• 0

Gecompliceerd. Welke rechtsvorm voor vastgoedbelegging?

Beste forumleden,

 

Na dagen (lees: nachten:) uitzoekwerk heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken om m'n vraagstuk te posten. Het gaat om zowel rechtsvorm als, natuurlijk bijbehorend, fiscaliteit en ik ben maar zo vrij om op dit gedeelte van het forum te posten. Ik heb geen vergelijkbare onderwerpen kunnen vinden die de hele casus beslaan maar mijn excuses als ik die gemist heb.

 

De casus is: ik ben 100% eigenaar van een pand dat ik kamersgewijs verhuur aan studenten. Zit prima in box III, pand technisch goed, vergunningen en brandveiligheid op orde enzovoorts. Ik heb er nauwelijks omkijken naar, hoewel ik wel zelf het beheer en onderhoud doe. De exploitatie gaat zelfs zo goed dat ik inmiddels €20.000 'over' heb. Daarmee wil ik samen met mijn broertje en zusje, die hetzelfde bedrag inbrengen, een volgend pand kopen. Onze ouders willen graag de rest van het project, circa €200.000 en uiteraard tegen een zakelijke rente, financieren en de bank heeft aangegeven dat, wanneer de exploitatie eenmaal loopt, ze prima 40-50% van de waarde willen gaan financieren (of dit heel relevant is vraag ik me af maar ik ben maar graag volledig. Wel is het zo dat we wellicht in de toekomst willen doorgroeien. Dezelfde constructie nogmaals dus en dan helpt wat leverage tegen een beter percentage).

 

We een hebben een mooi en geschikt pand op het oog waar nog heel veel dankbaar bouwkundig werk in zit om het geschikt te maken voor kamerverhuur of studio's (misschien zelfs voor verkoop na splitsing, en dat maakt het hele verhaal misschien helemaal anders, dat besef ik). Broertje, zusje en ikzelf willen graag dat ik de bouw begeleid, sommige zaken zelf verbouw, vergunningen aanvraag, het beheer voer, kortom: ik zal er het eerste jaar uitgebreid mee bezig zijn. Daarna verwacht ik er net zo weinig tijd aan kwijt te zijn als bij mijn eigen pand (dat in dezelfde stad ligt, lekker praktisch:). Broertje en zusje zijn linksom en rechtsom eigenlijk alleen financieel betrokken en hebben verder geen ingewikkelde belastingaangifte.

 

Ik ben tot de volgende opties voor de rechtsvorm en bijbehorende problemen gekomen:

 

- Een CV met mij als beherend vennoot. Met het probleem dat het werk, in ieder geval het eerste jaar, "een normaal vermogensbeheer te boven gaat" en dus in voor mij in box I zal komen. Voor één jaar is dat prima, ik ben de laatste die er iets op tegen heeft om terecht belasting te betalen en ik vraag me af of er het eerste jaar ueberhaupt inkomsten zijn, maar ik ben bang dat als het pand eenmaal in mij box I zit het er nooit meer uit komt. En vanzelfsprekend de angst dat mijn eigen pand en passant ook box I wordt gemaakt.

- Een BV. Met het probleem van het gebruikelijk loon. Ik hoef geen geld voor mijn werk te krijgen maar een kleine vergoeding is 'intern' best bespreekbaar. €42.000 is niet eens de omzet. Het eerste jaar zal, gezien de vele werkzaamheden, een gebruikelijk loon de €5.000 ver te boven gaan maar de jaren daarna kan ik, zo schat ik in, best aannemelijk maken dat een gebruikelijk loon lager is dan €5.000 (en dan is het klaar is Kees). Wederom: voor een jaartje prima, maar daarna... Met als extra handicap dat de Belastingdienst dan wel eens moeilijk zou kunnen gaan doen over mijn eigen pand omdat ik me één jaar in box I met vastgoed bezig heb gehouden. Begrijpelijk maar niet fair.

- Alternatief. Dan zou ik zelf/alleen een BV (i.v.m. aansprakelijkheid etc. geen eenmanszaak, maar dat terzijde) beginnen met als activiteit het renoveren, beheren en onderhouden van vastgoed of iets dergelijks. Wellicht in de toekomst zelfs ook commercieel/voor derden/voor panden van mijn ouders. Deze BV/ik wordt dan ingehuurd door de CV (dat ligt dan immers fiscaal gezien voor de hand) van mijn broertje, zusje en ikzelf om het eerste jaar veel en daarna weinig te doen o.b.v. X uur per maand maal tarief Y. En non-plus-ultra: ik huur prive mijn eigen BV in om het beheer en onderhoud van mijn eigen pand te doen zodat ik me nooit meer druk hoef te maken of mijn eigen pand wel in box III blijft. Gebruikelijk loon in deze BV voor mijn part alles wat deze BV in een jaar kwijt kan. Allemaal heel creatief, maar mag dat ook? En is dat handig?

 

Een heel verhaal en hopelijk enigszins duidelijk. Wat vergeet ik? Wat is optimaal? Wat mag (essentieel)? Ik wil graag begrijpen welke keuzes ik/wij maken en waarom. Hopelijk kunnen jullie mij jullie goede gedachtes hierover vertellen. Ik heb het gevoel dat ik zelf veel klokken hoor luiden, maar waar hangen die klepels nu? Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

 

Mark

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.