• 0

Agrarische ondernemer (-svrouw) zoekt hulp: wat is wijsheid?

Hallo allemaal,

 

Ik ben een leek wat ondernemen betreft, maar mijn man had al een bedrijf. Na een aantal jaren merkte ik dat er steeds meer geld bij moest.

 

Nu in deze crisistijd en dat iedereen strak op de centen zit, lukt dat niet meer en zitten we al ruim 3 jaar in grote spanning. Seizoenswerk maakt het nog lastiger. Wij komen niks meer vooruit. Werken het seizoen knetterhard om vervolgens alles in de leveren bij bank, belasting enz. Vorig jaar zware emotionele tijd gehad en nu is voor mij de maat vol.

 

Man kan niet zomaar het bedrijf aan de kant doen, is een familiebedrijf en meer dan 20 jaar heeft hij erin gestopt, maar ik zie geen toekomst meer. Lasten zijn zo vreselijk zwaar, prive kunnen we weinig, de crediteuren stapelen zich op en de spanning natuurlijk ook. Lastig wordt het om materiaal te krijgen doordat er veel open staat en men boter bij de vis wil zien.

 

We realiseren ons dat het niet meer gaat lukken....

 

Ik ben eigenlijk alleen maar bezig om advies in te winnen, en om informatie te vinden. Schuldsanering zal een feit zijn. Ons gezin staat nu voorop wat mij beftreft en na 3 jaar weer een nieuwe start te kunnen maken zonder alle stress.....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@happyfeet: Ik was in de veronderstelling dat die twee aan elkaar gekoppeld zijn en je via een faillissement als natuurlijke persoon naar WSNP kunt. Begreep van een collega-ondernemer dat het bij hem zo is gegaan, maar is blijkbaar niet gebruikelijk.

 

Wel jammer dat je dat niet meteen aangaf, want ik dacht dat jij met je reactie bedoelde dat je nog wel een keer met ze wilde proberen om de mogelijkheden om door te gaan te onderzoeken. We zitten dus eigenlijk op een lijn.

 

@dobbelsteen: lees in mijn bijdragen aub WSNP waar faillissement staat, want dat is eigenlijk wat ik bedoelde.

Tenzij het jullie lukt om met hulp van een deskundige door een aantal slimme acties de schulden te reduceren tot een te overzien bedrag, want dan kan het zelfs zijn dat beiden niet nodig zijn. Maar goed, daar komen jullie pas achter als jullie hulp inroepen.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeker de tips van de personen hier voor mij zeker ter harte nemen.

 

Een ding terzijde naast hetgeen allemaal al gezegd is het volgende. Ik neem aan dat dienstverleners die zich bezig houden met de WSNP ook kijken naar de fiscale aspecten dan wel daarvoor mensen inschakelen. Laat anders de fiscal gevolgen van het evenueel geheel stoppen van je bedrijf goed in kaart brengen. Als je in de agrarische sector zit en de gehele boerderij/woning staat al generaties op de balans dan kunnen er aanzienlijke stakingswinsten ontstaan met dito gevolgen. Laat je daar niet door verrassen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij komen zeker met een restschuld te ziiten. De hypotheek en openstaande rekeningen zijn hoger dan de boedel......

 

En met alle respect voor Karen, want die heeft heel goed verwoord hoe wij het zien.

 

Dit is voor ons niet meer te doen, prive hakt het er in en zo doorgaan zou ons ook de relatie kosten. Tel het feit erbij op dat er 10tallen crediteuren ons een faillisement aan kunnen vragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wij komen zeker met een restschuld te ziiten. De hypotheek en openstaande rekeningen zijn hoger dan de boedel......

 

En met alle respect voor Karen, want die heeft heel goed verwoord hoe wij het zien.

 

Dit is voor ons niet meer te doen, prive hakt het er in en zo doorgaan zou ons ook de relatie kosten. Tel het feit erbij op dat er 10tallen crediteuren ons een faillisement aan kunnen vragen.

 

 

Er zijn in dit topic al wat opties geboden. Wat ga je nu doen?

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Goed zo! En als schulden oninbaar zijn is er vaak wat te regelen met afkoop, het is nu zo dat alles minder waard is dan de schulden, maar het kan heel goed zijn dat vorderingen met wat hulp terug gebracht kunnen worden. Misschien staat het er straks al heel anders voor. Je hebt iemand nodig die dat soort onderhandelingen goed kan doen. Ik neem aan dat het via Danny goed komt!

 

Bovendien ben je zelf te emotioneel betrokken. En inderdaad, dit kan je je relatie kosten, probeer elkaar te steunen, te praten. Als je er bewust van bent dat het je relatie kan kosten ben je al halverwege! Als jullie hier doorheen komen is jullie band juist steviger! Heel veel succes!

Link naar reactie
  • 0

@happyfeet: Ik was in de veronderstelling dat die twee aan elkaar gekoppeld zijn en je via een faillissement als natuurlijke persoon naar WSNP kunt. Begreep van een collega-ondernemer dat het bij hem zo is gegaan, maar is blijkbaar niet gebruikelijk.

 

 

 

Dat klopt ook. Alleen duurt toetreding WSNP na een faillissement soms wel 1,5 jaar langer. En het is niet standaard dat die 1,5 jaar dan van de 3 jaar WSNP wordt afgetrokken. Voordeel van directe gang naar WSNP is dus dat je direct aan die 3 jaar begint.

