• 0

welke cms bij website met veel content

Ik heb een vraag over welke cms software ik het beste zou kunnen gebruiken, en om preciezer te zijn, of wordpress ook goed gebruikt kan worden bij websites met veel content.

 

Ik heb een informatieve website (www.kralen.com) met circa 500 bezoekers per dag die momenteel draait op zelfgemaakte phpscripts en een losse phpbb forum. Je zou het online community kunnen noemen omdat er voorbeelden geüpload kunnen worden, er een forum is en regelmatig wedstrijden gehouden worden maar het is niet heel interactief met de huidige software. Ik wil het graag weer eens uitgebreid verbeteren. Het begon met kleine, simpele ideeen zoals duidelijke overzichtspagina van welke tutorials er zijn en forum erin gebouwd ipv als losse website, en verder SEO. Ik hoor vaak positief over wordpress. Ik denk dat het tegenwoordig zonde is om volledig zelfgemaakte website met simpele cms te gebruiken terwijl er ook zoveel goede opensource pakketten te vinden zijn met meer mogelijkheden. Zodoende kreeg ik vanzelf meer ideeen zoals ook anderen toegang tot beheer kunnen geven (met beperkte rechten, bv zodat ze zelf tutorial kunnen toevoegen), dat mensen kunnen reageren op berichten en ook wellicht dat sommige weblogs berichten vanzelf zichtbaar worden op kralen.com.

 

Er was al een klein opzetje gedaan in wordpress maar de pagina's laadden toen ontzettend traag. Nu kan het natuurlijk zijn dat er slechte plugins zijn toegevoegd en de hosting provider heeft inmiddels dingen veranderd waardoor het al een stuk sneller gaat, maar in hoeverre kan er echt snelheid verwacht worden bij dit soort pakketten? Kan wordpress ook bij uitgebreidere websites gebruikt worden, of is er 'n andere die je aanraadt? Ik kan op zich voortborduren met wat ik nu heb maar tegenwoordig zijn er zo snel nieuwe ontwikkelingen, het lijkt me ook wel zonde achter te lopen met zelfgemaakte scripts terwijl er al zoveel kant en klaar is.

 

Grofweg uitgerekend heb ik nu los van forum en voorbeeldenpagina 225 pagina's en ik wil proberen minimaal 2 pagina's per maand toe te voegen.

 

Alvast bedankt voor alle info!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wordpress moet geen enkel probleem zijn bij zo weinig pagina's. Voordeel is dat Wordpress ze makkelijk kan indelen in rubrieken en dat er erg veel voor Wordpress te krijgen is aan plugins en er zeer veel mensen zijn die er mee om kunnen gaan.

Voor joomla zijn dat er minder, voor Drupal en Typo3 nog minder.

Ik denk dat het snelheidsprobleem op de server ligt of in de verbinding, maar op zich mag WP geen enkel probleem opleveren.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reacties. :-)

@Damedia: waar ik huiverig voor ben is dat als je veel plugins installeert alle plugins bij elkaar voor traagheid zorgt. Dat je hosting nog zo goed geregeld kan zijn, dat 'crappy' plugins samen toch voor traagheid zorgen, dat het zeg maar onnodig complex is. Wellicht dat je kan opletten alleen de goede plugins te installeren, dat er ook slechte tussen zitten die je beter kan negeren. Eigen websites draaien bij dezelfde hostingbedrijf prima. Nu kan het natuurlijk zijn dat er voor wordpress betere configuratie nodig is....

 

@Patrick en @Sabra: bedoelen jullie met leercurve dat deze software vrij nieuw is en dus nog veel moet verbeteren, of meer dat het zo uitgebreid / complex is dat het veel tijd nodig heeft om goed mee te kunnen werken?

Link naar reactie
  • 0

De hoeveelheid content is geen probleem. Ook met meer dan 1000 pagina`s of posts kan een Wordpress website prima functioneren.

 

Wellicht dat je eens kritisch kunt kijken naar welke plugins je gebruikt en of er andere oplossingen zijn om tot dezelfde functionaliteiten te komen. Bijvoorbeeld door een ander thema aan te schaffen/te customizen waar al standaard bepaalde functionaliteiten in zitten. (Heb je wel eens naar Buddypress gekeken? )

 

Verder kun je analyseren waardoor de site traag is. Dat kan naast de plugins bijvoorbeeld ook liggen aan andere zaken (zoals zware sliders, grafische elementen/CSS enzovoorts).

Link naar reactie
  • 0

Bij Wordpress kun je zoveel of zo weinig plugins installeren als je zelf wilt. Meestal zijn 5-10 voldoende.

