• 0

Var Row en fictief dienstverband

Hallo allemaal,

 

Na veel tijd met lezen van artikelen op internet en Higherlevel zie ik door de bomen het bos niet meer. ???

 

Ik ben in 2012 begonnen met parttime ondernemen naast een fultime baan om meer (nodige) inkomsten te genereren en deze worden voor de belasting opgegeven als resultaat uit overige werkzaamheden.

Hierbij heb ik in de weekenden en avonden werkzaamheden met een minigraver uitgevoerd wat door de recessie steeds minder werd en de prijzen ook verder onder druk zette.

In de loop van het jaar is mijn werkgever ook failliet gegaan en mag gelukkig van het UWV de uren die ik naast mijn fultime baan heb gemaakt ook naast mijn uitkering maken. Hierbij heb ik aan het eind van het jaar via een bevriende ZZPer nog wat uren kunnen maken door mezelf te verhuren.

Na alles op een rij gezet te hebben hou ik met mezelf verhuren meer over als met de minigraver en wil me hier dan ook meer op richten. Hiervoor heb ik bij de KvK een extra naam laten registreren waarbij ik me als zelfstandige kan verhuren in verschillende branches.

 

Omdat ik in 2012 niet aan het urencriterium voldoe en verwacht dit ook in 2013 niet te voldoen heb ik een VAR-row gehad in 2012 en verwacht dit ook voor 2013. Bij het aanvragen van de VAR heb ik een te ruime omschrijving ingevuld volgens de belastingdienst en moet dit nu opnieuw aanvragen. :-\

Hierbij wil ik zo breed mogelijk inzebaar zijn om alles op mijn pad aan te kunnen pakken van productiewerk in de fabriek tot werkvoorbereiding en tekenwerk.

Mijn omschrijving was: "Het zichzelf verhuren in de technische,- agrarische,- en groensector, als productiemedewerker evenals verkeersleider".

Mijn vraag aan jullie is hoe ik een omschrijving kan maken die ruim genoeg is om breed inzetbaar te zijn maar toch acceptabel zal zijn voor de belasting. Hier ben ik al een poosje over aan het puzzelen maar kom er niet uit. Om hier zo veel VAR verklaringen voor aan te vragen zal het ook niet worden denk ik, evenals tientallen omschrijvingen van mogelijke functies in te vullen. Bovendien heb ik voor de werkzaamheden met de minigraver al een aparte VAR aan moeten vragen.

De verwachting is dat ik dan weer een VAR-row ontvang omdat ik mijn uitkering wil behouden en weer een (deeltijd-)baan wil voor de zekerheid i.v.m. mijn gezondheid en daardoor niet aan het urencriterium voldoe.

 

Verder wil ik via bemiddeling ook opdrachten aanpakken waarbij ik als vulling ook productiewerk aan wil pakken met het risico dat dat als fictief dienstverband wordt gezien aangezien er dan meestal een gezagsverhouding ontstaat. Loop ik hier risico met eventuele afdrachten / boetes of met mijn uitkering?

 

Een heel verhaal maar ik hoop dat jullie me op de goede weg kunnen helpen.

 

Hierbij mijn vragen nog even op een rij:

- Hebben jullie tips voor de omschrijving op de VAR om een breed scala aan werkzaamheden te dekken?

- Bij productiewerk en montagewerkzaamheden in een fabriek kan er al snel sprake zijn van een gezagsverhouding, hoe kan ik voorkomen dat er een fictief dienstverband ontstaat?

- Mocht de belastingsdienst toch besluiten dat 1 of meerdere opdrachten als een fictief dienstverband omschrijven, heeft dit dan ook gevolgen voor de uitkering van het UWV?

- Als ik door het voorlopig uitblijven van een vaste baan boven het urencriterium uitkom en als volledig ondernemer wordt gezien loopt mijn uitkering dan gevaar?

 

Aangezien er op Higherlevel veel kennis aanwezig is zou het fijn zijn als ik een oplossing voor de meeste vragen zou kunnen krijgen en de mist weer een beetje optrekt.

In ieder geval alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

Arno

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Arno,

 

Je haalt echt een hele boel zaken aan, VAR - ROW - Urencriterium - Ondernemersschap etc. daar liggen minder verbanden in als je denkt.

