• 0

Mijn compagnon kan mij niet uitkopen. Wat adviseer je mij te doen?

 

Samen met een goede vriend heb ik een V.O.F. en nu wil ik eigenlijk 'uittreden'. Mijn compagnon kan mij niet uitkopen. Wat adviseer je mij te doen?

 

Stel we veranderen de rechtsvorm in die van een commanditaire vennootschap.... Ik denk eraan om in dat geval voor te stellen om 30% aandeelhouder te blijven 'zonder' risico, zodat er 70% voor hem overblijft met ondernemersrisico als beherend vennoot.

 

- Kan ik stille vennoot zijn zonder inbreng vermogen maar als aandeelhouder op basis van hetgeen we samen hebben opgebouwd?

- Kan een beherend vennoot toekomstige cijfers ten nadele van de stille vennoot beinvloeden? Wat voor afspraken moet ik met de compagnon maken over zijn toekomstige verloning en de 'mogelijke' winstuitkeringen?

- Zijn er verder nog zaken waar je me in deze fase op kan wijzen / voor kan behoeden?

 

Ik hoop dat jullie je ideeën met me willen delen. Dit soort zaken zijn nogal nieuw voor mij. Alvast heel erg bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoezo kan je compagnon jou niet uitkopen? Bedenk dat een uitkoopbedrag meestal wordt bepaald aan de hand van de huidige waarde van het bedrijf en eventueel nog verwachte winst, die jij dan zou mis lopen, en dus niet aan de hand van wat jij er tot nu toe in hebt geinvesteerd. Het uiteindelijke uitkoopbedrag is iets waar jij tenslotte onderling over moeten onderhandelen. Vraag jij niet gewoon te veel?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Hoezo kan je compagnon jou niet uitkopen? Bedenk dat een uitkoopbedrag meestal wordt bepaald aan de hand van de huidige waarde van het bedrijf en eventueel nog verwachte winst, die jij dan zou mis lopen, en dus niet aan de hand van wat jij er tot nu toe in hebt geinvesteerd. Het uiteindelijke uitkoopbedrag is iets waar jij tenslotte onderling over moeten onderhandelen. Vraag jij niet gewoon te veel?

 

Er moet natuurlijk wel geld zijn... Als alle liquide middelen worden omgezet in bijvoorbeeld voorraad en onttrekkingen is er geen geld om wie dan ook uit te kopen, maar vertegenwoordigd de VoF wel die waarde.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoezo kan je compagnon jou niet uitkopen? Bedenk dat een uitkoopbedrag meestal wordt bepaald aan de hand van de huidige waarde van het bedrijf en eventueel nog verwachte winst, die jij dan zou mis lopen, en dus niet aan de hand van wat jij er tot nu toe in hebt geinvesteerd. Het uiteindelijke uitkoopbedrag is iets waar jij tenslotte onderling over moeten onderhandelen. Vraag jij niet gewoon te veel?

 

Erg bedankt voor je tijd en reactie! Het is op dit moment lastig om de waarde te bepalen. We hebben de afgelopen jaren een mooie positie op weten te bouwen in een kansmarkt met 'first mover advantage'.. De vermogenspositie is nog niet dusdanig dat er een x bedrag betaald kan worden om een compagnon uit te kopen.

 

Het liefst willen we eerst de topicvragen verkennen. Als iemand hier zijn zienswijze met ons wil delen horen we het graag. Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien een achtergestelde lening (of hoe je dat ook noemt)? Je spreekt een bedrag af en dat wordt deels direct, deels in een later stadium betaald. Hiervoor moet je duidelijke afspraken maken. Maar in ieder geval ben jij dan zelf niet meer betrokken bij het reilen en zeilen van de toko. Aan de andere kant, je wilt natuurlijk wel garantie hebben dat die lening ooit eens wordt terug betaald en wat nou als de toko in elkaar klapt na jouw vertrek.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien een achtergestelde lening (of hoe je dat ook noemt)? Je spreekt een bedrag af en dat wordt deels direct, deels in een later stadium betaald. Hiervoor moet je duidelijke afspraken maken. Maar in ieder geval ben jij dan zelf niet meer betrokken bij het reilen en zeilen van de toko. Aan de andere kant, je wilt natuurlijk wel garantie hebben dat die lening ooit eens wordt terug betaald en wat nou als de toko in elkaar klapt na jouw vertrek.

 

Inderdaad handig om iets af te spreken wanneer de 'aandelen' kunnen worden verkocht en hoe dan de waarde wordt bepaald.. Dank je! Verder iemand ideeën naar aanleiding van de topicvragen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Balkenende

 

Zowel een VOF als een CV kennen geen in aandelen verdeeld kapitaal. Wat je bezit in een van beide is de stand van je kapitaalrekening plus je aandeel in stille reserves en stille goodwill.

