• 0

journaalpost reis en verblijfkosten

Hallo allemaal,

 

Wat zijn nu de juiste journaalposten voor een ZZP er die voor zijn werk ergens moet verblijven?

Hoe boek je dat correct in de boekhouding.

De verblijf en reis kosten(hotel) als reis en verblijfkosten.

Eten en drinken voor 27% als prive opname, en voor 73% als kosten?

 

b.v.b dank voor de info.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Jan,

 

eten en drinken is voor 73,5% aftrekbaar (of, als je er echt veel geld aan uitgeeft, alles wat je meer dan 4300,- uitgeeft), hotelkosten die je voor een zakelijke overnachting maakt, zijn volledig aftrekbaar. Dus daar sowieso een splitsing in aanbrengen. (daarnaast is de btw op de overnachting wel aftrekbaar, maar op horecabestedingen weer niet).

 

Ik raad altijd aan om gewoon de volledige kosten in je boekhouding op te nemen, voor jouw bedrijf zijn het namelijk ook gewoon kosten. Fiscaal dien je een correctie te maken, dat kun je aan het einde van het jaar in je boekhouding doen, of in de aangifte onder het kopje 'niet aftrekbare kosten'.

 

Helderder?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info

 

Ik neem dus 2 kostenrekeningen op in de boekhouding

 

1 voor de reis en verblijfkosten

 

1 voor het eten en drinken(incl btw)

 

Aan het einde van het jaar maak ik de correcctie 27% van de eten en drinken rekening naar prive opname.

Of ik geef het aan in de aangiften onder niet aftrekbare kosten.

 

duidelijk, bedankt!

Link naar reactie
  • 0

De aftrekbeperking komt uit artikel 3.15 van de Wet Inkomstenbelasting:

1. Bij het bepalen van de winst komen, onverminderd artikel 3.14, tot een bedrag van € 4400 niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met de volgende posten:

a. voedsel, drank en genotmiddelen;

b. representatie, daaronder begrepen recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak en

c. congressen, seminars, symposia, excursies, studiereizen en dergelijke.

 

2. Onder de in het eerste lid bedoelde posten worden mede verstaan de desbetreffende reizen en het desbetreffende verblijf.

...

5. Indien de belastingplichtige daarvoor bij de aangifte kiest, komen, in afwijking van het eerste lid, kosten en lasten die verband houden met de in dat lid genoemde posten, voor 73,5% in aftrek.

 

In lid 2 worden reis- en verblijfkosten die verband houden met alle posten uit het eerste lid ook in de aftrekbeperking getrokken. Met andere woorden, als je een congres bezoekt is dat voor 73,5% aftrekbaar, en als je in verband met dat congres in een hotel overnacht is die overnachting óók voor 73,5% aftrekbaar.

Maar als je een klant/relatie/leverancier opzoekt en in verband met dat bezoek in een hotel overnacht, lijkt mij dat die overnachting 'gewoon' aftrekbaar is.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Wat Marcel S zegt klopt. Als aanvulling:

 

Alleen de overnachting is in het geval van klant/relatie/leverancier opzoeken inderdaad 100% aftrekbaar. De kosten van voedsel, drank, genotmiddelen, representatie blijven beperkt aftrekbaar.

 

De BTW over eten en drinken in een hotel, restaurant, cafe pension in Nederland en dergelijke zijn niet aftrekbaar. Wel aftrekbaar is de BTW over de overnachtingskosten in Nederland, als deze zakelijk zijn.

 

Tony

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

wanneer een overnachting inclusief ontbijt wordt geboekt zijn die kosten volledig aftrekbaar en behoeft men geen uitsplitsing te maken van overnachting / ontbijt?

