• 0

ondernemende getrouwde partner & een derde, VOF of holding structuur

goedendag,

 

ik ben werkzaam in loondienst en mijn partner wil met een derde (kennis) een bedrijfje starten met electronica producten en de distributie ervan (potentieel een hele lijn). Ik ben ongeveer 10 jaar getrouwd op huwlijkse voorwaarden en we hebben daarna samen een huis gekocht.

 

de situatie die nu onstaat is een keuze om een VOF op te richten tussen mijn partner en de kennis, of het andere alternatief is een holdingstructuur met flex-bv's (hierna zal ik dit holdingstructuur noemen). er zijn natuurlijk meer opties, maar dit lijken de 2 die de richting bepalen.

 

Er zijn een aantal factoren die voor mij van belang zijn maar niet geheel duidelijk:

- ik heb enige zorg over de financiele risicos, het risico kan namelijk indien succesvol en ook snel groter worden dus ook prive een groter risico meebrengen in een VOF constructie

- in tegenstelling tot een VOF kan er bij een holdingstructuur met flex-bv's geen gebruik van regelingen zoals starterskortingen, zelfstandigenaftrek. Beide ondernemers zouden hier gebruik van kunnen maken. Bestaan hier andere regelingen voor?

- wat zijn de kritische elementen om rekening mee te houden in de oprichting van een VOF anno 2013 (veel info is al een tijd geleden geschreven), en meer specifiek bij een holdingstructuur waarbij de aandelen van de werk-bv bij de holdings van de 2 partijen ligt

- is er veel verschil in administratieve werkdruk tussen een VOF en een holdingstructuur

- mag ik op mijn vrije dagen free of charge inbreng / werk verrichten in het bedrijf, terwijl ik in loondienst in de hoogste belasting schaal zit? (dit maakt het niet direct interessant om een prive factuur te sturen)

- dient het kapitaal bij oprichting van de werk bv door de holding bv worden ingebracht, en bepaald dit ook de volgorde van oprichting?

- wat zijn de nadelen van een internet opgerichte flex-bv?

 

ik heb al lang gesnuffeld op het forum, maar niet iets gelijkend kunnen vinden dat deze situatie beschrijft.

 

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie.

 

groeten, Marcel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
een bedrijfje starten

 

een holdingstructuur met flex-bv's

 

Klein beginnen met gelijk al grote structuren ???

 

eerste vraag die bij mij opkomt is dan: Is er al een goed ondernemingsplan en rechtvaardigen de winstverwachtingen dit soort kunstgrepen om een schijnveiligheid voor jou op te werpen?

 

En waarom zou het risico groter worden al het bedrijfje ook groeit? Zoiets heb je zelf in de hand. En die bescherming middels allerlei bv's is ook maar betrekkelijk. Zo is er ook nog iets als bestuurdersaanspakelijkheid en bij kredieten moet je vaak in persoon borg staan.

Link naar reactie
  • 0

dank voor de reactie,

 

de benaming bedrijfje is inderdaad niet de juiste, ik had dit dan ook in de orginele posting willen corrigeren naar bedrijf als dat mogelijk zou zijn.

 

of het grote structuren rechtvaardigd is nou net de reden van de posting, er zijn sites waar deze afweging naar een holdingstructuur direct wordt aangedragen.

 

op het gebied van het ondernemingsplan zit het wel goed, als dit klopt of te conservatief is zal het volume snel toenemen en wellicht meer investering vereisen dan initieel voorzien. De financiering(en) zullen uit eigen middelen geschieden, maar wil zoals aangegeven wel de exposure naar mijn prive situatie beperken.

 

groeten, marcel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.