• 0

zakelijke kilometers en 2de woonadres?

Beste,

 

Vanwege mijn LAT-relatie rijd ik woon-werk verkeer vanaf 2 verschillende adressen, namelijk mijn eigen adres en op andere dagen dat van mijn vriendin. Ik woon in Arnhem en zij in Wageningen.

Nu is mijn vraag of ik beide ritten als zakelijk mag aanmerken omdat het woon-werk-verkeer betreft?

 

Ben benieuwd naar jullie visie,

 

met vriendelijke groeten,

 

Harjan Dijkstra

 

Harjan Dijkstra

Titicaca Trade

harjan.dijkstra@titicaca.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

“Gezond verstand" is een bedrieglijk iets in Belastingland.

De fiscale woonplaats is niet (altijd) gelijk aan de inschrijving in de GBA.

De belastingwetten hanteren een eigen woonplaatsbegrip en daarbij wordt (zoals zo vaak bij fiscale vraagstukken) naar omstandigheden en feiten beoordeeld.

 

Dingen als “persoonlijke aard die het levenscentrum bepalen” komen hierbij kijken.

Maar daar gaat het nu naar mijn mening niet over: de vraag is meer of je twee adressen, zijnde een woonplaats plus een verblijfplaats (waar je leven zich dus gedeeltelijk in afspeelt) kan hanteren voor het verantwoorden van ‘woon-werk verkeer’.

 

Het is een heel interessant vraagstuk. Ik denk persoonlijk dat het ook kan.

Stel dat je in de winter op je GBA adres (in de grote stad bijvoorbeeld) verblijft en in de zomer in je huis-aan-zee. Ik denk wel dat dan de kilometers naar je kantoor gewoon woon-werk verkeer is, ongeacht of het nou winter of zomer is.

 

Echter ken ik hier niet echt uitspraken over en heb ik nooit nagevraagd hoe de BD hier over denkt.

Link naar reactie
  • 0

Toevallig hebben wij hierover vragen gesteld bij de belastingdienst afgelopen jaar.

 

Uitkomst was dat het wettelijk gezien niet mogelijk is, maar je kan wel een brief sturen om akkoord te vragen voor een 2e adres. Hierin dien je de situatie aan te geven, de belastingdienst is dan meestal geneigd om hier akkoord voor te geven.

 

Dit is dus geen garantie dat ze akkoord geven, echter als het juist onderbouwd is vaak wel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.