• 0

De “bescherm je idee in een enveloppe” mythe.

Al vele decennia gaat het verhaal de ronde dat er eenvoudige methode is om bepaalde rechten te kunnen claimen op een idee.

De methode die hiervoor geadviseerd wordt is de volgende:

 

 

[*] Schrijf je idee zo gedetailleerd mogelijk op een stuk briefpapier en stop deze papieren vervolgens in een enveloppe.

[*] Verzend deze enveloppe aan jezelf geadresseerde enveloppe via PostNL naar je eigen woonadres.

 

Na ontvangst heb je een enveloppe in handen met jouw idee. De afgestempelde postzegel is dan de dagstempeling waarmee je aan kunt tonen dat het idee op datum afstempeling al van jou is. Tenminste, zo wordt beweerd.

 

Het idee is dat je nu een document hebt waarmee je bij opening van de enveloppe kunt bewijzen dat het omschreven idee door jou bedacht is voor of op de datum waarop de enveloppe is afgestempeld.

 

Het klinkt plausibel maar bij nadere bestudering zijn er nogal wat gaten te schieten in deze vorm van ‚bescherming’.

Om duidelijk te maken waarom bescherming op deze manier weinig zinvol is eerst een korte uitleg over octrooien.

 

In de octrooiwereld zijn er twee principes waar je rekening mee moet houden als het gaat om de datum waarop bescherming van je idee in kan gaan.

 

Principe 1: het first to file principe.

 

Dit houdt in dat de persoon die als eerste een octrooi indient ook degene is die het recht op een octrooi kan verkrijgen.

 

Principe 2: het first to invent principe

 

Dit houdt in dat degene die aan kan tonen het eerste aan de slag te zijn gegaan met de uitwerking van een vinding het recht op octrooi kan laten gelden.

In Europa kun je alleen patent verkrijgen als je de eerste bent die de aanvraag indient. In de VS geldt het first to invent principe.

Daar kan iemand anders patent aanvragen maar als jij aan kunt tonen dat je eerder was kun je alsnog in het gelijk gesteld worden als je conflicten krijgt met de indiener.

 

 

Wat betekent dit voor de aan jezelf verzonden enveloppe?

Zoals je hebt gezien heb je in Europa sowieso al niets aan een enveloppe met daarin een beschrijving van een vinding doordat in Europa het first to file principe van toepassing is. Wil je een (technisch) idee voor de Europese markt vastleggen, dien dan zo snel mogelijk een patentaanvraag in. Voor de Amerikaanse markt heb je misschien nog een kans.

 

Er is een maar, los van octrooivoorwaarden is er een nog veel belangrijkere reden waarom een brief verstuurd aan jezelf op geen enkele manier enige rechtsgeldigheid aan de inhoud kan worden ontleend. Niemand stelt bij verzending immers vast of de enveloppe daadwerkelijk dichtgeplakt was toen deze op de bus gedaan werd. Dat argument zal bij elke opening van de enveloppe worden aangehaald. Geen enkele partij zal zomaar akkoord gaan met de inhoud van de enveloppe.

 

Om aan te tonen hoe eenvoudig het is om een enveloppe open te versturen volgt hier een kleine fotoreportage.

 

De dichtgeplakte enveloppe voor verzending.

 

Enveloppe-met-verwijderbaar-tape.jpg

 

enveloppe bij het het PostNL agentschap.

 

Enveloppe-nij-postnl.jpg

 

De geopende enveloppe met verzendbewijs. Zoals je kunt zien is de gomlaag ongebruikt.

Dichtplakken van de enveloppe met nieuwe inhoud is daardoor mogelijk.

 

Enveloppe-met-verzendbewijs.jpg

 

Het lijkt mij dat ik met deze actie nu voldoende aangetoond heb dat bescherming middels een aan jezelf verstuurde enveloppe een verre van waterdichte manier is. Zoals ik laat zien is het eenvoudig de enveloppe met dagstempeling op een later moment van inhoud te voorzien en vervolgens dicht te plakken.

 

Wat mij betreft “myth busted”.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om jezelf een envelop te sturen vindt ik wel een vreemd, en niet waterdicht systeem, waarom het idee niet vastleggen bij het Benelux Bureau voor intelectuele eigendom (BBIE) De beschrijving van het idee moet uiteraard wel uiterst doordacht gebeuren, zodat kleine variaties van het oorspronkelijke idee niet kunnen beschouwd worden als ''nieuw''.

