• 0

Concurent duikt onder de prijs.

Goeden dag allen,

 

Wij verkopen product x erg goed rond 200 kg per week, een diepvries product. De verkoop stijgt ieder jaar met 10/20%.

Inkoop per kilo 2,25 ex 21% btw. verkoop per kilo 3,65 incl btw.

Marge niet zo best, maar we houden ons aan de advies verkoop die op internet staat.

Wel hebben we er speciaal 2 vriezers voor draaien. (30,- afschrijving per maand)

 

Nu heeft de groothandel/fabrikant waar wij het kopen de afspraak gemaakt met ons om geen andere winkel als verkoop punt te gebruiken dan ons. Dit werkt al jaren, af en toe bellen ze ons of een winkel erbij mag, maar als wij dit te dichtbij vinden doen we het niet en leveren hun ook niks aan die andere winkel.

Ondanks de slechte marge, een prima afspraak.

 

Nu zag ik per toeval op MP een adv van een concurent die deze producten aanbood.

Prijs 2,99 en bij 10 stuk de 11de gratis. (zeg maar 2,70 incl 21% btw)

Ik heb de volgende dag maar even met de fabrikant gebeld, en de adv per fax gestuurd.

Hun waren net zo verbaast als dat ik was toen ik het zag.

Ze verkochten het zeker niet aan hun, want bedrijven die ver onder de prijs gaan stoppen ze met leveren.

 

Ze zeiden: tja lastig, maar we kunnen er niet echt iets aan doen. sorry.

 

 

De vraag: Wat zou jij doen ?

(meer info nodig? vraag maar)

 

ook in prijs omlaag

wachten tot klanten klagen en dan in de prijs mee omlaag

Gehele merk eruit gooien

Dit merk vervangen voor een ander merk, als zijn andere merken minder bekend.

deel van klanten hier afhalen en overzetten naar ander merk, zodoende de druk verminderen

een bestelling plaatsen bij de concurent en zo achterhalen waar dit weg komt en die info doorspelen naar fabrikant.

of ....

 

 

 

Daar dit product 4% van mijn omzet is zou ik dat wel kunnen missen, maar deze klanten kopen ook andere spullen bij mij, en dit product is dagelijkse voeding voor hun dier en bezorgt ons veel trafic.

Ook sta ik op het punt een vriescel te kopen van 4k. en nieuwe winkel vriezers 1,5k.

Hiermee zou ik een grotere voorraad hebben en de klanten beter en sneller kunnen leveren (nu is het af en toe op en komt het de volgende dag pas, dus klant moet 2x terug komen)

 

www.jumper-bussum.nl / www.degooisediersuper.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
AANBIEDING VANAF €2,99 EN 10+1 GRATIS

ALTIJD LAAG GEPRIJST EN GEGARANDEERD DE GOEDKOOPSTE!

 

zo van MP geplukt.

 

lijkt me niet een tijdelijke aktie...

 

buiten MP hebben ze dus gewoon een winkel van 9/18, 6 dagen per week open.

En of ze afdragen kan ik moeilijk controleren.

www.jumper-bussum.nl / www.degooisediersuper.nl

Link naar reactie
  • 0

hoeveel last heb je eigenlijk van die Marktplaats ridder.. zijn je verkopen daadwerkelijk sterk gedaald (meer dan 10-20%)

 

Je relatie met de leverancier is blijkbaar bijzonder goed als zij jou bellen of ze een extra winkel mogen gaan beleveren.

 

Een bestelling plaatsen om te achterhalen waar het vandaan komt lijkt mij het enige wat je nu direct zo kunnen doen.. de andere stappen klinken wat vergaand.

Link naar reactie
  • 0

Als ik de advertentie zo zie (ik denk dat ik de goede voor me heb iig) dan leveren ze alleen in een bepaald gebied. Is deze dezelfde als de jouwe ? Bovendien als ik zie hoevaak de advertentie is bekeken vraag ik me af of je daar bang voor moet zijn.

 

Is dit trouwens een geheel nieuwe concurrent voor je die opeens opduikt of ineens hetzelfde product gaat leveren ? Of is het gewoon een bestaande concurrent waarvan je het bestaan niet wist die nu opeens een advertentie op marktplaats heeft gezet ?

 

Of het al dan niet een tijdelijke actie is me niet helemaal duidelijk.

Link naar reactie
  • 0

 

Leven we nog in de jaren vijftig, met verkoopregios en prijsafspraken? Ik zie zelfs een verwijzing naar zwarte handel.

 

Tjongejonge.

 

BTW is er pas sinds 1969 hoor. Je weet wel, ingevoerd zodat de belasting op arbeid omlaag kon. Dan moet je toch zeker uit mogen zoeken of die betaald word als je daar last van hebt?

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me vrij eenvoudig en TS geeft zelf al aan wat er aan de hand is. Het product genereert trafic en dan is de marge niet de belangrijkste eigenschap.

Het is vrij eenvoudig na te gaan om welk product het gaat (C.....t) en dan zie je dat het niet om een zwarthandelaar gaat maar om een reguliere winkel met een ruim assortiment die met enkele laag geprijsde producten klanten lokt. Helemaal niets mis mee.