 

Urencriterium is geen vereiste voor ondernemersschap zie voor de criteria de site van de Belastingdienst

 

Over een VAR zou ik me niet al teveel zorgen maken, dat is een probleem voor jou opdrachtgever. Als hij het anders wil, dan pas je gewoon iets aan.

 

Hetzelfde geldt voor fictief dienstverband, dat is ook een probleem voor jou opdrachtgever, niet voor jou.

 

Als ik jou situatie zo hoor, ben je gewoon een ondernemer. Belangrijkste criteria dat de fiscus hanteert (in mijn ervaring) is of je debiteurenrisico loopt, dat zal bij jou het geval zijn.

 

 

Hierbij mijn vragen nog even op een rij:

- Hebben jullie tips voor de omschrijving op de VAR om een breed scala aan werkzaamheden te dekken?

 

Gebruik de zin: in de ruimste zin des woords bij iets heel algemeens.

 

- Bij productiewerk en montagewerkzaamheden in een fabriek kan er al snel sprake zijn van een gezagsverhouding, hoe kan ik voorkomen dat er een fictief dienstverband ontstaat?

 

Niet luisteren naar je opdrachtgever ;D. Zoals gezegd, dit is niet jou probleem.

 

- Mocht de belastingsdienst toch besluiten dat 1 of meerdere opdrachten als een fictief dienstverband omschrijven, heeft dit dan ook gevolgen voor de uitkering van het UWV?

 

Ik ken de criteria van het UWV niet, maar lijkt me dat van belang is welke omschrijving je geeft aan je inkomsten. Het zal eerder gaan over de kwantiteit ervan. Er zijn echter wel mensen op het forum die dat wat genuanceerder kunnen omschrijven.

 

- Als ik door het voorlopig uitblijven van een vaste baan boven het urencriterium uitkom en als volledig ondernemer wordt gezien loopt mijn uitkering dan gevaar?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Nattetas,

 

Bedankt voor je reactie.

Ik verwacht ook als ondernemer gezien te worden en doe ook gewoon aangifte met resultaat uit overige werkzaamheden en ben me er van bewust dat ik geen gebruikmaken van de zelfstandigenaftrek en zo.

 

Voor verschillende werkzaamheden via een bemiddeling wordt er om een VAR-wuo gevraagd wat wat lastiger is. Zomaar iets aanpassen om van row naar wuo te gaan lijkt me niet verstandig, dit kan achteraf als opzet worden gezien en kan achteraf te veel problemen opleveren.

Heb overigens gistermiddag een VAR-row binnen gekregen van een aanvraag met dezelfde omschrijving. Had in de eerste aanvraag 50% via detachering en uitzending ingevuld maar dit moest uiteraard via bemiddeling zijn en heb ik een paar dagen later ingevuld. Vreemd maar ben blij dat het is goedgekeurd. Hoop alleen hier opdrachten mee binnen te krijgen.

Hierbij is het fictief dienstverband van belang en zullen opdrachtgevers voorzichtig mee zijn. Wat voor mij van belang is is hoe ik juist dit kan voorkomen evenals hoe ik kan voorkomen dat er later kosten op mij verhaald worden.

En niet luisteren naar mijn opdrachtgever zal me best lukken maar ben bang dat dit niet helemaal de oplossing is. ;D

Misschien iemand hier een andere oplossing voor?

 

Link naar reactie
  • 0

Als je ondernemer bent wil je dus wel zelfstandigenaftrek.

 

Schrijf anders eens een brief naar de inspectie en leg je situatie uit. Heb je binnen 6 weken uitsluitsel.

 

Kosten verhaald vanwege fictief dienstverband? Het is in theorie mogelijk, maar ik zie het de fiscus niet gauw doen. Belastingdienst zal m.i. pas actie ondernemen als jij je IB niet betaald en ze zien een mogelijk fictief dienstverband.

Link naar reactie
  • 0

Voor de VAR zie ik toch wel een probleem. De VAR vraag je nl. aan per werkzaamheid. Vandaar dat de fiscus de omschrijving een probleem vindt. En met dat ze dat kenbaar gemaakt hebben mag je, Arno, er ook vanuit gaan dat de fiscus hier wellicht nog op terug komt.

