• 0

Dealercontract

Beste mensen,

 

Ik wil graag in een webshop een bepaald product aanbieden van leverancier X.

Leverancier X wil echter dat ik een dealovereenkomst teken en ik vraag me af of dat wel verstandig is. Ik bied reeds een aantal producten aan, maar heb nog nooit een dealovereenkomst getekend.

 

In de overeenkomst staat oa: "De aansprakelijkheid van de Leverancier naar Dealer is gelimiteerd tot garantie op de verschillende produkten

De Leverancier is naar Dealer niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook (schade aan derden daaronder uitdrukkelijk begrepen) tenzij de schade het gevolg is van opzet of grove schuld door Leverancier"

 

Verder staan er nog enkele zaken in, waarmee ik het niet eens ben, maar aansprakelijkheid staat even voorop.

In hoeverre kan deze importeur zich op deze manier indekken voor de aansprakelijkheid ? Hij heeft toch sowieso de productaansprakelijkheid of vergis ik me ?

 

Groet,

Roby

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
In hoeverre kan deze importeur zich op deze manier indekken voor de aansprakelijkheid ? Hij heeft toch sowieso de productaansprakelijkheid of vergis ik me ?

De productenaansprakelijkheid door een ontwerp- of fabrikagefout is geen onderdeel van de "aansprakelijkheid van leverancier naar dealer toe": de dealer is hier immers niet voor aansprakelijk en ook geen onderdeel van de aansprakelijkheidsketen: de schadelijdende spreekt de fabrikant of importeur rechtstreeks aan.

 

Wat de leverancier hiermee vooral uitsluit is de aansprakelijkheid voor jouw bijkomende kosten, omzetderving, imagoschade et cetera bij eventuele productenaansprakelijkheid en vooral ook aansprakelijkheid bij niet tijdig leveren of verkeerd leveren.

Ook sluit het (discussie over) productenaansprakelijkheid uit die niet voor verantwoordelijkheid van de leverancier is ontstaan, bijvoorbeeld bij modificatie, ondeugdelijke reparatie of opslag- of transportfouten van de dealer.

 

Wat mij betreft - ik ben geen jurist - een vaak voorkomende bepaling tussen leveranciers en dealers, maar het kan verstandig zijn om er toch een deskundige jurist of advocaat naar te laten kijken voordat je dit ondertekent. Het kan ook raadzaam zijn om de concept overeenkomst voor te leggen aan je eigen aansprakelijkheidsverzekeraar: je mag namelijk niet zomaar afstand van verhaalsmogelijkheden doen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Norbert,

 

Hartelijk dank voor je reactie.

Dus stel bijv. dat een consument bij mij een apparaat koopt en deze klant loopt hierbij een bepaalde verwonding op die aan het product te wijten is. Deze klant zou zich dan dus rechtstreeks tot de importeur van dit product dienen te wenden en niet naar diegene waar hij/zij het product heeft gekocht ? Ik ben dus geen onderdeel van deze aansprakelijkheidsketen ?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Dus stel bijv. dat een consument bij mij een apparaat koopt en deze klant loopt hierbij een bepaalde verwonding op die aan het product te wijten is. Deze klant zou zich dan dus rechtstreeks tot de importeur van dit product dienen te wenden en niet naar diegene waar hij/zij het product heeft gekocht ? Ik ben dus geen onderdeel van deze aansprakelijkheidsketen ?

Dat klopt. Voor schade veroorzaakt door het ondeugdelijke product als gevolg van een ontwerp- of fabrikagefout ben jij geen partij.

 

Maar je begrijpt wel dat de praktijk vaak weerbarstiger is: zeker als niet duidelijk is of de schade veroorzaakt is door een ontwerp- of productiefout van het product of door ondeugdelijke modificatie/reparatie/opslag of transport van jouw zijde/onder jouw verantwoordelijkheid.

 

En het ondeugdelijke product zelf is een garantiekwestie: daar ben je uitdrukkelijk wel onderdeel van de keten.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.