Het probleem is natuurlijk wel dat het slechts voor de EU geldt. ik weet niet zeker of de E U ook een dergelijke bescherming biedt.

 

Link naar reactie
  • 0

Om jezelf een envelop te sturen vindt ik wel een vreemd, en niet waterdicht systeem, .

 

Beste Anton,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Inhoudelijk: wat snap je niet aan het woord "Mythe" in de topictitel? ;D

 

Met andere woorden : het hele doel van dit topic was om voor eens en voor altijd vast te stellen dat jezelf een envelop sturen een "vreemd, en niet waterdicht systeem" is. Iets waar Nico met glans in is geslaagd, vandaar "myth busted".

 

Er is maar 1 waterdichte manier om een idee, product of toepassing te beschermen, en dat is door het als intellectueel eigendom te laten registreren c.q. patenteren.

 

 

Het probleem is natuurlijk wel dat het slechts voor de EU geldt. ik weet niet zeker of de E U ook een dergelijke bescherming biedt.

Eh? "het geldt voor de EU, maar je weet niet zeker of het ook voor de EU geldt"? Dit is een innerlijke tegenstelling. Vermoedelijk bedoel je iets anders: een EU patent is niet geldig in de VS en andersom. Wil je wereldwijde bescherming? Dan moet het ook wereldwijd patenteren

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

BBIE werkt met twee enveloppen. Dan heb je slechts vastgelegd dat je idee op een bepaalde datum al bestond. Geen bescherming tegen inbreuk. Zoek eens naar BBIE en idee, dan vind je talloze onderwerpen op dit foum.

 

Nog een overweging. Zoals Technico ook al opmerkt zie je vaak dat ideeën parallel in de wereld ontstaan. Zeker wanneer jij het idee gaat openbaren aan anderen (lees: samenwerkingspartners) is het zaak om je zo goed mogelijk in te dekken. Een idee alleen is eigenlijk niet te beschermen. Je kunt een idee wel deponeren. Het Benelux Bureau voor Intellectueel Eigendom biedt hiervoor een mogelijkheid met I-depot envelop.

 

De i-DEPOT envelop bestaat uit twee compartimenten. In elk van de beide compartimenten stop je een identiek document waarin het idee wordt omschreven of afgebeeld. Doe dit zo uitgebreid mogelijk. Beide stuur je naar het BBIE. Vervolgens wordt één gearchiveerd en de andere envelop verzegeld retour gezonden. Daarmee is dan het idee deponeerd. Kosten bedragen € 45,- voor 5 jaar en € 65,- voor tien jaar.

 

Hiermee heb je weliswaar geen bescherming tegen inbreuken. Het biedt alleen een mogelijkheid om rechtsgeldig bewijs te leveren voor de datum en het tijdstip waarop jij het idee hebt gedeponeerd. Daarmee heb je in ieder geval een uitgangspostie wanneer een beoogd samenwerkingpartner met jouw idee aan de haal gaat en dit zelf verder ontwikkelt.

 

Succes met de ontwikkeling.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ken dit idee ook wel maar een gewone versturing volstaat niet, volgens mij is er een ook een vorm van verzegelde versturing.

Wat iets duurder is dacht ik.

 

Eerlijk gezegd weet ik weinig van octrooien bescherming e.d (het zou heel goed kunnen dat het daar niet werkt) maar ik ken het verhaal wat betreft scenario's voor een film of tv productie.

 

Heb het altijd voor waar aangenomen en bij scripts, scenario's e.d is er geen patentbureau. Mocht het daar ook niet opgaan dan heb ik weer wat geleerd :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

waarom het idee niet vastleggen bij het Benelux Bureau voor intelectuele eigendom (BBIE) De beschrijving van het idee moet uiteraard wel uiterst doordacht gebeuren, zodat kleine variaties van het oorspronkelijke idee niet kunnen beschouwd worden als ''nieuw''.

Het probleem is natuurlijk wel dat het slechts voor de EU geldt. ik weet niet zeker of de E U ook een dergelijke bescherming biedt.

 

Wat bedoel je met een idee, een nieuwe uiensnijder ? een TV format ? Een nieuw drankje.

 

Er zijn verschillende vormen van bescherming mogelijk (en soms ook niet). Welk van toepassing is op jouw idee kan alleen aangegeven worden als bekent is om voor oplossing het gaat.

In ieder geval raad ik je af om 'hobbyen' met enveloppen en deze aan jezelf te versturen want dit

 

 

Ik ken dit idee ook wel maar een gewone versturing volstaat niet, volgens mij is er een ook een vorm van verzegelde versturing.

