• 0

Boekhoud/admin-kantoor en wet op de privacy / geheimhouding bij vorderingen

Mijn voormalig boekhoudkantoor welke is aangesloten bij een coöperatie heb ik wegens een vertrouwensbreuk opgezegd.

 

Door de ontstane schade die ik leed, heb ik van hun declaratie een bedrag afgetrokken en betwist per aangetekende brief. Op mijn klachtenbrief werd in eerste instantie niet serieus ingegaan, omdat volgens de geldende voorwaarden de periode van 14 dagen om reclamaties in te dienen na factuurdatum waren verstreken en ik gewoon pech had.

 

Hierop besluit ik nogmaals per aangetekend schrijven dit kantoor te overtuigen dat dit in beginsel niet strookt met de redelijk en billijkheid en of ze alsnog wilde overgaan tot een dialoog over het geschil.

 

Het kantoor negeerde dit en zette er een incassobureau op die ik op de hoogte stelde dat het kantoor niet op mijn klachtenbrief in was gegaan en ik een procedure niet schuwde.

 

Hierop ontving ik via het incassobureau een antwoordbrief van het boekhoudkantoor waarin persoonlijke financiële gegevens over mij en mijn vrouw werden gebruikt bij de argumentatie.

 

Nu vraag ik mij af of een incassobureau, die ons eerst dwingende incasso brieven stuurt, nu plots optreedt als intermediair of wellicht als gemachtigde namens het kantoor, dit zomaar kan doen zonder onze toestemming. Tevens voelen we ons aangetast in onze privacy omdat nu het incassobureau kennis heeft over onze zakelijke vermogenspositie. Hetgeen wij niet fijn vinden omdat een incassobureau dit als nuttige informatie kan beschouwen voor toekomstige zaken waarbij ons bedrijf in het geding is.

 

Het juridisch loket bij de Bovag stelde dat het het boekhoudkantoor vrij staat om iemand of bedrijf te machtigen en wij er maar op moeten vertrouwen dat deze derde partij onze privacy eerbiedigt.

 

Afgezien dat ik dat geen bevredigend antwoord vind, vind ik het onwaarschijnlijk dat dit zomaar kan in een land waar de wet op de persoonsgegevens en privacy hoog in vaandel staan.

 

Daarbij vraag ik me af of een admin/boekhoudkantoor zich moet houden aan bepaalde ethische normen die specifiek gelden voor deze beroepsgroep.

 

Wie kan hierover iets zinnigs zeggen?

 

Alvast bedankt voor de moeite

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Andor

 

Er zijn geen regels m.b.t. boekhoudkantoren en ethiek. Sommigen zijn wel aangesloten bij overkoepelende organisaties zoals de NOAB en kennen langs die weg procedures voor geschillen, maar vooral de kleinere kantoren vallen gewoon onder de werking van wat wettelijk geregeld is.

 

Een incassobureau kan zeker optreden namens een ondernemer. Je boekhouder kan best het gehele incassotraject aan hen uitbesteed hebben. Met betrekking tot de informatie die zij vervolgens aan het incassobureau verstrekt, kan ik me indenken dat het wel om relevante informatie moet gaan. Nu je niet aangeeft welke info verstrekt is en hoe dat niet relevant zou zijn, kunnen we hierover verder weinig kwijt aan je.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost, bedankt voor de snelle input!

 

De boekhouder quote een passage in mijn brief/opdracht aan hem waarin ik hem verzoek om het eigen vermogen van mij en mijn vrouw op de balans binnen de VOF te specificeren gezien wij op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd. Hierbij noem ik hem de gewenste verhoudingen en de bedragen.

 

In het geschil waarin ik hem verwijt dat hij de afspraak om binnen 2 maanden de jaarrekeningen te produceren, niet is nagekomen en hij niet op de hoogte is van fiscale investeringsmogelijkheden, is het niet relevant om in zijn repliek deze persoonlijke financiële gegevens te gebruiken. Daar ga ik zeker een punt van maken.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daarbij vraag ik me af of een admin/boekhoudkantoor zich moet houden aan bepaalde ethische normen die specifiek gelden voor deze beroepsgroep.

 

Boekhouders hoeven zich nergens aan te houden waar jij dat ook niet aan hoeft. Sterker nog: jij mag je ook gewoon boekhouder noemen.

 

Bij accountants ligt dit net even wat anders, dit was een mooie zaak geweest voor de accountantskamer, al zul je civiele schade altijd via de civiele rechter moeten verhalen. Als ik je verhaal begrijp is er (gelukkig) niet zoveel (aantoonbare) schade geleden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.