Typo3 is ook al een oude bekende, heeft zeer veel mogelijkheden, ook in het beheren van vele accounts en rechten. Als je veel gebruikers hebt met allemaal verschillende rechten en toegangen dan is Typo3 geschikt.

 

Maar wat is er mis met je huidige website dat je iets nieuws wilt?

Voor de keuze van het beste CMS kun je het beste een lijstje maken van wat het CMS moet kunnen en dan op zoek gaan naar de mogelijkheden.

Link naar reactie
  • 0

@Patrick en @Sabra: bedoelen jullie met leercurve dat deze software vrij nieuw is en dus nog veel moet verbeteren, of meer dat het zo uitgebreid / complex is dat het veel tijd nodig heeft om goed mee te kunnen werken?

Drupal bestaat al sinds 2001 maar het vereist enig doorzettingsvermogen om het onder de knie te krijgen. Onder andere Amnesty International draait op Drupal.

Link naar reactie
  • 0

Wat Patrick zegt. Daarnaast is de backend van Typo 3 allerminst gebruiksvriendelijk te noemen. Maar zoals door bovenstaande heren al is aangegeven; Wordpress moet dit best aankunnen alleen is het resultaat afhankelijk van iemand die dit goed kan optimaliseren. Jou kennende heb je betere dingen te doen dan een hork van een backend leren kennen. Dus zoekt iemand die kaas heeft gegeten van Wordpress optimalisatie en je geschikte hosting kan aanraden.

Link naar reactie
  • 0

Even wat technische en versimpelde achtergrond informatie - in een CMS worden alle pagina's in een tabel opgeslagen. Die tabel bevat een aantal velden, zoals een uniek nummer, de titel voor de pagina, de daadwerkelijke content, etcetera. De database houdt intern een zoekindex bij van die unieke nummers zodat razendsnel opgezocht welke rij nu precies bedoeld wordt.

 

Kijk maar eens naar homepage HL met zijn dik 40.000 onderwerpen en 400.000 berichten - binnen een halve seconde wordt uit die hele berg de x meest recente onderwerpen getoond door op te zoeken wat de meest recente posts zijn. Dat wordt dan ook en passant nog even gekoppeld aan de gebruikerstabel met bijna 50.000 leden zodat je degene die als laatste gereageerd heeft kan zien.

 

En als die aantallen 10 keer zo groot worden zul jij daar als gebruiker niets van merken - de homepage zal nog even snel laden.

 

Een website met 225 pagina's mag dus voor geen enkel CMS een probleem zijn - het opzoeken van een pagina is in 1 of 2 milliseconden gebeurd. Wat er daarna met de informatie van die pagina gedaan wordt bepaalt dus de snelheid, en dan heb je het dus inderdaad hoogstwaarschijnlijk over addons.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de vele nuttige reacties.

@Chriz: nee ik heb me er nog niet in verdiept. Ik heb nog geen ervaring met wordpress en dacht laat ik eerst zeker maken of het goed idee is daarop over te stappen, en vooral, kijken of ik wat tips kan krijgen wat zou kunnen helpen. Bedankt voor de tip dus, ik zal er naar kijken.

 

@Damedia: ik heb allerlei ideeen om de site te verbeteren en ik bedacht dat het wellicht makkelijker / sneller te realiseren is met opensource dan volledig zelf schrijven.

 

@Sabra: ik hoop eigenlijk dat de backend van wordpress zo eenvoudig is dat ik ook een aantal kralenfans toegang kan geven (met bepaalde rechten) zodat ze ook zelf pagina's toe kunnen voegen. Is dat haalbaar of is het daar toch te ingewikkeld voor?

 

@Peter: bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik ken dat wel allemaal hoor, maar je hebt me wel weer aan het denken gezet ;-) waarom ging wordpress dan toch wweer zo traag....je zou denken dat de software dan dus niet zo goed is gemaakt en je dus beter wat anders kan gebruiken. Inmiddels denk ik meer dat het nog aan hosting provider lag (is inmiddels verbeterd) en dat er gewoon teveel en te slechte plugins zijn toegevoegd. Het stomme is namelijk dat er nog niet eens echt content was, was alleen kleine basis opzetje.

 

Ik zie dat je vanaf http://wordpress.org/extend/plugins/ plugins kan downloaden en dat je feedback kan zien. Om onnodig traagheid te voorkomen wellicht idee alleen plugins met veel goede feedback te gebruiken, en niet onnodig veel toe te voegen?

Link naar reactie
  • 1

Mijn vorige verhaal ging over de snelheid van databases, maar de snelheid van je website wordt natuurlijk door veel meer factoren beinvloed.