Als je last krijgt van overstappende klanten kan je de prijs aanpassen of zorgen dat de mensen blijven komen om andere redenen dan de prijs.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Er is op Europees niveau (vertaald naar verschillende landen) zelfs wetgeving om dit soort concurrentie te stimuleren en de gezellige verdeling van de markt in verkooprayons met min-of-meer dwingende adviesprijzen tegen te gaan. Leveranciers vinden altijd wel een excuus om de prijs hoger te houden (investeren in innovatie, hoge marketingkosten, detaillist moet in staat zijn service en support te bekostigen) maar doorgaans zijn innovatie en service meer gediend bij het mogelijk maken van concurrentie (dus ook op prijs) en het bestrijden van marktbescherming.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

tja, dozen schuiven zonder toegevoegde waarde is geen duurzam business model.

 

Iedereen kan er in stappen. Je hoeft niets te kunnen. Klanten zijn niet trouw aan hun leverancier. De enige manier om klanten te winnen is prijserosie.

 

Denk je dat de supermarkt winst maakt op veel verkochte produkten?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou nu niets aan de prijs doen, maar bedenken hoe je een meerwaarde voor de klant kunt betekenen voor dit product, zodat men toch bij jou blijft komen.

 

Ik loop nu ook tegen vergelijkbare zaken aan en iedereen die ik spreek geeft aan dat zoiets niet te winnen is maar dat je beter energie kunt steken in je onderscheiden. En idd in de supermarkt liggen ook een hoop produkten waar weinig winst op wordt gemaakt, dat zijn de lokkers. Wellicht werkt dat bedrijf ook zo.

Link naar reactie
  • 0

Hoewel op Internet winkelen het gemakkelijk maakt om de goedkoopste te zoeken, wil dat nog niet altijd zeggen dat mensen ook altijd bij de goedkoopste bestellen. Ik weet van mezelf dat ik de goedkoopste én meest vertrouwen wekkende winkel uitkies, of eentje waar ik (goede) ervaringen mee heb.

Je kunt net zo goed energie investeren in je eigen traffic en conversie verhogen. Als die partij echt je markt weg lijkt te zuigen kan je altijd nog zien.

Link naar reactie
  • 0

Hoewel op Internet winkelen het gemakkelijk maakt om de goedkoopste te zoeken, wil dat nog niet altijd zeggen dat mensen ook altijd bij de goedkoopste bestellen. Ik weet van mezelf dat ik de goedkoopste én meest vertrouwen wekkende winkel uitkies, of eentje waar ik (goede) ervaringen mee heb.

Je kunt net zo goed energie investeren in je eigen traffic en conversie verhogen. Als die partij echt je markt weg lijkt te zuigen kan je altijd nog zien.

Volgens mij is er geen sprake van een webwinkel, maar een "gewone" winkel waarbij de fysieke afstand ook een rol gaat spelen. Bovendien gaat het om een bevroren product met een relatief lage prijs, waarbij ik me afvraag of verkoop via een webshop met verzending wel lonend is. Wat dat betreft vraag ik me ook af of TS per se de goedkoopste moet willen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Al rekening gehouden met de mogelijkheid dat de concurrent onder een andere naam het product van jou afneemt?

 

De reden dat hij het dan met verlies doorverkoopt is wellicht dat het als lokkertje werkt voor andere producten. Of er wordt met de BTW gesjoemeld.

 

Je zou dit kunnen checken door je producten te markeren met iets en een bestelling te plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

 

Hiermee zou ik een grotere voorraad hebben en de klanten beter en sneller kunnen leveren (nu is het af en toe op en komt het de volgende dag pas, dus klant moet 2x terug komen)

 

 

M.i. is dit eigenlijk je enige echte probleem.... nee verkopen is killing...

Ik zou gerust meer betalen voor goede service, maar als ik 2x voor een leeg schap sta ben je me kwijt.

 

De overige commotie begrijp ik niet. Je geeft aan dat je niets hebt gehoord van je klanten je omzet niet is gedaald.

zonde van je tijd en energie om je daar druk over te maken. T zal wel vaker gebeuren dat iemand ergens goedkoper in is. Jammer dan, uitgaan van eigen kracht en als men tevreden is gaat niemand lopen voor een paar centen. Wel als je voorraad op is...

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Daarom besloten een deel van de investering te doen die het meeste effect heeft op de klant: de winkel look.

2 jonge gebruikte winkel vriezer aangeschaft (die grote bakken die lidl en aldi gebruiken)

 

beide met verlichting, moet zeggen, klanten zien het gelijk

Ook is de winkel voorraad is met 30% omhoog, en ontlast zo de magazijnvoorraad, die dus nu omhoog kan.

 

we hebben nog een merk 2 en 3, die zijn nu ook beter zichtbaar, mogelijk dat daar dus ook meer van verkocht gaat worden.

 

winkelvriezer.jpg

(deze week de achterwand onder handen nemen)

www.jumper-bussum.nl / www.degooisediersuper.nl

Link naar reactie
  • 1

Als ik je een tip mag geven, ze zitten nu nog niet vol, dus nu kan het nog. Vervang de tl buizen in de vriezers door led buizen. Dit scheelt je heel veel geld per jaar. Nietin de besparing van de energie die de tl gebruikt, Maar wel in het energieverbruik van je vriezer. Tl's geven veel warmte af, dus meer ijsvorming (hoger energie verbruik) en meer warmte in je bakken zelf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.