• 0

Kosten per lead

Beste ondernemers,

 

Ik ben een klein onderzoekje aan het doen voor een bedrijfje wat ik met vrienden aan het oprichten ben. Hiervoor moet ik de gemiddelde kosten per lead zien te vinden voor reguliere marketing (via tv, banners, radio, etc...). Ik vond het tot nu toe erg lastig hier een goed beeld van te schetsen. Uiteraard kan ik ook zelf een schatting maken, maar ik heb nog te weinig gegevens om ook maar een redelijke schatting te kunnen maken. Ik had wel begrepen dat je als (groot) bedrijf met een relatief kleine marge voor een x aantal euro's en y aantal leads kunt kopen.

 

Hebben jullie ervaring op dit vlak? Hebben jullie wellicht linkjes naar relevante cijfers? Of kunnen jullie zelf een beeld schetsen hiervan?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hangt er maar net van af wat je verkoopt en wat je definitie van een "lead" is.

 

Een webshop zal waarschijnlijk alleen een concrete order als lead beschouwen, voor een autodealer is iemand die van plan is een auto aan te schaffen misschien ook al een prima lead. Of iemand die zijn visite kaartje achterlaat op een beurs kan ook een lead zijn.

 

Een autodealer of een hypotheek verstrekker zal veel meer betalen voor een lead dan een simpel webwinkeltje zal doen.

 

Kortom; met je huidige informatie valt er niets zinnigs over te zeggen. Wat vind jij een lead en wat verkoop je?

Link naar reactie
  • 0

Ik zal het verhaal even een beetje nuanceren

 

Wat vind jij een lead en wat verkoop je?

 

Het doel is leads te gaan verkopen ;D. Maar om een beetje te kunnen concurreren moeten wij natuurlijk op de hoogte zijn wat een bedrijf er normaal gesproken voor betaald.

Aangezien ik het zelf niet wil kopen vind ik het ook lastig om te zeggen wat nou precies de 'lead' is. Dat hangt natuurlijk weer af waar wij precies een opdracht binnen kunnen slepen.

 

Ik heb wel eens een Excel modelletje gemaakt, maar die is gebaseerd op hele ruwe gegevens (zoals de gemiddelde omzet van een bedrijf, en het aantal verkochten producten). Daar kan ik dus ook niet echt een conclusie uit trekken. :P

 

Ik zoek eigenlijk naar alle informatie die er is. Als er een accurate prijs te geven is voor de kosten per lead voor een auto dealer en die voor een webshop, dan heb ik in ieder geval al iets aan vergelijkingsmateriaal. Ik zoek dus zo veel mogelijk info (overigens ook goede doelen. Dan is de 'lead' en donatie/lidmaatschap).

Link naar reactie
  • 0

Tsja, dat is eigenlijk lastig te zeggen...

Wij zelf willen nieuwe klanten werven voor bedrijven d.m.v. onconventionele marketing. Door middel van wat experimenteren kunnen wij na een aantal campagnes (hopelijk) wel redelijk zeggen hoeveel je uit elke geïnvesteerde euro haalt als je bij ons aanklopt.

Wij rekenen in dat geval niet echt in 'leads', maar meer in euro's. Als wij een campagne presenteren die bijvoorbeeld ongeveer 2000 euro kost en het bedrijf haalt er vervolgens 10 000 uit, dan levert elke euro er dus 5 op. Als datzelfde bedrijf er bij een conventioneel marketing bedrijf echter 7 euro uit die geïnvesteerde euro kan krijgen heeft het weinig zin bij ons aan te kloppen. Vandaar dat ik een vergelijking probeer te maken met de conversie die wij kunnen bereiken (dat gaan we binnenkort proberen vast te stellen) en die andere marketing bedrijven weten te behalen.

Dit hangt natuurlijk af van de branche waar voor je adverteert e.d, maar als we in ieder geval van een paar situaties een beeld kunnen krijgen, dan kunnen we in ieder geval een vergelijking maken. Iets is beter dan niets!

 

Link naar reactie
  • 0

Draai je het niet een beetje om? Waarom ga je niet naar bedrijf A en vraagt je: "hoi, hoeveel wil je neerleggen voor XX aantal warme leads?". Dat doe je bij meerdere bedrijven in dezelfde sector. Dan ga je kijken of je binnen dat aanbod een campagne kan voeren die die leads opleverd. En verkoop je ze aan de hoogste bieder. ;D

 

Vrouwenlogica, ik hoop dat je er wat aan hebt. :P

Link naar reactie
  • 0

Je komt wel heel erg berekenend over voor onconventionele marketing hoor! Er zijn genoeg partijen die ontevreden zijn over hun huidige online marketeer... misschien moet je gewoon leuke campagnes gaan aanbieden met een prettige samenwerking.

 

Met je leeftijd heb je een hoge gunfactor, dus verzin iets wilders! Of bied zowel de conventionele als de onconventionele campagne aan, deze moet in ieder geval bij een opdrachtgever passen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Je komt wel heel erg berekenend over voor onconventionele marketing hoor! (...) dus verzin iets wilders

 

Dat is exact waar wat wij willen gaan doen; hele wilde innovatieve en wilde campagnes aanbieden. Wij hebben verder echter geen portfolio of iets dergelijks, waardoor wij denken dat bedrijven huiverig zijn om in ons te investeren. Wij zijn dan ook nog niet langs bedrijven gegaan om opdrachten te werven, dus 't is ook maar een vermoeden...

 

Waarom ga je niet naar bedrijf A en vraagt je: "hoi, hoeveel wil je neerleggen voor XX aantal warme leads?". Dat doe je bij meerdere bedrijven in dezelfde sector. Dan ga je kijken of je binnen dat aanbod een campagne kan voeren die die leads opleverd. En verkoop je ze aan de hoogste bieder.