 

De optie om toch eerst voor het faillissement te kiezen gebeurd vaak in complexe zaken. Het kan dan soms ''handig'' zijn die zaken door de curator te laten begeleiden. Voordat je kan toetreden tot de WSNP moet alles helder zijn mbt contracten,panden,voorraden en noem maar op. Dat kan in complexe zaken vaak sneller gedaan worden door een curator.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Misschien een stomme vraag he, maar kunnen we van de rest van ons geld dingen kopen, zoals wat kleding, boodschappen ed? Ik kan moeilijk zomaar 1000 euro opnemen. We hebben nog een aantal dingen nodig, die we ons straks niet meer kunnen veroorloven.

 

Wat raden jullie aan? Kunnen ze moeilijk gaan doen als er uitgaven zijn gedaan voor een bedrag van 750,- zeg maar?

Link naar reactie
  • 0

Het is niet de bedoeling,en kan consequenties hebben, om nu ineens allemaal nieuwe dingen te gaan kopen. Is er wat aan vervanging toe qua kleding en had je dat normaal ook gekocht? dan kan het wel. Eten kopen? Ook geen probleem. Maar ga niet ineens voor 1000 euro nieuwe kleren kopen.

 

De curator,aangezien jullie voor het faillissement hebben gekozen, gaat alles napluizen. Ook de uitgaven in de laatste maanden. Geef hem geen enkele reden om te gaan twijfelen aan jullie ter goeder trouw.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Het is al in gang gezet. Gisterenmiddag de aanvraag op de bus, vanmiddag telefoontje en direct bij de rechtbank, een uur later al de curatoren op de stoep. Stroomversnelling!

 

Heb afgelopen dagen allerlei dingen gekocht en de haast was (achteraf) nergens voor nodig geweest. We houden 1 pasje tot beschikking en mogen gewoon boodschappen doen enz. Heb uiteraard ook allerlei dingen gekocht (o.a. boodschappen en verzorgingsproducten voor onze dieren) die wij ons straks niet meer kunnen veroorloven. Het viel achteraf reuze mee! We weten natuurlijk niet wat ons de komende dagen nog boven ons hoofd hangt.

 

Het is heel onwerkelijk allemaal nu maar ook dit komen we te boven.

 

Bedankt allemaal voor jullie steun en advies!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij snap ik niet waarom ik dit antwoord,wat zinvol is voor velen, openbaar op het forum kan zetten?

 

ik heb vrijdag 2 x uitgebreid met je man gesproken en alle opties uitgelegd. Daar zie je niets van hier terug omdat dat prive is.

 

Maar wellicht begrijp ik je verkeerd...

 

Sterkte in ieder geval.

 

Danny

Link naar reactie
  • 1

Oke, na jaren reageer ik weer op mijn oude topic, ik kwam via Google weer terecht op deze site nadat ik zocht voor een hypotheek na schuldsanering, want ja, over een paar maand zijn wij klaar met alles!!

 

Dit is dus ook de reden dat ik weer reageer, dat mensen die zoeken op deze site na informatie en hulp, misschien ook wel fijn vinden te lezen dat een faillissement geen einde betekent, dat het kan meevallen en dat er een leven (ook zakelijk) na een faillissement is!

 

Wij hebben ons niet aangemeld bij Stadsbank, maar schriftelijk het faillissement aangevraagd. Mijn man (van wie wettelijk de zaak was) moest verschijnen voor de rechtbank, slechts een formaliteit. Curatoren hebben alles geregeld en in overleg met ons kopers gezocht voor het bedrijf en de woning. Alles is in goed overleg gegaan en hij had direct weer werk doordat 1 tak van ons bedrijf over werd genomen door een collega-ondernemer waar hij direct (samen met een aantal personeelsleden!!) weer in dienst kon! Zo bleef een vruchtbaar deel goed bruikbaar, onze naam bleef bestaan en nog het belangrijkste was dat ons personeel niet op straat kwam te staan.

 

Het heeft een jaar geduurd voor wij daadwerkelijk in de sanering kwamen, en in dat jaar werd er geen geld ingehouden oid. Na dat jaar is alles in werking gezet en in februari 2017 zijn wij klaar, met een schone lei weer een mooie toekomst tegemoet en wie weet weer een onderneming starten!!

 

Ik besloot dit te posten nadat ik mijn eigen berichtjes las en er (destijds) bij mij zoveel onwetendheid en angst zat. Achteraf bleek dit dus absoluut niet nodig te zijn. Tuurlijk was het heel zwaar, vooral emotioneel, financieel was het redelijk te doen, maar ben zo blij dat dit bestaat en je geen 15 tot 20 jaar "straf" krijgt als een onderneming niet lukt, terwijl er alles aan gedaan is. We kunnen weer een toekomst opbouwen, misschien een huisje kopen en/of een onderneming starten.

 

Kortom er is leven na een moeizame onderneming en/of faillissement!!

 

Ben erg blij dat dit soort sites bestaan, dat er goede informatie te vinden is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kortom er is leven na een moeizame onderneming en/of faillissement!!

 

Beste Dobbelsteen,

 

Wat fijn om dit te lezen, en dank voor de terugkoppeling!

Dat het een steun moge zijn voor alle toekomstige lezers met problemen

 

Ben erg blij dat dit soort sites bestaan, dat er goede informatie te vinden is.

:-K

 

Veel succes gewenst in de toekomst.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.