 

Je geeft als omschrijving op:

Het zichzelf verhuren in de technische,- agrarische,- en groensector, als productiemedewerker evenals verkeersleider

 

Dat is inderdaad wel erg breed. Met name die twee laatsten doen afbreuk aan de VAR die je zoekt.

Nu je toch het resultaat aangeeft als overig inkomen kun je wellicht beter de omschrjving aanpassen naar

"Technisch medewerker in de agrarische- en groensector".

 

Dan ligt de omschrijving meer binnen een werkveld. Voor productiemedwerker en verkeersleider lijkt het me sowieso moeilijk om een VAR te krijgen. Dat zijn bij uitstek werkzaamheden die steunen op een gezagsverhouding. Het is niet alsof jij zelf kunt bepalen wanneer je komt opdagen om wat auto's ergens heen te sturen of al dan niet wat dingen samen te stellen. Hebben deze opdrachtgevers niet opgemerkt dat er eigenlijk sprake is van een dienstbetrekking?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@ Nattetas:

Ik neem aan dat de zelfstandigenaftrek (in 2013 €7280,-) gewoon aan het eind van het jaar toepasbaar is als ik alsnog aan het urencriterium voldoe.

De IB betaal ik uiteraard gewoon dus zal zo als je het schetst niet zo snel problemen hebben met een mogelijk fictief dienstverband.

 

 

@ Joost:

Op dit moment heb ik een VAR verklaring binnen waar het geheel op staat en zo als ik het heb gelezen is dit geldig tot de einddatum op de VAR of tot het zo als je zegt ingetrokken wordt. Correct me if I am wrong...

Mocht de belastingdienst er op terug komen dan heb ik in ieder geval iets aan de omschrijving die je geeft, hier kan ik iets mee.

 

Als productiemedewerker of verkeersleider heb ik nog geen werk gehad en zal er dus mee uit moeten kijken. Of een ieder geval de werkgever, deze is tenslotte aansprakelijk.

Ook bij eventuele opdrachten als werkvoorbereider of tekenaar zal dit goed omschreven moeten worden omdat dit meestal bij een werkgever op kantoor gebeurd volgens hun kantoortijden en hun protocol. Is er een mogelijkheid om dit te ondervangen of vast te leggen zodat een fictief dienstverband wordt afgewend?

 

 

@ allemaal:

Hoe nauwkeurig moet de omschrijving zijn bij het bijhouden van de uren?

Moet ik bijvoorbeeld opschrijven hoeveel uur ik per avond besteed heb aan het studeren voor een cursus, specificeren wat ik op internet aan het zoeken ben geweest aan info of werk of mag ik een groot deel algemeen onder administratief vegen?

Als ik word aangemerkt als ondernemer krijg ik dan geen problemen met het UWV in verband met mijn uitkering of kan ik dit ondervangen met de goedkeuring om 30 uur per week als ZZPer te mogen werken omdat ik dit al gedaan heb naast mijn fulltime baan voordat mijn werkgever failliet ging?

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Voor de ondernemer/rowwer zelf is er toch geen probleem als de VAR niet volledig of niet juist is.

 

Zolang de afnemer van de dienst betaald....

 

In het ergste geval worden je ondernemersaftrekken geweigerd.

 

Jazeker wel, ondernemersaftrek kwijt, BTW terugdraaien, brutering inkomsten, geen aftrek van kosten....

Zeer pijnlijk en duur

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Bedankt voor je antwoord.

 

De feitelijke criteria van ondernemersschap en de VAR staan toch helemaal los van elkaar? Ookal heb je geen VAR, dan kan je alsnog ondernemer zijn.

 

Ben met je eens dat in bovenstaande situatie een probleem zou kunnen ontstaan mbt het aantonen van ondernemerschap, maar daar heeft de VAR toch geen invloed op?

Link naar reactie
  • 0

Joost en Nattetas,

 

Bedankt voor jullie input, de mist begint een klein beetje op te trekken.

 

@ Joost:

Een VAR is niet verplicht maar de meeste opdrachtgevers eisen dit wel.

Omdat ik verwacht niet aan de uren te komen heb ik nu een row gekregen. Heb je nog advies hoe ik kan voorkomen dat de werkzaamheden als fictief worden aangemerkt?

 

Groeten,

Arno

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.