• 0

kosten leaseauto overhevelen van management bv naar zzp-er

hi all..

 

vanochtend toen ik wakker werd kreeg ik opeens een ingeving die ik hier zou willen toetsen. Wat is de uitgangs-situatie

- ik ondernemer middels eigen management bv.

- in mijn management bv lease ik een auto, kosten zo'n 20K per jaar (inc brandstof)

- bijtelling vindt plaats op verloning van mijn salaris in mijn management bv

- mijn vrouw is zzp-er

- we hebben samen 1 auto (die uit mijn bv) die we vnl privé gebruiken. Totaal rijden we 20.000km per jaar, waarvan zo'n 5.000 zakelijk.

- mijn vrouw gebruikt de auto ook voor haar zakelijke ritten, prive ritten zijn beiden toe te rekenen. ook zakelijke ritten zijn 50 / 50 toe te rekenen

- concreet: we hebben 1 auto die ik volledig betaal en waar ik ook de bijtelling voor mijn rekening neem, terwijl auto echt gezamenlijk gebruik is.

 

Nu heb ik het volgende idee

- we brengen de totale lasten van de auto (zo'n 20K) ten laste van mijn vrouw haar zzp winst in plaats van in mijn management bv

- we tellen ook netjes bij, maar dan bij haar, mijn bijtelling komt te vervallen

- met als gevolg dat deze kosten (die 20K) tegen ib-tarief verrekenbaar zijn, terwijl die nu tegen vpb tarief worden verrekend

- dan zou ik het geld wat "over" is in de bv kunnen uitdividenden maar dat kan voorlopig niet (ivm een afspraak die ik met de belastingdienst heb over gebruikelijk loon)

- per saldo scheelt dit op korte termijn volgens mij 20K x (ib:52% -vpb: 20%) = zo'n 7K op jaarbasis.

 

Vraag is alleen, is het ten laste brengen van de autokosten in haar onderneming verdedigbaar, waarschijnlijk is dit zo'n beetje haar volledige winst (dus na aftrek van deze kosten is het resultaat 0).

 

Geen idee of ik hier op de juist plek ben om te vragen, maar alle ideeen zijn welkom.

 

Groeten en bedankt voor de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt me dat hier sowieso sprake is van excessief privégebruik : het privé gebruik is 75% in plaats van 25%, de bijtelling zou daarom op grond van de regeling "excessief privégebruik" ook op 75% berekend moeten worden.

 

Vraag is alleen, is het ten laste brengen van de autokosten in haar onderneming verdedigbaar, waarschijnlijk is dit zo'n beetje haar volledige winst (dus na aftrek van deze kosten is het resultaat 0).

Je spreekt jezelf hier tegen: je berekent je voordeel bij 52% IB, maar de winst is 20K? Bij 20K winst zit je bij lange na niet in het 52% tarief, vermoedelijk ligt de gemiddelde belastingdruk bij deze winst nog onder de 30% (rekening houdend met arbeidskorting en zelfstandigenaftrek etc). Vraag is dus gerechtvaardigd of je hier niet een enorme rekenfout/denkfout maakt

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bovendien staat de auto op naam van de BV. Als je dit al zou willen doen, dan moet de BV de auto verkopen aan de EMZ van je vrouw.

 

Groet

Joost

 

Het is een leaseauto Joost, geen eigendom. De leasemij moet dan dus meewerken aan wijziging contractant. Gelet op de geringe winst van de ZZP-er ken ik het antwoord dan al...

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

allereerst wat meer informatie;

- de lessor is een bevriende relatie, die gaat zeker de ovk overzetten als ik 'm dat vraag. Andere optie: doorbelasting van alle kosten vanuit mijn management bv naar mijn vrouw haar onderneming (die laatste is niet zo sterk)

- mijn vrouw en ik zijn fiscaal partner, dus die 20K winst is wellicht nihil na aftrek van autokosten, maar daar komt dan bijtelling bij (auto van 70K x 25%), daarbij verdien ik genoeg om in de 52% te blijven

 

de regeling excessief privegebruik kende ik niet :(.. dat gaat dan nu feitelijk ook al niet juist. zijn er voorbeelden waarbij dit ook echt wordt gehanteerd?

 

Maar die buiten beschouwing gelaten, dan klopt mijn redenatie toch? Het werkelijke gebruik van de auto is ongeveer 50 / 50 tussen mijn vrouw en mijzelf, dus waar je dan die kosten 'laat' is in dat geval toch een keuze?

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.