• 0

BTW voorfinancieren of kan het slimmer....verzin een list?

Ik heb een bedrijf dat alleen is geregistreerd in Nigeria.

We kopen meestal in Nederland/Duitsland en ik woon in Engeland

Nu moeten we gewoon btw betalen en weer terugvragen, hetgeen veel tijd/moeite kost.

Soms hoeven we geen btw te betalen als we dan het export document later overleggen, maar dat is een kwestie van vertrouwen..en in Duitsland is het antwoord zowiezo meestal NEIN!!

 

Nu wil ik gebruik maken van het feit dat intercommunaire leveringen tussen landen in de EU geen btw in rekening hoeven te brengen. Stel nu ik richt een bedrijf op in Engeland, en koop iets in Duitsland/Nederland dat ik wil exporteren buiten de EU

Dan betaal ik geen btw, en verkoop ik de goederen tegen een minimale winst aan mijn Nigeriaanse bedrijf!

Zo betaal ik (bijna) geen belasting en staat er niet steeds een heleboel BTW uit.

 

Nu heb ik de volgende vragen:

 

Ten eerste, is mijn constructie slim of zijn er betere constructies te bedenken...ik hoop het wel

Is het realistisch om bv via mijn virtuele Engelse bedrijf iets te kopen in Duitsland voor 25,000 euro en weer te verkopen aan mijn bedrijf in Nigeria voor 25,001 euro? Gaat de Engelse belastingdienst hier niet iets achter zoeken?

Zou ik een VAT nummer krijgen ?, in principe moet je minimaal 77,000gbp omzetten per jaar

 

Kortom, ik heb nogal wat vragen...en hoop dat er iemand is die me op weg kan helpen

 

Alvast bedankt

 

M&R

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb niet het idee dat je constructie van doorverkopen naar Nigeria mag de goederen de EU niet verlaten(baseer me even op de Nederlandse situatie). Hooguit als het om minimale omzetten gaat dat je niet verplicht bent om een BTW nummer aan te vragen voor je Nigeriaans bedrijf. Vraag die hierbij op komt wat doe je met die goederen? die ga je later als Nigeriaans bedrijf weer verkopen aan een ander bedrijf in de EU?

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ik koop regelmatig goederen in uit duitsland zonder btw. Hiervan gaat een deel naar buiten de EU eveneens zonder btw. Als het je eigen bedrijven zijn weet ik niet of dit complicaties geeft, maar als je over de juiste documenten en gegevens beschikt lijkt me dit een normale zaak.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Je zou inderdaad eens concreter moeten zijn.

 

1. Is er een daadwerkelijke goederenstroom? Want voor nul-tarief Btw bij uitvoer, moet er dat wel zijn. En denk daarbij aan de regels van ABC verkopen waarbij tussen iedere partij een levering plaatsvindt, ook al wordt er b.v. rechtstreeks van A naar C geleverd en alle andere regels van dien.

 

2. Wil je i.v.m. het lagere belastingtarief in Nigeria daar winst maken. Denk dan aan het "at arms lenghts" principe. Hierbij geldt dat tussen verbonden ondernemingen zakelijk gehandeld moet worden. Je moet dus een verkoopprijs hanteren die je voor andere klanten ook zou tellen. Anders belasten ze je toch in Engeland op dat normale verkooptarief.

 

De belastingdienst is niet achterlijk.

 

Hou even goed de volgende termen uit elkaar: Belasting (inlomstenbelasting en vennootschapsbelasting) en BTW. Zijn verschillende afdelingen met hun eigen regels.

 

Voor diegenen die de puntjes op de i willen zetten: het woord is: Intracommunautaire....

 

Gr,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties dusver... Ja, er is zeker sprake van een goederen stroom van EU naar Nigeria, wij kopen (bouw) materieel in de EU en gebruiken dit voor ons eigen bedrijf in Nigeria om werk mee uit te voeren.

 

Waar ik steeds tegen aanloop is dat ik BTW moet betalen onder andere voorwaarden ondanks dat ik aangeef te exporteren buiten de EU

 

Voorbeeld 1:

Bij een Duits bedrijf onlangs moest ik btw betalen voor een machine en kon dit alleen terugvragen bij de Duitse Belasting dienst (wanneer ik dat terug kriig moet ik nog maar af wachten)

 

Voorbeeld 2

Nu heb ik weer een bedrijf die een boorstelling verkoopt aan ons, maar zegt dat we toch btw moeten betalen. Hij zal het weer terug storten wanneer hij het export document en bewijs heeft dat de machine de EU heeft verlaten. (In principe kan een export document worden aangemaakt terwijl de machine nog in Duitsland bji de verkoper staat , dan valt het onder controle van de douane en is het in principe ge-exporteerd) Maar met dit bedrijf valt ook nergens over te praten.

 

Ik dacht dus dat het nul tarief over de Intracommunautaire leveringen misschien een manier zou kunnen zijn om geen btw te hoeven voor financieren. Ik heb de stelling geprobeerd te kopen via een bedrijf van een relatie in Nederland maar nadat het btw nummer ok was bevonden wilde het Duitse bedrijf nog kopieen zien van het paspoort van de eigenaar, bewijs van inschrijving kvk, kopieen van btw registratie en daar voelde mijn relatie niet veel voor..Ik zelf zou daar geen problemen mee hebben. Het bedrijf claimt puur de Duitse belasting wet te volgen.

