• 0

BTW aan particulieren

Beste allemaal,

 

Wij hebben een IBC op de Seychellen die eigenaar is van een website. Via deze website worden produkten verkocht aan particulieren in Nederland, België en Duitsland.

Deze produkten worden ingekocht bij een ondernemer in Engeland die de produkten echter (gemakshalve) rechtstreeks naar de klanten verstuurt. Dit bedrijf in Engeland factureert (tegen 0% BTW) aan het bedrijf op de Seychellen.

Tot zover geen probleem.

 

Ik heb nu een meningsverschil met de leverancier in Engeland. Hij is van mening dat hij toch BTW (VAT) moet berekenen aan het bedrijf op de Seychellen omdat de goederen fysiek de EU niet verlaten.

Heeft hij daar gelijk in?

 

Daarnaast is mijn stelling is dat de consument bij invoer zelf BTW moet afdragen bij de douane omdat het (althans op papier) een particuliere invoer van buiten de EU betreft. Het bedrijf op de Seychellen berekent dus aan de consument momenteel geen BTW.

 

Zit ik (en mijn accountant!) er helemaal naast?

 

Alvast mijn oprechte dank voor jullie inbreng.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Bart

 

Ik hoop niet dat het nog steeds dezelfde accountant is die je in 2009 ook al op HL deed belanden ;D

 

Het feit dat de goederen de EU nooit verlaten, spreekt IMHO boekdelen. Dat er een partij tussen zit op de Seychellen die int en factureert, doet volgens mij niet ter zake.

 

Doordat de goederen de EU niet verlaten kan er geen sprake zijn van invoer door de particuliere afnemer.

 

Ik ben geneigd om te zeggen dat de Britse leverancier gelijk heeft.

 

Ongetwijfeld krijg je nog een reactie van experts in de import/export.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zitten jullie er inderdaad naast.

 

Er wordt gekeken naar de feitelijke situatie en die is dat de goederen de EU niet verlaten. Dat de factuur naar een niet EU ondernemer gaat doet daar niets aan af.

 

Het is gewoon een ICP aan iemand zonder BTW nummer en dus is de volle BTW verschuldigd.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Particulieren betalen altijd btw, dat zou mooi zijn, dan kwam iedereen bij jou kopen als er geen btw betaald moet worden.

 

Er zijn 2 handelingen volgens de regels van ABC verkopen:

 

1. Engelse leverancier aan jouw bedrijf: er moet btw betaald worden daar waar het vervoer aanvangt: engelse btw die door de leverancier verschuldigd is en aan jou door gefactureerd wordt.

 

2. Verkoop door jouw bedrijf aan de particulier: je zit gewoon in de regeling van afstandsverkopen. Je moet een fiscaal vertegenwoordiger aanstellen binnen de EU en de particulier betaald btw van zijn woonland. Je ziet toch niet iedere particulier zijn goederen invoeren?

 

Werk aan de winkel dus.

 

Gr,

Mireille Coumans

 

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

1. Engelse leverancier aan jouw bedrijf: er moet btw betaald worden daar waar het vervoer aanvangt: engelse btw die door de leverancier verschuldigd is en aan jou door gefactureerd wordt.

 

 

Aanvulling: Bij ABC leveringen wordt de "levering" tot aan de ondernemer op wiens naam de invoer plaatsvindt, geacht te geschieden op de plaats waar het vervoer aanvangt (Engeland). Geen uitvoer dus voor de Engelse leverancier.

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie inbreng.

Echter op de website van de BD lees ik: 'Bij een ABC-levering zijn altijd ten minste 3 ondernemers uit 1 of meer landen betrokken.'

In dit geval zijn er 2 ondernemers bij betrokken en 1 particulier. Is het dan wel een ABC levering?

 

In het geval er BTW betaald moet worden in het land waar de goederen verzonden worden is de zaak snel bekeken: de BTW op medicijnen in Engeland is namelijk 0%. ;)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bart60

 

Ten eerste, als de btw op medicijnen in Engeland 0% is, wat is dan het probleem voor hem? Hij mag alleen maar Engelse BTW aanrekenen.

 

Ten tweede: het zal dan niet een ABC levering zijn volgens de strikte uitleg van het begrip, maar de basisprincipes blijven van toepassing, en wel:

 

1. Wanneer 2 opeenvolgende leveringen (lees: transacties tussen 2 partijen) van dezelfde goederen leiden tot 1 enkele verzending of vervoer van deze goederen, kan deze verzending of vervoer slechts aan 1 levering worden toegewezen. Hierbij is het niet van belang wie op welk ogenblik de macht heeft om over deze goederen te beschikken.

2. Voor de verschuldigdheid van de BTW is de plaats van levering bepalend. De plaats van levering van de transactie waaraan het vervoer wordt toegewezen, is de plaats van aanvang van het vervoer, in jouw geval is dat altijd Engeland. De plaats van levering van de transactie waaraan het vervoer NIET is toegewezen, is daar waar het goed zich bevindt op het tijdstip van levering.

3. Er zijn dus nu 2 mogelijkheden:

a. Het vervoer wordt toegewezen aan de transactie tussen de Engelse leverancier en jou: plaats van levering is voor deze transactie is Engeland, de goederen gaan niet naar de Seychellen, dus geen uitvoer voor de leverancier, dus Engelse btw op de factuur. De transactie tussen jou en de partulier is dan zonder vervoer en de levering vindt dus plaats in het land van de particulier, een Nederlander b.v. dus Nederlandse btw. We krijgen dan afstandsverkopen: jij zoekt een fiscaal vertegenwoordiger binnen de EU en bent de btw verschuldigd aan de staat.

b. Het vervoer wordt toegewezen aan de transactie tussen jou en de particulier, aanvang vervoer is Engeland, jij bent dan Engelse btw verschuldigd en zou je daar moeten laten registreren. De Engelse leverancier zal nu een IC levering aan jou doen, je bent dan verplicht een Nederlands btw nummer te regelen via een fiscaal vertegenwoordiger. Dat laatste is iets anders dan het EU btw nummer dat je moet hebben als niet EU inwoner met afstandsverkopen in verschillende EU landen. Tevens is het een dure aangelegenheid aangezien de fiscaal vertegenwoordiger borg moet gaan staan. Deze optie is dus eigenlijk niet werkbaar.

4. We blijven dus bij de uitkomst die ik in mijn vorige reactie gaf.

 

Leuk btw, niet? Ik kan je verzekeren dat zelfs gewone belasting ambtenaren hier niet altijd uit komen. Tevens hoor ik het graag als iemand een andere interpretatie aan deze europese richtlijnen geeft.

 

Gr,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.