 

Als je compagnon jou nu niet uit kan kopen dan is het inderdaad een idee om een (evt.r winst/omzet afhankelijke) exitfee te bedingen die over een aantal jaren gespreid betaald wordt aan je.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

- Kan ik stille vennoot zijn zonder inbreng vermogen maar als aandeelhouder op basis van hetgeen we samen hebben opgebouwd?

 

Een stille vennoot zonder inbreng? Je hebt toch juist wel inbreng: het vermogen van de VOF?

 

 

- Kan een beherend vennoot toekomstige cijfers ten nadele van de stille vennoot beinvloeden? Wat voor afspraken moet ik met de compagnon maken over zijn toekomstige verloning en de 'mogelijke' winstuitkeringen?

 

Ja tuurlijk, privé kosten opvoeren, (te dure) auto van de zaak etc. Laat staan omzet buiten de boeken houden etc etc.

 

- Zijn er verder nog zaken waar je me in deze fase op kan wijzen / voor kan behoeden?

 

Ja: externe financiering?

 

Wij adviseren altijd: uittreden en verkopen van onderneming is ergens vanaf willen zijn. Geen (achtergestelde) leningen, vage constructies etc.

Link naar reactie
  • 0

 

@Joost en @Nattetas ik heb het idee dat jullie ons voor een vage constructie hebben behoedt, erg bedankt voor jullie tijd en reacties!

 

Zoals ik het nu begrijp lijkt het me beter om volledig uit te treden en voor de komende jaren een omzetafhankelijke exitfee te bedingen.

 

Is er iemand (op dit forum) die ons op een onafhankelijke wijze kan adviseren bij de waardebepaling en te maken afspraken over een exitfee?* Als je in zijn algemeenheid ideeën kan delen over de totstandkoming hiervan horen we dat ook graag.

 

* Eventueel tegen een tegemoetkoming. Dit kan online of op locatie in het Noorden van het land.

Link naar reactie
  • 0

Stel we veranderen de rechtsvorm in die van een commanditaire vennootschap.... Ik denk eraan om in dat geval voor te stellen om 30% aandeelhouder te blijven 'zonder' risico, zodat er 70% voor hem overblijft met ondernemersrisico als beherend vennoot.

Een CV heeft geen een aandelen verdeeld kapitaal. Je hebt dan ook geen x% aandeel. Je hebt net als bij een VOF een aandeel in het vermogen zoals deze blijkt uit de balans (inclusief een aandeel in een eventuele meerwaarde) Dat vermogen dat je erin hebt zitten blijft in de risicosfeer zitten. Echter als je je niet meer bezighoud met beheerswerkzaamheden is het wel beperkt tot dit vermogen ben je niet meer hoofdelijk aansprakelijk voor zaken die vanaf dat moment plaatsvinden.

 

- Kan een beherend vennoot toekomstige cijfers ten nadele van de stille vennoot beinvloeden? Wat voor afspraken moet ik met de compagnon maken over zijn toekomstige verloning en de 'mogelijke' winstuitkeringen?

Net als in een VOF contract kun je in een CV contract hieromtrent afspraken opnemen

 

Bij een CV blijf je wel mede eigenaar van de onderneming en mits goed geregeld is je aansprakelijkheid te beperken. Een zogenaamde exitfee is ook te verwerken in een dergelijke (tijdelijke) overeenkomst.

 

Er zijn meerdere opties, waar een omzetting in een CV er 1 van kan zijn. Of het de beste optie is, dat is afhankelijk van verschillende factoren.

Link naar reactie
  • 0

Wij adviseren altijd: uittreden en verkopen van onderneming is ergens vanaf willen zijn. Geen (achtergestelde) leningen, vage constructies etc.

En wat als vennoten het er over eens zijn dat er wel een waarde is, maar er niet (voldoende) liquide middelen zijn er er geen externe financierder is te vinden ?

Link naar reactie
  • 0

Michel, als het niet anders kan, dan kan het niet anders.

Helemaal mee eens doen als het niet anders kan, maar je voorgaande stelling was wel heel erg stelling met je opmeriking Geen (achtergestelde) leningen, vage constructies etc. Temeer TS aangaf dat het niet kon in zijn openingstopic.

 

Als het dan toch moet, in ieder geval een lening onder zakelijke voorwaarden (aflossing rente en zekerheden).

Met name dat laatste is helaas lang niet altijd mogelijk.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

En o.a. hierom ben ik er zo voor dit soort zaken vooraf te regelen. Voor je samen begint regelen hoe je uit elkaar kunt, zo'n beetje als 'huwelijkse voorwaarden'. Gelukkig is er (nog) geen ruzie.

Je kunt vooraf heel goed afspreken hoe over de waardering van ieders aandeel in de VOF, de betaling ervan en nog veel meer. Echter is nooit vooraf te bepalen hoe de financiele/inkomens/vermogens positie is op het moment dat het daadwerkelijk tot een ontbinding komt, ook zo'n beetje net als bij "huwelijkse voorwaarden". Vooraf is niet altijd te voorspellen wat er tijdens de rit gaat gebeuren en welke invloed dit heeft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.