Wat iets duurder is dacht ik.

 

Dit topic is vooral bedoelt om mensen bewust te maken van het feit dat er met verzegelde enveloppen altijd te rommelen is.

Dat staat los van het feit dat het verzenden van enveloppen voor geen enkele vorm van bescherming mbt intellectueel eigendom enige waarde heeft.

 

Eerlijk gezegd weet ik weinig van octrooien bescherming e.d (het zou heel goed kunnen dat het daar niet werkt) maar ik ken het verhaal wat betreft scenario's voor een film of tv productie.

 

Bij film en tv producties draait het om een andere vorm van intellectueel eigendom.

In het geval van een format wordt aangeraden het format zo goed mogelijk uit te werken, met name de unieke onderdelen, en dit format vast te leggen bijvoorbeeld middels een i-depot of notaris. Bij voorkeur maak je een video demo gebaseerd op het format.

 

 

Heb het altijd voor waar aangenomen en bij scripts, scenario's e.d is er geen patentbureau. Mocht het daar ook niet opgaan dan heb ik weer wat geleerd :)

Zie boven

Link naar reactie
  • 0

Een idee beschermen kan niet want ideeën zijn vrij. Iemand die zijn idee deelt brengt anderen weer op ideeën. En als iemand zijn idee heeft vastgelegd bij de notaris of in een I depot kan hij bewijzen dat hij dat idee op een bepaald moment had of van iemand heeft gehoord. Maar hij kan niet bewijzen dat hij de eerste met het idee was.

 

Immers als ik een goed idee heb en vertel dat aan 10 anderen en vervolgens gaat de 10e het idee vastleggen is hij de eerste die het vastlegt maar de 10e met het idee. En wat bewijst een Idepot dan? Precies, helemaal niets!

 

Zelfs een zeer uitgewerkt idee , noem het een werk of concept, waar op zich auteursrecht op zou zitten heeft geen waarde in een depot of notaris enveloppe. Want hoe kan een ander iets stelen wat onbekend is. Ideeën ontstaan vaak op diverse plaatsen tegelijk.

 

Als je een idee wil delen met minimaal risico dat de aanhoorder er mee vandoor gaat moet je dat doen met een geheimhoudingsverklaring voor een concept of een patentaanvraag voor iets technisch. Want beide hebben juridisch wel waarde. Zelfs als ik een op zich onbenullig idee deel en overeen kom dat iemand daar niets mee mag doen en niet mag delen kan ik me daar later met succes op beroepen.

 

Iets in een enveloppe doen met stempels en lakzegels en laten opbrengen (waar dan ook) is zelden een goed idee. ;)

 

PS Ik reageerde op een post waarin de notaris werd aanbevolen. Die post is nu opeens weg maar ik sta uiteraard nog achter de inhoud.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat je een idee niet zo kunt beschermen.

Maar, aangezien het aanvragen van octrooien niet goedkoop is, zijn er dan andere goedkope manieren om wel een idee te beschermen?

Niet met dezelfde mate van bescherming..

Je kunt een product natuurlijk proberen te beschermen via het auteurs- en merkrecht, maar iemand anders kan de unieke werking dan gewoon kopiëren in een product dat niet op de jouwe lijkt of onder een naam die niet lijkt op jouw merknaam. Aangezien de kracht van een patent meestal in een unieke (technische) vondst of toepassing zit en niet in de vorm of merknaam is dat zelden zinnig.

 

Kortom: nee

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zonder populistisch te willen klinken... hiervoor is de blokchain van Bitcoin binnenkort uitermate geschikt.Een willekeurige link http://www.advocatie.nl/column-waarom-elke-advocaat-de-blockchain-moet-snappen

Eh... ik ben geen jurist...maar dit lijkt me de techno-crypto variant van de verzegelde enveloppe in de kluis bij de notaris. Allemaal heel leuk dat je op die manier "in theorie" kunt bewijzen dat je een bepaald idee al eerder hebt bedacht, maar als je het vervolgens niet gepatenteerd hebt kun je daar weinig tot geen rechten aan ontlenen: in Europa geldt immers het "first to file" principe, niet het "first to invent"!

 

EDIT: en - zo te zien aan de eerdere reacties - geldt sinds 2013 ook in de VS het "first to file"principe

Kortom: leuk, maar zinloos

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Besten, het beschermen van een idee gebeurt al tientallen jaren onder onze oren geheel kosteloos nl. het bij uitbrengen van elk nieuw liedje of boek.