 

Misschien moet ik in Nederland "een vestiging" van mijn Nigeriaanse bedrijf registreren en op die naam materieel kopen om te kunnen exporteren? Dan is dat niet een bedrijf om winst mee te maken maar puur om op een practische mannier spullen de EU uit te krijgen zonder steeds btw te hoeven betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Uiteraard verlaten de spullen de EU.....

 

Wie zorgt er voor het vervoer? Ik denk dat ik er ook niet zo'n zin in had om jou dat te laten doen. Is een hoop risico, IK moet bewijzen dat die goederen het land verlaten

 

Ik gebruik gerenomeerde vervoerders zoals vd Vlist etc...maar daar gaat het niet om. Ik begrijp best dat het bedrijf moet bewijzen dat de goederen het land hebben verlaten maar als de douane contole heeft over de goederen is het risico weg voor de verkoper.

 

Het feit dat ik geen bedrijf heb in de EU helpt natuurijk niet, maar daarom stel ik ook op dit forum de vraag of iemand weet hoe ik dit zou kunnen oplossen....

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

wat Raoul zegt is helemaal correct en zeker in Duitsland. In Duitsland moet men aan de hand van een afgemeld export doc aantonen dat er terecht tegen BTW 0 is verkocht. Enkel het uitvoer doc is in Duitsland niet voldoende!! Ook zal het in Nederland niet al te lang meer duren dat hier de zelfde procedure voor hebben. Immers alleen een uitvoer doc zegt niks omdat dat niet aantoont dat de goederen de EU hebben verlaten. Je toont dit pas aan als de uitgaande douane post dit document ook daadwerkelijk voorbij heeft zien komen en dit in het EU douane systeem registreert. Maar inderdaad de goederen als Nederlands bedrijf als ICP kopen en vervolgens op dat bedrijf de uitvoer verrichten lijkt mij een optie!

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

wat Raoul zegt is helemaal correct en zeker in Duitsland. In Duitsland moet men aan de hand van een afgemeld export doc aantonen dat er terecht tegen BTW 0 is verkocht. Enkel het uitvoer doc is in Duitsland niet voldoende!! Ook zal het in Nederland niet al te lang meer duren dat hier de zelfde procedure voor hebben. Immers alleen een uitvoer doc zegt niks omdat dat niet aantoont dat de goederen de EU hebben verlaten. Je toont dit pas aan als de uitgaande douane post dit document ook daadwerkelijk voorbij heeft zien komen en dit in het EU douane systeem registreert. Maar inderdaad de goederen als Nederlands bedrijf als ICP kopen en vervolgens op dat bedrijf de uitvoer verrichten lijkt mij een optie!

 

Ok, bedankt..... zou je me het verschil kunnen uitleggen ?

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat ik geen bedrijf heb in de EU helpt natuurijk niet, maar daarom stel ik ook op dit forum de vraag of iemand weet hoe ik dit zou kunnen oplossen....

 

Ja dus? Is toch ideaal voor de verkoper dan? Ik snap werkelijk niet waarom je zegt " dat ik geen bedrijf heb in de EU helpt natuurijk niet"

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat ik geen bedrijf heb in de EU helpt natuurijk niet, maar daarom stel ik ook op dit forum de vraag of iemand weet hoe ik dit zou kunnen oplossen....

 

Ja dus? Is toch ideaal voor de verkoper dan? Ik snap werkelijk niet waarom je zegt " dat ik geen bedrijf heb in de EU helpt natuurijk niet"

 

 

Ik ben de koper en niet de verkoper, ideaal voor hem is nog niet ideaal voor mij ???

Ik zeg dit omdat wanneer je in de EU bent geregistreerd alles wat minder stroef verloopt zeg maar.....

 

Link naar reactie
  • 0

En welk verschil wil je uitgelegd hebben??

 

Verder is jouw probleem niet dat je geen EU bedrijf hebt maar dat je de goederen EXW danwel FCA koopt en de verkoper dus weinig zekerheid heeft dat de goederen de EU ook verlaten. Die zekerheid willen zij wel hebben anders kunnen ze namelijk alsnog aangeslagen worden voor de BTW. Wellicht een optie dat als de verkoper niet wil mee werken dat jij de goederen dan FOB van hem koopt? dan heeft die namelijk die zekerheid veel meer?

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

En welk verschil wil je uitgelegd hebben??

 

Verder is jouw probleem niet dat je geen EU bedrijf hebt maar dat je de goederen EXW danwel FCA koopt en de verkoper dus weinig zekerheid heeft dat de goederen de EU ook verlaten. Die zekerheid willen zij wel hebben anders kunnen ze namelijk alsnog aangeslagen worden voor de BTW. Wellicht een optie dat als de verkoper niet wil mee werken dat jij de goederen dan FOB van hem koopt? dan heeft die namelijk die zekerheid veel meer?

 

Uiteindelijk is het dus puur een kwestie van vertrouwen....

Wat is precies het verschil tussen een afgemeld export doc en een gewoon export doc?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.