• 0

factureren met handelsnaam in BV

Ik heb mijn "Onderneming BV" en daar onlangs een extra handelsnaam onder gehangen.

 

Ik wil graag factureren met "handelsnaam (zonder "bv") voor mijn nederlandse klanten.

 

Zo af en toe heb ik nog internationale klanten, die ik liever factureer op "onderneming BV" briefpapier/layout /logo kan dat/mag dat in dezelfde administratie (dus zelfde opvolgende factuur nummers van de 2 "namen" door elkaar?)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb mijn "Onderneming BV" en daar onlangs een extra handelsnaam onder gehangen.

 

Ik wil graag factureren met "handelsnaam (zonder "bv") voor mijn nederlandse klanten.

 

Zo af en toe heb ik nog internationale klanten, die ik liever factureer op "onderneming BV" briefpapier/layout /logo kan dat/mag dat in dezelfde administratie (dus zelfde opvolgende factuur nummers van de 2 "namen" door elkaar?)

 

 

 

Waar ik nu werk gebeurt dat. Heb de accountant er nooit over gehoord.

 

 

Factuurnummer 1: A BV

Factuurnummer 2: B

Factuurnummer 3: A BV

 

Edit: Gaat over een onderneming met een balans van ~500 miljoen. De accountants zijn best kritisch.. >;( ;)

 

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Ja hoor dit kan gewoon, de handelsnaam is tenslotte ook gekoppeld aan je kvk nummer (aannemende dat je de handelsnaam hebt ingeschreven)

 

wat ik bij grote ondernemingen wel vrij vaak zie / toepas is op het briefpapier ook een vermelding als "handelsnaam A" is een handelsnaam van "Onderneming BV"

Link naar reactie
  • 0

@Johan GM: Volgens mij ook

 

@Jamie van Soest: Het is niet altijd een kwestie van verplichting. Een handelsnaam is een aanduiding van een activiteit. De statutaire naam geeft de naam van een persoon weer. In een juridisch conflict kan de eenduidigheid betwist worden als op de factuur niet de naam van de persoon als rechthebbende vermeld is.

 

Een leuke hierin is de strafzaak tegen een oplichter, waarbij lenen.nl (handelsnaam) de zaak aanhanging had gemaakt. Dat had DSB bank NV moeten zijn. De oplichter kan daarom niet vervolgd worden (LJN: BL3531, Gerechtshof Arnhem , 24-003054-07).

Ik heb dat ook in andere (civiele) procedures gezien. Betwisting bij het leggen van beslag, verwarring of de vordering ingesteld is door de moeder of dochtermaatschappij, et cetera.

 

Advies: Zet onder aan je briefpapier c.q. factuur de statutaire naam van je B.V.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

dat is bij hey bedrijf waar ik nu (nog) werk niet het geval. Ik betwijfel of dat verplicht is.

 

 

Ik durf ook niet te zeggen of er een wettelijke plicht op bestaat (en heb ook ff geen zin om het op te zoeken). op zich staat het kvk nummer wel verplicht op de factuur.

 

En ik ken ook gevallen waar een gebruikte handelsnaam of merknaam niet als zodanig was ingeschreven in de KvK (om wat voor reden dan ook) en dan werd die bv naam inderdaad wel belangrijk.

 

Ik denk zeker bij consumententransacties dat het uitermate verstandig is de bv naam wel (klein) te vermelden op de factuurlayout. Omdat de bij zaken met consumenten geschillen je door de consumentenbeschermingswetgeving veel sneller in de problemen zult komen.

 

Weglaten van de bv naam zou ik in dat geval alleen doen als je bij nader onderzoek kan vaststellen dat het vermelden van een kvk én ingeschreven handelsnaam voldoende is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.