 

Moet naar mijn mening weldegelijk gesplitst worden, zowel voor de IB (ontbijt beperkt aftrekbaar) als voor de BTW (BTW op ontbijt = geen voorbelasting).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De overnachting is niet altijd volledig aftrekbaar. Dat ligt aan het doel van de overnachting. Kosten van voedsel, drank, genotmiddelen, representatie zijn in alle gevallen beperkt aftrekbaar. Overnachting en ontbijt moet je dus inderdaad uitsplitsen.

 

Tony

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Volgens de Belastingdienst is de drempel tegenwoordig € 4400, niet € 4300.

 

Een gerelateerde vraag:

... ook 73,5% van deze kosten aftrekken. Wilt u deze methode toepassen, dan kunt u daar bij de aangifte voor kiezen.

 

Is dat een expliciete keuze die ergens in de aangifte opgegeven moet worden? Ik herinner mij daar namelijk geen specifieke plek voor. Of moet gewoon uit de boekhouding blijken dat er maar 73,5% afgetrokken is, en meld ik dat niet expliciet bij de aangifte?

Link naar reactie
  • 0
Ik boek altijd de volledige kosten en vermeld het niet aftrekbare deel (26,5%) in de aangifte, heet iets van "niet of slechts gedeeltelijk aftrekbare kosten". Daarmee kies je n.m.m. dus expliciet.

 

Ik vraag me af als dit verplicht is ???

Ik boek direct 73,5% als kost en 0 onder "Niet- of gedeeltelijk aftrekbare kosten" in de aangifte.

Is dit OK voor de Belastingdienst?

Een antwoord bij de "Webcareteam van de Belastingdienst voor Starters"?

 

Sonia

Link naar reactie
  • 0

Dank u Joost.

 

Ik heb dit op de online hulp van de programma voor aangifte IB gevonden:

 

Hoe verwerkt u de niet- of gedeeltelijk aftrekbare kosten?

Er zijn verschillende methoden om uw niet- of gedeeltelijk aftrekbare kosten te verwerken in uw administratie en aangifte:

 

1) U boekt de niet-aftrekbare kosten en het niet-aftrekbare gedeelte van uw kosten als privékosten. Bij het opmaken van de jaarrekening hoeft u geen correctie toe te passen.

 

2) U boekt de niet-aftrekbare kosten en het niet-aftrekbare gedeelte van uw kosten volledig als kosten op de winst-en-verliesrekening. Bij het opmaken van de jaarrekening past u een correctie toe voor de niet-aftrekbare kosten of het niet-aftrekbare deel van de kosten.

 

Is het #1 mijn wijze en #2 wat u heeft aangeraden? Ik ben niet zeker als de "correctie" via de boekhouding e.g. een journaalpost of via de IB plaatsvindt. ???

 

Kunt u mij helpen hier?

 

Sonia

Link naar reactie
  • 0

2) Correctie gaat via IB aangifte:

 

Alle kosten gedurende het jaar kunnen dan volledig geboekt worden op V&W.

 

Volgens de formele methode (2) doelt Joost wellicht op de aangevinkte mogelijkheid bij Winst uit Onderneming.

Je moet dan wel apart uitzoeken en berekenen (o.a. 26,5 %.) hoeveel er niet aftrekbaar is.

Deze ook benoemen in plaats van wat ik als voorbeeld heb ingevuld ;)

 

Komt dan weer bij de Winst uit Onderneming geteld. Dit is de correctie.

 

 

GAK__NAK.thumb.JPG.66f517252965f8daf5804c4de2633fed.JPG

Link naar reactie
  • 0

Is #1 dus niet mogelijk? Ik heb het geïnterpreteerd als "boek e.g. 73.5% van de kost op W&V en 0 als correctie via de IB".

 

Natuurlijk, maar ik dacht dat je het nu anders wilde doen.

Is ook eenvoudiger. Boeken op W&V .......kosten (73,5%) en Privé Opname (26,5 %). Op de IB aangifte is dan geen aparte invulling (correctie) nodig. Het wordt dan meegenomen met de Privé Onttrekkingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.