollar naar euro) en deze wisselkoers is vandaag anders dan 15 december of 15 januari. Ook is er $35,- betaald aan kosten.

 

Het bedrag wat ik dus vandaag ontvang in euros is niet meer gelijk aan het totaal bedrag welke het was in dollars dus komt het ontvangen bedrag niet meer overeen met een faktuur welke ik in dollars gemaakt zou kunnen hebben.

 

Hoe ga ik hier mee om? Want als ik in mijn boekhouding een faktuur stop van $400 en één van $500 lopen deze niet gelijk met de stortingen op mijn rekening welke zijn ontvangen in euros en na aftrek overschrijvings kosten.

Het verschil tussen faktuur bedrag en ontvangen bedrag gaat uiteraard een probleem zijn in de boekhouding omdat dit gaten achter laat.

 

Ik heb een éénmanszaak en doe ieder kwartaal aangifte omzetbelasting en moet ook ieder kwartaal ICP aangifte doen (voor ad inkomsten van europese bedrijven).

 

Ik heb hier zelf al een beetje over nagedacht.

- maak ik gewoon geen faktuur (in mijn boekhouding gaat alles in euros) totdat ik het bedrag heb ontvangen en kan zien wat ik in euros krijg (ook na aftrek overschrijvings kosten)? Pas als het geld binnen is kan ik de conversie koers van de bank gebruiken om het juiste euro bedrag op mijn euro faktuur te plaatsen (moet deze conversie koers wel op mijn afschrift staan). Die kosten boek ik dan gewoon als bankkosten (ik heb daar geen faktuur van).

 

 

Misschien dat er iemand is met ervaring hiermee of weet hoe ik dit het makkelijkst kan aanpaken?

Ik ga morgen ook naar mijn accountant om het hier over te hebben maar ik hoop dat ik wat beter beslagen ten ijs kan komen door hier het probleem voor te leggen en hopelijk alvast wat extra info kan krijgen :)

 

Alvast bedankt en als er iets niet duidelijk is of ik meer info moet geven laat me het maar even weten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Peter, je bent niet de enige die met deze vraag worstelt ;)

 

Lees dit draadje eens door, volgens mij vind je daar voldoende handvatten om goed met de wisselkoersen om te gaan. Mocht je daarna nog vragen hebben dan ben je natuurlijk meer dan welkom deze hier te stellen!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
maak ik gewoon geen faktuur (in mijn boekhouding gaat alles in euros) totdat ik het bedrag heb ontvangen en kan zien wat ik in euros krijg (ook na aftrek overschrijvings kosten)? Pas als het geld binnen is kan ik de conversie koers van de bank gebruiken om het juiste euro bedrag op mijn euro faktuur te plaatsen (moet deze conversie koers wel op mijn afschrift staan). Die kosten boek ik dan gewoon als bankkosten (ik heb daar geen faktuur van).

 

Op deze manier zou ik zeggen

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor die link Dennis, die had ik niet gezien :-[

 

Ik denk dat ik dus 2 opties heb, jenny haar manier of per faktuur omrekenen en met valuta winst/verlies werken.

Daar het bij mij geen kleine bedragen zijn en ik in feite per maand 1 faktuur kan maken ben ik benieuwd wat de accountant hier van vind. Ik heb het topic uitgeprint zodat hij het ook kan lezen. (weet hij waar ik mijn "kennis" vandaan heb).

 

Als we per faktuur gaan werken zal ik de oude wisselkoersen moeten zoeken maar daar hebben we google voor ;)

 

Ik laat wel weten hoe wij het hebben aangepakt, kan altijd handig zijn voor andere mensen met hetzelfde probleem.

 

Wederom bedankt voor de hulp! En aan allen bedankt voor het runnen van HL, ik heb er al zo veel aan gehad (ook als anonieme lezer)!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.