• 0

BTW vrij als zzper voor mijn beroep, nu ook neveninkomsten wel BTW plichtig?

Ik ben als ZZPer in de zorg werkzaam en vrijgesteld van BTW. Nu heb ik via een website (zelfde zorg gerelateerd) eenmalige inkomsten via affiliate kanalen (alleen maand december). Deze inkomsten zijn "helaas" net wat hoger dan de KOR vrijstelling wat volgens mij zaken voor mij compliceerd.

 

Daarnaast komen deze affiliate inkomsten vanuit duitsland, waar nog geen BTW is over ingehouden of betaald.

 

Er blijven een aantal mogelijkheden over:

1) Kan of moet ik deze inkomsten nu zien als "extra" normale inkomsten voor mij als ZZP?

2) Kan of moet ik deze inkomsten opgeven onder "andere inkomsten"

3) kan of moet ik over deze inkomsten BTW afdragen? ik heb echter geen BTW nummer

4) is het beter om een "2de" ZZP bedrijfje met BTW plicht aan te maken, of is dit te omvangrijk voor een simpele éénmalige inkomsten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, zo werkt het niet.

Jij bent niet “vrijgesteld van BTW” (niemand is vrijgesteld van BTW). Het zijn de werkzaamheden die vrijgesteld zijn. En als je uitsluitend vrijgestelde prestaties verricht, dan hoef je niet voor een BTW nummer ‘aan te kloppen’ bij de overheid.

 

Dit wordt echter anders op het moment dat je met BTW belaste prestaties gaat leveren (en dat moment lijkt in jouw geval al aangebroken te zijn). Dan moet je namelijk wel een BTW nummer aanvragen en BTW aan de staat verantwoorden (middels periodieke aangiften).

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij ligt het complexer, ik kan namelijk ook nooit (tot nu toe) btw in aftrek brengen. Dit kon ik alleen als kosten. Stel dat ik nu wel btw zou moeten afdragen over mijn neveninkomsten, kan ik dit dan ook van mijn "btw vrije" deel de kosten toch in vooraftrek brengen bij mijn neveninkomsten.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de Belastingdienst bellen en vragen om een btw-nummer omdat je ook belaste prestaties gaat verrichten. Aparte bedrijven oprichten kan niet omdat je een eenmanszaak bent, een apart btw-nummer hiervoor zou kunnen maar lijkt me wat onnodig.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.