De eerste die een origineel nummer uitbrengt wordt herkend als de geestelijke vader.

Anderen zullen sterke rechtszaken moeten voeren om het tegendeel te bewijzen.

U wilt als bedenker laten zien dat u de eerste bent met een originele gedachte (een liedje of boek is niets anders dan een originele gedachte hetzij in product of anderszijds).

Tegenwoordig is daar het ultieme middel voor in de vorm van Youtube.

U wordt wakker midden in de nacht met een eureka moment, neem uzelf op met de mobiel en zet het op Youtube.

Vanaf dat moment kan de hele wereld zien dat u met dat idee bent gekomen, er staat zelfs een datum bij.

Kopieerders zullen nu moeten bewijzen dat zij eerder het idee hadden en zullen dus met een bewijs met eerdere data moeten komen. Indien uw idee echt origineel is dan kan nooit iemand dat.

Anderszijds is het goed mogelijk dat u toch niet zo origineel bent en er eerder al een Willie Wortel op hetzelfde idee is gekomen, dat scheelt u weer een hoop originaliteitsonderzoekskosten.

Natuurlijk zullen alle octrooi advocaten nu met de nekharen recht overeind zitten want eigenlijk heb je ze niet meer nodig voor het vastleggen van een duur octrooi.

Gebruik Youtube voor het laten zien van uw originele product/idee/app/liedje kortom geestelijke spruit en Bob's your uncle.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ThomasSlayer dat is prima voor liedjes, maar werkt voor een bedrijfsidee natuurlijk niet. Het gaat de bedenkers er niet om dat zij 'geestelijk vader' zijn, maar dat niemand er - zonder hen daarvoor te vergoeden - met hun unieke idee vandaar gaan. Een liedje kopiëren mag niet, een bedrijfsconcept/product/probleemoplossing kopiëren mag prima mits je geen inbreuk maakt op bijvoorbeeld een octrooibescherming. Dat is een andere focus dan wat je bereikt met iets publiekelijk online te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Ook bij een bedrijfsidee ben ik geneigd om te denken dat het beter is om er zo snel mogelijk mee te beginnen en dat ook naar buiten te brengen.

 

Je bent dan de eerste en dat is een groot voordeel op gebied van aandacht krijgen in de media en zo.

 

Kent er iemand eigenlijk praktische voorbeelden van bedrijfsideeën die gekopieerd werden en waarbij de eerste die er mee begonnen is het onderspit moest delven?

 

Zelf ben ik niet graag nummer twee en ik denk dat het voor veel mensen een psychologische drempel is om een idee van iemand anders te gaan nadoen.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Kent er iemand eigenlijk praktische voorbeelden van bedrijfsideeën die gekopieerd werden en waarbij de eerste die er mee begonnen is het onderspit moest delven?

 

Dat zijn er honderdduizenden. Enkele voorbeelden: Friendster en MySpace, Lycos en Excite en AltaVista, Netscape, HotOrange*? :)

 

(* Extra punten voor wie die nog kent :))

Link naar reactie
  • 0

Ja, ok maar de bedrijven die je opsomt hebben zelf een tijdje aan de top gestaan en zijn gewoon achterhaald door een beter alternatief na verloop van tijd. Dat lijkt mij toch de normale gang van zaken en kan je toch niet tegenhouden door je bedrijfsidee te beschermen?

 

Wie zegt dat facebook eind 2015 nog relevant zal zijn? Een beter alternatief met een goed verhaal in combinatie met een vertrouwensbreuk in facebook kan voldoende zijn om een meute van een miljard mensen te zien overstappen.

 

Ik bedoelde eerder bedrijven in de opstartfase waarbij hun idee overgenomen/gepikt werd en dat ze gepakt werden in snelheid. Volgens mij komt dit heel weinig voor.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0
Ja, ok maar de bedrijven die je opsomt hebben zelf een tijdje aan de top gestaan en zijn gewoon achterhaald door een beter alternatief na verloop van tijd. Dat lijkt mij toch de normale gang van zaken en kan je toch niet tegenhouden door je bedrijfsidee te beschermen?

 

Daar ben ik het persoonlijk mee eens hoor. Ik ben helemaal niet vóór het kunnen beschermen van een idee. Wat mij betreft ga je maar hard aan het werk om er een succes van te maken en de copycats af te schudden :)

 

Ik bedoelde eerder bedrijven in de opstartfase waarbij hun idee overgenomen/gepikt werd en dat ze gepakt werden in snelheid. Volgens mij komt dit heel weinig voor.