 

De belangrijkste is de manier waarop je je site host. Als je een shared hostingpakket hebt betekent dat dat op die ene webserver soms wel 100 sites draaien - je kunt je ook zonder details wel voorstellen wat dat voor impact kan hebben op de snelheid van jouw site die de server en bandbreedte met al die andere sites moet delen.

 

Daarnaast staat ook de database op een shared server, en daar heb ik voorbeelden van gezien met tegen de 300 databases. Als er dan 1 website is die een slecht geschreven query op zijn database loslaat, dan liggen alle 299 websites die van diezelfde databaseserver gebruik maken ook tijdelijk plat.

 

Hosting op basis van een Virtual Private Server (VPS) is over het algemeen betrouwbaarder, maar deelt nog steeds de resources van de webserver met andere websites - het is alleen van elkaar afgeschermd waardoor de impact veel kleiner is.

 

Tenslotte heb je dan nog de dedicated server, waar je de hele fysieke webserver voor jezelf hebt.

 

Wat plugins betreft moet je absoluut kijken naar A) of je ze wel echt nodig hebt en B) wat anderen ervan vinden. Ze zijn niet allemaal even optimaal geprogrammeerd, en als je hem niet per se nodig hebt ben je misschien beter af zonder. Daarnaast kun je altijd nog overwegen om iemand met veel ervaring een custom plugin te laten maken die precies doet wat jij nodig hebt, en niets meer.

 

Wat je ook vaak ziet is een WordPress site waar in de bron 25 .CSS bestanden worden geladen. Los van dat die dus eerst opgehaald moeten worden zorgt de overhead aan stijlen er voor dat de pagina ook traag wordt in het gebruik - scrollen gaat dan bijvoorbeeld hakkerig.

 

Tenslotte zijn externe JavaScript bestanden vaak een oorzaak van traag laden van een pagina. Google Analytics is natuurlijk hardstikke handig, maar als om een of andere reden de server van Google wat traag reageert, dan zit je bezoeker soms naar een incomplete pagnia te kijken. Hoe minder van die externe resources je nodig hebt, hoe beter.

Link naar reactie
  • 1

 

@Sabra: ik hoop eigenlijk dat de backend van wordpress zo eenvoudig is dat ik ook een aantal kralenfans toegang kan geven (met bepaalde rechten) zodat ze ook zelf pagina's toe kunnen voegen. Is dat haalbaar of is het daar toch te ingewikkeld voor?

 

 

Dat kan op een gemakkelijke manier, en je kunt kiezen uit een aantal niveaus met bepaalde rechten. Je kunt bijvoorbeeld mensen blogs laten schrijven, die dan eerst door jou moeten worden goedgekeurd. Of je geeft ze volledige rechten. Hier is de bijbehorende codex pagina waar je daar alles over kan lezen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Peter. :-) Ik had vroeger altijd dedicated server maar nu inmiddels tijdje virtual private server. Erg fijn dat de hardware verantwoordelijkheid niet meer bij mij ligt.

 

Bedankt voor de link Sabra, ik ga er eens naar kijken.

 

De keuze wordt wordpress, nu nog goed nadenken of ik de website letterlijk wil overzetten wat navigatie / structuur betreft of toch anders ga aanpakken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tip Frans! Ik ben even gaan zoeken naar voorbeelden en kwam bv http://tastykitchen.com/ tegen. Leuk voorbeeld is http://tastykitchen.com/recipes/category/desserts/ , je ziet meteen via foto waar pagina over gaat en je kan ook feedback geven.

Veel wordpress sites zijn veel meer nieuws/weblog georiënteerd waardoor je alleen laatste nieuws makkelijk te zien krijgt, zie bv http://www.nrc.nl/inbeeld/ . Dat moet bij mij niet. Fijn dat ik nu goede voorbeeld heb gevonden hoe het ook zou kunnen.

 

@Sabra: omdat ik mijn pbpbb forum beter wil integreren in de website wilde ik kritisch naar lay-out kijken (voor het geval ik het over half jaar wil veranderen en forum dan ook weer veranderd moet worden) en zodoende kwamen er steeds meer ideeen. Wegens tijdgebrek wil ik ook anderen meer tutorials laten toevoegen dus dan is een goede cms heel nuttig. Een aantal maanden geleden had ik een klein wordpress opzetje maar die liep meteen traag, vandaar dat ik toch hier wilde vragen welke cms ik het beste kan gebruiken. Keuze is inmiddels wordpress, nu nog goed kijken wat er het beste nog meer kan veranderen aan de website (ipv zoveel mogelijk 1:1 kopie te maken).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.