 

Ik begrijp je niet geheel. Zoals ik het nu lees zou je dus een campagne houden waarna de leads voor de hoogste bieder zijn, maar je zult toch in je campagne al een bedrijf moeten noemen? En hoe kunnen wij nou van te voren weten of we die leads echt kunnen realiseren? Ik kan natuurlijk inderdaad even langs bedrijven gaan en gewoon vragen hoeveel ze willen betalen voor een x aantal leads. Dat advies zal ik zeker opvolgen. Dat verkopen aan de hoogste bieder volg ik alleen niet helemaal :p.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet zo van de kosten per lead. Sterker nog, de "marketeers" die op deze wijze werken, zou ik nimmer mee in zee gaan. Ik werk namelijk het liefst in dergelijke samenwerkinen op basis van een daadwerkelijke klant en een commissiebasis, in plaats van een statisch bedrag. De commissie waarmee ik in zee ga, is wisselend, en hangt o.a. af van hoe goed de website waarmee ik samen werk te vinden is, hoe de distributie is / klantenwerving is en of ik dat met elkaar een goed gevoel van overhoud.

 

Voor een site die mijn kadobonnen verkoopt, betaal ik doorgaans 12% commissie en vind ik een prima commissie. Echter werk ik ook met een partner die de kadobonnen aanbied via de winkels als een Primera, een Albert Heijn etc en ben ik dus ook bereid daar meer voor in te leveren, vaak omdat ik de enige acceptant in de regio ben bijv., dus krijg dan ook nog enige "exclusiviteit" ervoor terug. En dan praat je over een commissie van 30%.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb dit topic nog eens gelezen en kan je alleen maar adviseren je meer in de materie te verdiepen. Een 'lead' wijst als het ware de richting naar 'prospects' aan. De 'prospect' heeft dus een profiel dat overeenkomt met dat van een (wellicht elders al betalende) klant. Alleen is deze 'prospect' in ieder geval geen klant van jouw opdrachtgever. Dat is wat jij wilt verzorgen voor jouw opdrachtgever: zoveel mogelijk 'leads' naar 'prospects' bieden, wat jouw opdrachtgever grotere kans op meer klanten biedt. Dan is de vraag wat jouw opdrachtgever ervoor over heeft en wat jij eraan wilt verdienen en dat hangt o.a. weer af van de hoeveelheid werk die je eraan besteedt.

 

Het volgende voorbeeld, een rekensom / werkwijze kan je daarbij wellicht helpen:

Het benaderen van 100 'koude contacten' ('suspects) op een goede manier, telefonisch, inclusief voorbereiding (selectie), benodigde werktijd: ca. 10 uur

Uit die 'suspects' komen ca. 25 belangstellenden voort, lauwe 'prospects', die wellicht wat meer informatie toegestuurd willen hebben, die 25 krijgen dus iets als een brochure toegestuurd en daar moet weer op worden nagebeld om te kijken of je daar 'leads' uit kunt scoren, benodigde werktijd: ca. 3 uur

Hieruit komen gemiddeld 4 'warme prospects' (leads) uit, waarmee jij een afspraak voor opdrachtgever regelt, benodigde, totale werktijd voor jou: ca. een uur. De gemiddelde kans dat de opdrachtgever hier een 'klant' uit haalt, is 25%. Jouw werk is in dit voorbeeld ca. 14 uur, plus kosten van minimaal 129 telefoontjes, verzending brochures e.d. en je laat je voor de 4 (leads) afspraken door de opdrachtgever betalen. De vraag is dus wat jij aan 14 uur werk wilt verdienen om uit de kosten te komen en er leuk van te bestaan.

 

Succes en groet,

 

Hans

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
We hoeven voorlopig niet van de inkomsten te leven.
Realiseer je wel dat je ook te goedkoop kunt beginnen, dan krijg je later je prijs maar moeilijk omhoog als je wel van de inkomsten moet gaan leven. Als jij een lead naar een topklant weet te realiseren, mag jij daar ook de vruchten van plukken. Begin eventueel met een soort 'instapjuniortarief' wat je met een prestatiefactor kunt verhogen. Later, als je trackrecord hebt opgebouwd, kun je het tarief dan steeds beter vaststellen.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Is geen eenduidig antwoord op te geven.

 

Bijvoorbeeld:

 

Iemand die 1 klant een waarde toeschrijft van Eur 100,- heeft daar (lead) wellicht Eur 4,- voor over.

 

Een ander bedrijf dat 1 klant een waarde toeschrijft van Eur 100.000,- heeft daar wel Eur 10.000,- voor over.

 

Tegelijkertijd lopen er meer leads rond die eur 100 willen gaan uitgeven dan leads die eur 100.000 brandend in hun zak hebben zitten.

 

Ik zou rekenen met een percentage van de mogelijke opbrengst in combinatie met een conversiepercentage. (hoeveel % van de leads plaatst uiteindelijk echt een order)

 

Daarmee is de ROI nog bij benadering uit te rekenen.

Link naar reactie
  • 0

De gemiddelde kosten van een lead verschillen natuurlijk per sector. Er zijn site's die "kwalitatieve" e-mail adressen aanbieden per 1.000 of 25.000 voor, pak 'm beet 1 euro per lead. Deze leads zijn over het algemeen waardeloos, want bij de meeste komt een mail bij spam te staan. Daarbij heeft e-mail een low-respons wat het nooit kwalitatieve leads maakt.

 

Wil je iemand bereiken, zorg dat je die persoon kan bellen en dat deze persoon hiervan op de hoogte is. Dit is de manier om leads van optimale kwaliteit binnen te halen.

 

Spam weggehaald, graag niet in elk bericht je eigen website pluggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.