 

Ik denk dat het best wel voorkomt dat ideeën 'gestolen' worden, in de zin dat anderen met een idee aan de haal gaan. Maar die verhalen kennen we niet veel, eenvoudigweg omdat de oorspronkelijke ideeën dus nog niet op grote schaal bekend zijn.

Link naar reactie
  • 0

Met een beetje inspanning kan je dat laatste volgens mij vermijden gezien de huidige communicatie mogelijkheden. Als het echt een nieuw en goed idee is dan heb je veel kans op media aandacht en is je idee 'geregistreerd in de maatschappij' om het wat raar uit de drukken. De nummer twee zal die aandacht nooit meer evenveel krijgen, integendeel die maakt eerder kans op negatieve aandacht (copycat, niet origineel,...).

 

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen: als je een goed idee hebt voor een softwareprogramma dan zwijg je beter totdat je tenminste een demo kan geven van je software.

 

Ik heb zelf ook opgemerkt dat als je zelf een goed idee hebt dat de kans er in zit dat op hetzelfde moment andere mensen ook daar mee bezig zijn, volledig onafhankelijk van elkaar. Reden te meer om er zo snel mogelijk zelf mee te beginnen en er mee naar buiten te komen zodat je de eerste bent.

Af en toe vertellen mensen tegen mij dat ze met hetzelfde idee zaten als wat ik nu doe als werk maar dat ze het door omstandigheden niet verder konden uitwerken of omdat ze de durf niet hadden.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

De voordelen van het gebruik van de Blockchain (de wereldwijde Bitcoin "boekhouding") om bewijs van bestaan aan te tonen:

 

[*] er is geen trusted third party nodig. Als je Youtube gebruikt, vertrouw je erop dat jouw publicatie over 10, 20 of 50 jaar nog opvraagbaar is.

[*] het is anoniem. Je versleutelde bewijs is voor iedereen opvraagbaar, maar niemand hoeft te weten dat het jouw bewijs is, wat in de transactie verstopt zit.

[*] het is programmeerbaar. Je kunt het vastleggen van "proof of existence" automatiseren

met software. Youtube heeft ook API's maar dat is niet schaalbaar (zie volgende punt).

[*] het is schaalbaar. Wanneer je een paar honderd - in hun ogen - onzinfilmpjes publiceert, is de kans groot dat je account aangemerkt wordt als verdacht.

 

Technologie streeft naar efficiëntie. Trusted third parties zijn per definitie kostbaar. Noodzakelijk, maar inefficient. Blockchain technologie maakt het mogelijk om derde-partijen te automatiseren.

 

Het is moeilijk voor te stellen, maar het gaat gebeuren.

 

Denk aan de overdraagbaarheid van eigendom. Alles in 1 protocol, wat wereldwijd werkt. Dat maakt bijvoorbeeld de uitgifte van aandelen automatiseerbaar, de handel wordt automatiseerbaar en niet afhankelijk van 1 beurs (AEX, Nasdaq, etc.).

 

En dit soort beurzen bestaan al. Een voorbeeld: https://trade.secureae.com/#15019939154479467989

 

Nu nog gevuld met vooral obscure projecten, zoals altijd in het begin. Dit voorbeeld is gebouwd op de NXT blockchain. Een alternatieve implementatie; heeft niks met Bitcoin te maken.

 

CCC is de website CryptoCoinCharts.info, waar ik wat aandelen in bezit, gekocht met NXT coins.

 

Dit is super efficient. En de aandelen zijn overdraagbaar buiten deze website. Bewijs van eigendom ligt in de Blockchain van NXT.

 

Meer weten? Laat maar horen.

--

Bouwt mee aan een nieuw financieel systeem.

CEO Bitmymoney.com

Link naar reactie
  • 0

Het kan handig zijn om aan te kunnen tonen dat iemand al (niet openbare) kennis had op een bepaald tijdstip. Bijvoorbeeld als je een NDA (geheimhoudingsverklaring) ondertekent waarin bestaande kennis / ideeën worden uitgesloten. E.e.a. om te voorkomen dat je dingen weet die je door het ondertekenen zelf niet meer kan gebruiken. Het praktische voordeel van de Blockchain technologie dat iets heel lang opvraagbaar is zie ik niet zo.

 

Ook de vergelijking met Youtube snap niet. Daar gebruik je juist openbaarheid om andere het octrooieren en andere vormen van bescherming te beletten.

 

Ben wel benieuwd hoe het dan precies werkt en wat het kost. Kan je daar wat meer over uitweiden?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.