• 0

BTW correctie voor mijn prive auto

Graag aandacht voor het volgende.

 

Heb al veel gelezen over dit onderwerp, en veel aan gehad, maar toen ik net de telefoon ophing met de belastingdienst weet ik het even niet meer.

 

Sinds 2012 ben ik freelancer. Om de twee maanden verander ik van opdrachtgever.

Ik sta ingeschreven op mijn woonadres en gebruik alleen maar mijn prive auto.

Bij de start van mijn onderneming heb ik netjes de kilometerstand genoteerd van mijn auto. Ditzelfde heb ik eind 2012 gedaan.

Daarnaast noteerde ik ook de zakelijke kilometers.

Zo weet ik precies hoeveel ik zakelijk en prive gereden heb. Ook bewaarde ik alle tankbonnen en onderhoudsbonnen.

 

Nu komt het, voor de inkomstenbelasting mag ik de zakelijke kilometers wel opgeven als kosten, aantal kilometers x 19 cent. Maar voor de BTW niet!

Volgens de belastingdienst heb ik voor de BTW alleen maar woon- werk verkeer gereden en dat is prive. Daar heeft hij gelijk aan en dat was ook de reden waarom ik belde.

 

Toen gaf ik aan of ik wel gebruik mag maken van 1,5% keer de brutocataloguswaarde als correctie. Dit mag ook niet omdat ik een kilometerregistratie heb bijgehouden. Dan gooi ik alles weg gaf ik aan. Waarop hij zei dat ik dan mijn zakelijke kilometers niet meer kan aantonen voor de inkomstenbelasting.

 

Wat moet ik doen? Is het waar wat deze man aangeeft en maak ik geen schijn van kans bij controle betreft de BTW?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uit het besluit hierover van 11 juli 2012 haal ik de volgende definitie van woon-werk-verkeer:

Het (heen en/of terug) reizen van de woon- of verblijfplaats naar de in het kader van een overeenkomst tot het verrichten van arbeid overeengekomen vaste werkplaats(en) waar men (één of meerdere dagen) zijn werkzaamheden verricht.

 

Als een dergelijke overeenkomst niet is gesloten, dan geldt zowel voor de ondernemer als voor de werknemer dat alle reizen (heen en/of terug) van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van de ondernemer als woon-werkverkeer kwalificeren.

 

Bij deze definiëring van woon-werkverkeer waarvan de kosten in de privésfeer liggen, wordt er vanuit gegaan dat het in de regel aan de werknemer of ondernemer is om zijn woonplaats/verblijfplaats te kiezen. Daarbij houdt de werknemer of ondernemer rekening met zijn vaste werkplaats (die bepalend is voor de lengte van het traject) en de wijze waarop het woon-werktraject wordt afgelegd.

 

De definitie heeft tot gevolg dat de (heen en/of terug) reizen naar andere plaatsen dan de hiervoor bedoelde vaste werkplaats of het bedrijfsadres niet worden aangemerkt als woon-werkverkeer. Zo zal het reizen van een bouwvakker naar de bouwplaats in de regel geen woon-werkverkeer zijn (tenzij dit als vaste werkplaats is overeengekomen). Ook bijvoorbeeld het reizen van een onderhoudsmonteur naar het adres van een klant valt daar dan niet onder.

 

Vraag 1 is dus volgens mij: had jij bij je opdrachtgever een vaste overeengekomen werkplaats? Zo nee, dan begrijp ik dat je volgens deze definitie elke dag zakelijke kilometers hebt gereden. Zoja, dan waren het inderdaad privé-kilometers.

 

Verder zou je er voor kunnen kiezen om begin- en eindstand van je kilometerteller niet in je administratie op te nemen. Je hebt met de notering van zakelijke ritten voldoende basis om 19 cent per kilometer af te kunnen trekken in de inkomstenbelasting. In de btw kun je kiezen voor toepassing van het forfait van 1,5% want uit je administratie blijkt niet welk deel van je kilometers zakelijk is en welk deel privé. Dit laatste uiteraard op voorwaarde dat je zakelijke kilometers via de definitie van het besluit niet als privé (woon-werk) kilometers gelden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Er is geen overeenkomst. Jij geeft dus aan dat ik voor zowel de I.B. als de BTW zakelijk heb gereden.

 

Wat betekent deze zin dan; Als een dergelijke overeenkomst niet is gesloten, dan geldt zowel voor de ondernemer als voor de werknemer dat alle reizen (heen en/of terug) van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van de ondernemer als woon-werkverkeer kwalificeren. Wat bedoelen ze met bedrijfsadres. Mijn bedrijf is gevestigd op mijn huisadres.

 

Stel dat het wel wordt gezien als prive kilometers. Kan ik dan wel gebruik maken van 1,5% x bruto cataloguswaarde en alle voorbelasting terugvragen? Wordt er niet moeilijk gedaan dan ik wel de zakelijke kilometers voor de I.B. heb genoteerd.

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn idee zijn alle kilometers die je aflegt tussen je bedrijfsadres en het adres van de opdrachtgever waar je werkzaamheden verricht gewoon zakelijke kilometers en voor dit deel kom je dus in aanmerking voor aftrek voorbelasting. Je gaat namelijk dagelijks eerst naar je bedrijf (woon-werkverkeer). Dat je hiervoor geen kilometers maakt omdat je bedrijfsadres gelijk is aan je woonanders maakt dit niet anders. Vervolgens vertrek je vanaf je bedrijfsadres naar de klant = zakelijke kilometers.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het niet zo moeilijk .

 

IB: keuzevermogen. Als je hebt gekozen om de auto privé te houden kan je gewoon 19c per zakelijke kilomter (inclusief woon-werk). Je hoeft geen sluitende kilometeradministratie te hebben. Je zakelijke kilometers moet je alleen goed kunnen onderbouwen.

 

BTW: Alle BTW naar rato aftrekken. Je weet hoeveel BTW je hebt betaald over je kosten, je weet hoeveel % je de auto in dat jaar zakelijk hebt gebruikt. Dat deel mag je gewoon terugvorderen. Stel 20.000 km gereden, 15.000 km zakelijk, totaal € 1.000 btw betaald over tanken/onderhoud = € 750 voorbelasting.

 

O ja: BTW is woon-werk niet zakelijk, maar privé (in tegenstelling tot de IB)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.