• 0

exploitatiebegroting site

Wie o wie weet waar ik een voorbeeld exploitatiebegroting kan vinden van een website? Inkomsten moeten puur gaan komen uit advertenties.

Ik kan genoeg exploitatiebegrotingen vinden, maar niet van een site.

Hoe bereken je dan de inkomsten? Bezoekers x zoveel cent of een vast bedrag per maand per banner?

Met welke kosten moet men rekening houden?

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Ha, da's een interessante :) Exploitatiebegrotingen specifiek voor een site ben ik nog niet tegengekomen, maar sites met een commercieel maken dan ook doorgaans deel uit van een bedrijfsvoering.Bovendien zijn de opbrengsten van een site lang niet altijd meetbaar. Wat als je bv. een nieuwe opdracht krijgt dankzij je site? Ik kan je wel wat tips geven.

Met de kosten moet je rekening houden met bv.

• Hostingkosten en dataverkeer
  • Ontwikkeling (programmeerwerk, design)
  • Technisch ondersteuning/onderhoud
  • (Licentie)kosten software
  • Benodigde hardware
  • Redactionele kosten (personeel, kosten content)
  • Overhead (management etc)
  • Kantoorbenodigdheden, huisvesting etc
  • Telefoonkosten, internetkosten etc

Belangrijk is dat, mocht je mikken op een hoop bezoekers, rekening houdt met een goede opschaalbaarheid van je hostingpakket. Je wilt niet geconfronteerd worden met torenhoge rekening omdat je opeens over je dataverkeerlimiet heen bent gegaan.

Als je je inkomsten puur uit advertenties/banners wilt halen, dan heb ik er een beetje een hard hoofd in. Banners leveren niet zo gek veel op, tenzij je heel veel bezoekers hebt of een hele specifieke doelgroep hebt. In de eerste categorie valt bv. Fok!, maar die zijn een groot deel meteen weer kwijt aan de kosten. In de tweede categorie valt bv. Emerce en die vragen dan ook 50 euro voor een banner tot 115 euro voor een "large rectangle" - per 1000 bannerviews (views, dus geen clicks). Zij zijn echter weer veel geld kwijt aan de redactie van de site en de bannerposities worden lang niet altijd verkocht. Een gemiddelde prijs die adverteerders betalen voor een banner is 30 - 40 euro CPM (kosten mer 1000 views). Dat zijn echter bedragen die gaan naar tussenkantoren als Webads, de uiteindelijke site-houders zien er aanzienlijk minder van terug, en kleinere sites zo goed als niks. Met een eigen site ben je misschien inderdaad makkelijker uit met een prijs per maand, dat praat een stuk makkelijker als je een relatief stabiel aantal bezoekers hebt.

Mocht je veel leuke/interessante content op je site hebben, dan kun je die tegen betaling laten doorplaatsen op andere sites (moet je wel voor elkaar zien te krijgen natuurlijk, maar het model op zich bestaat al jaren).

Mocht je lange-termijn denken, kijk dan of je er een databasemodel aan kunt hangen. Er zijn al heel wat liefhebbers geweest die uit hobby-oogpunt zaken zijn gaan registreren, en zo een steeds waardevoller database kregen die ze op een gegeven moment commercieel konden benutten (zonder dat dat van begin af aan de bedoeling was).

Denk ook aan advertorials, joint promotions en wat al niet meer. Overweeg partner-programma's van webwinkels als Proxis, Amazon etc. Denk aan provisie voor het aanbrengen van nieuwe leden voor auto-magazines, of laat bezoekers zich inschrijven op een nieuwsbrief van een externe partij en vraag daar een bedrag per e-mailadres voor (is geen probleem zolang je maar volstrekt transparant bent in je privacy policy). Vraag bv. 100 euro per klant die je bij een rijschool aan weet te brengen.

Het interessants is waarschijnlijk het volgende. 3-4 keer per maand worden in Nederland minisites gelanceerd voor nieuwe automodellen. Daar staan standaard 2 formulieren op: een brochure-aanvraag en een proefrit-aanvraag. Vooral proefrit-afspraken zijn enorm belangrijk: die leiden in relatief veel gevallen tot een daadwerkelijke aankoop, en met een paar proefritaanvragen kan zo'n merk al enorm veel verdienen. Spring daar meteen op zodra je ziet dat een nieuwe campagne loopt en neem contact op met de marketing manager van dat merk. Probeer voor elkaar te krijgen dat jij leads aanbrengt tegen een vergoeding. Bv. 10 euro voor elke brochure die je je bezoekers weet te laten aanvragen, en bv. 100 euro voor elke proefrit die je voor elkaar krijgt bij je bezoekers. Daar zitten wel wat haken en ogen aan m.b.t. mogelijke fraude e.d., maar daar is wel wat op te verzinnen als je het serieus en structureel aanpakt. Bedenk dat, hoewel het naar je gevoel misschien indruist tegen alles waar je site voor staat, de "tweede auto voor de vrouw" een gigantische business is in de Automotive-branche, zeker nu de economie weer langzaam aan gaat trekken. Daar zal zeker een business model in kunnen zitten.

Succes!

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

• 0

Hoi Anders,

Dank, dank voor je uitgebreide antwoord en excuses voor mijn late reactie. Mijn vraag over advertentie tarieven was niet eens zozeer voor mijn autosite. Ik loop al een tijdje rond met een plan voor een soort portal en heb de domeinnaam al geregistreerd. Ik wil die site middels advertenties in de lucht houden. Het is gewoon een leuk projectje erbij waar ik in eerste instantie niet teveel tijd in wil steken, maar dat wel eens groter zou kunnen worden. Dan is het handig om alvast te weten welke kosten ik allemaal kan verwachten en wat de inkomsten zouden kunnen zijn.

Het viel me op dat de advertentie tarieven zo ontzettend uiteen lopen en het is lastig om een soort standaarden te vinden en uit te maken wat ik zou kunnen vragen op basis van wat. Ook de officiele instanties als Senter, Syntens, KvK konden me niet verder helpen.

Wat dat betreft is internet een heel ander verhaal dan bladen of kranten waar duidelijke advertentietarieven voor bestaan.

Het is wel duidelijk dat ik t.z.t. beter zelf gericht naar adverteerders kan zoeken dan naar een tussenkantoor te gaan ;D

Groetjes, Jacobien

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar