• 0

Concurent duikt onder de prijs.

Goeden dag allen,

 

Wij verkopen product x erg goed rond 200 kg per week, een diepvries product. De verkoop stijgt ieder jaar met 10/20%.

Inkoop per kilo 2,25 ex 21% btw. verkoop per kilo 3,65 incl btw.

Marge niet zo best, maar we houden ons aan de advies verkoop die op internet staat.

Wel hebben we er speciaal 2 vriezers voor draaien. (30,- afschrijving per maand)

 

Nu heeft de groothandel/fabrikant waar wij het kopen de afspraak gemaakt met ons om geen andere winkel als verkoop punt te gebruiken dan ons. Dit werkt al jaren, af en toe bellen ze ons of een winkel erbij mag, maar als wij dit te dichtbij vinden doen we het niet en leveren hun ook niks aan die andere winkel.

Ondanks de slechte marge, een prima afspraak.

 

Nu zag ik per toeval op MP een adv van een concurent die deze producten aanbood.

Prijs 2,99 en bij 10 stuk de 11de gratis. (zeg maar 2,70 incl 21% btw)

Ik heb de volgende dag maar even met de fabrikant gebeld, en de adv per fax gestuurd.

Hun waren net zo verbaast als dat ik was toen ik het zag.

Ze verkochten het zeker niet aan hun, want bedrijven die ver onder de prijs gaan stoppen ze met leveren.

 

Ze zeiden: tja lastig, maar we kunnen er niet echt iets aan doen. sorry.

 

 

De vraag: Wat zou jij doen ?

(meer info nodig? vraag maar)

 

ook in prijs omlaag

wachten tot klanten klagen en dan in de prijs mee omlaag

Gehele merk eruit gooien

Dit merk vervangen voor een ander merk, als zijn andere merken minder bekend.

deel van klanten hier afhalen en overzetten naar ander merk, zodoende de druk verminderen

een bestelling plaatsen bij de concurent en zo achterhalen waar dit weg komt en die info doorspelen naar fabrikant.

of ....

 

 

 

Daar dit product 4% van mijn omzet is zou ik dat wel kunnen missen, maar deze klanten kopen ook andere spullen bij mij, en dit product is dagelijkse voeding voor hun dier en bezorgt ons veel trafic.

Ook sta ik op het punt een vriescel te kopen van 4k. en nieuwe winkel vriezers 1,5k.

Hiermee zou ik een grotere voorraad hebben en de klanten beter en sneller kunnen leveren (nu is het af en toe op en komt het de volgende dag pas, dus klant moet 2x terug komen)

 

www.jumper-bussum.nl / www.degooisediersuper.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De T5 is een hoogfrequente TL-buis en is de meest energiezuinige TL buis die er beschikbaar is.

Heeft vooral een voordeel dat hij niet knippert bij het aanzetten.

 

Verbruikt minder dan de T8 (op dit moment de meest gebruikte tlbalk)

 

Ze schijnen wel langer mee te gaan, maar daar durf ik geen uitspraak over te doen.

 

Maar een tlbuis is een buis waarin een gas zit die oplicht wanneer er stroom doorheen gaat. Hoe dichter de gas, hoe meer licht hij geeft. Maar door deze weerstand ontstaat er ook warmte.

In een bedrijfshal te verwaarlozen, maar in vreskasten zeker niet. Hewel het natuurlijk altijd minder is dan halogeen of de standaard gloeilamp.

 

edit: oja T5 lampen kun je dimmem met speciale dimmers.

Link naar reactie
  • 0

en ten opzichte van T5 ?

(die zitten er nu in)

Lekker laten zitten, LED geeft minder licht dan een TL buis, dus om hetzelfde effect te bereiken heb je meer LED's nodig, meer LED's veroorzaken ook meer warmte.

De prijs van een T5 TL buis is vele malen lager dan de prijs van een LED buis.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben het er niet helemaal mee eens

 

De warmte die gegenereerd wordt bij led komt vooral van de voeding, maar deze plaatst je buiten de vriezer

Een T5 geeft veel meer warmte af dan een gewone tl.

Welliswaar kun je een lager vermogen gebruiken dan bij een T8, maar hij geeft uiteindelijk meer warmte af.

Deze ervaringen zul je vooral vinden bij mensen met aquariums, kwekerijen en binnenkort ook bij de supermarkten.

De grote serieuze supermarkten zullen op korte termijn ook overstappen. AH heeft niet voor niks een deal gemaakt met Philips voor een buis die precies in dezelfde fitting past.

 

Ben het er wel mee eens dat LED duurder is, maar dit verdient zichzelf wel terug in energie verbruik . Hoewel exacte cijfers nog niet bestaan.

Link naar reactie
  • 0

Led-tl verkopen aan iemand die T5 buizen gebruikt is een zinloos verhaal.

 

De meeste nieuwe supermarkten die openen gebruiken t5, en ik kan uit ervaring zeggen dat dergelijke spelers heel veel tijd steken in onderzoek naar verlichting en energiebesparing.

 

Daarnaast dient de klant een nieuw armatuur te kopen daar de led-tl niet passen in de T5 armatuur.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb ik net uitgebreid uitgelegd waarom dat wel degelijk zin heeft.

 

De ombouwkits zijn niet heel duur.

 

Ik zeg ook niet dat de ts het moet doen, ik geef hem alleen aan dat nu wel het moment is om er over na te denken. Het bespaard immers een hoop geld. Hoewel dat pas op langere termijn merkbaar gaat zijn.

Link naar reactie
  • 0

Een T5 van144 cm verbruikt 35 watt en een led-tl van 150cm verbruikt 25 watt.

 

Bij 10 branduren per dag op 365 dagen, bespaar je zo 36.5 kw/u per jaar.

 

En ok, ik zal wel fout zitten. Laten we er 72 kw/u van maken. Doe dit maal 15 cent per kw/u dan bespaar je 11 euro per jaar.

 

Een Led-tl china-made kost pakweg 55 euro, terwijl de t5 klassieke lamp van osram 10 euro kost.

 

In het beste geval begin je winst te maken na 4 jaar. Gegeven dat je op de meeste led producten niet meer dan 3 jaar garantie krijgt. Waar ook een goede reden voor is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een T5 van144 cm verbruikt 35 watt en een led-tl van 150cm verbruikt 25 watt.

 

Bij 10 branduren per dag op 365 dagen, bespaar je zo 36.5 kw/u per jaar.

 

En ok, ik zal wel fout zitten. Laten we er 72 kw/u van maken. Doe dit maal 15 cent per kw/u dan bespaar je 11 euro per jaar.

 

Een Led-tl china-made kost pakweg 55 euro, terwijl de t5 klassieke lamp van osram 10 euro kost.

 

In het beste geval begin je winst te maken na 4 jaar. Gegeven dat je op de meeste led producten niet meer dan 3 jaar garantie krijgt. Waar ook een goede reden voor is.

 

 

 

als je terugleest zie je dat de winst zit in dat de led buizen minder warmte produceren. en in een koeling/vriezer zorgt extra warmte (ook al is maar heel beperkt) en dus voor dat de koeling/vriezer vaker aan moet springen om de tempratuur laag te houden war dus een extra hoog verbruik in de koeling/vriezer opleverd. dus wat Jasper bedoeld is dat de grootste besparing zit in de lagere energiekosten van de koelingen/vriezers.

Link naar reactie
  • 0

Daniël, je hebt gelijk dat ik de hittevorming niet heb meegerekend op voorwaarde dan dat de driver van de led-tl buiten de vriezer hangt. Ik vermoed dat je dan op een minimum terugverdientijd komt van 2 tot 3 jaar.

 

Ik ben geen fan van led in diepvriesomgeving. Heb er wel wat ervaring mee als verkoper. Ik zal er mijn mond verder over houden.

 

Voor degenen die geloven in de duurzaamheid van led in een vriesomgeving wil ik toch aanraden om de driver buiten te plaatsen. Het maakt het terugverdien plaatje een pak mooier maar vooral de driver gaat niet lang leven in -20°c.

 

Ook niet de duurdere Philips of Meanwell.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daniël, je hebt gelijk dat ik de hittevorming niet heb meegerekend op voorwaarde dan dat de driver van de led-tl buiten de vriezer hangt. Ik vermoed dat je dan op een minimum terugverdientijd komt van 2 tot 3 jaar.

 

Ik ben geen fan van led in diepvriesomgeving. Heb er wel wat ervaring mee als verkoper. Ik zal er mijn mond verder over houden.

 

Voor degenen die geloven in de duurzaamheid van led in een vriesomgeving wil ik toch aanraden om de driver buiten te plaatsen. Het maakt het terugverdien plaatje een pak mooier maar vooral de driver gaat niet lang leven in -20°c.

 

Ook niet de duurdere Philips of Meanwell.

 

 

 

Vervanging in dit geval van T5 armatuur door een LED armatuur moet je doen vanuit een groene of ideële gedachtegang. De besparing is minimaal te noemen, een T5 armatuur produceert al veel minder warmte dan de conventionele T8 armaturen.

En een berekening is erg moeilijk te maken wat de besparing zou zijn in een diepvrieskast. Dat kun je alleen doen in vergelijking doen met een identiek apparaat. Anders zijn het allemaal theorieën en aannames. In een vrieskast of kist zit ook een randverwarming, die zou dan misschien weer vaker aan gaan, als er geen warmte wordt geproduceerd door een TL buis.

Als het goed gaat met het product gaat de kast 30x per dag open, dan ontsnapt er 30x per dag koude. Het is allemaal erg marginaal te noemen.

De meerprijs van een LED TL buis is al genoemd, garantietermijn is genoemd, levensduur 50.000 uur voor een LED buis t.o.v. minimaal 30.000 uur voor een T5 TL buis.

 

Dan kun je beter in de winkel om je heen kijken, wat daar nog aan verlichting te verbeteren en te besparen valt.

:)

 

Edit: Het gaat nu wel off-topic.

Link naar reactie
  • 0

Ik helaas te weinig ervaring met T5 buizen, maar wat ik kan vinden op internet, zorgt een T5 juist voor meer warmte dan een T8. Een T5 schijnt wel weer zuiniger te zijn.

 

Mocht ik het fout hebben, dan is T5 toch een juiste oplossing.

 

Ik weet niet precies waar de ervaring van paradox uit bestaat. Maar juist de grote supermarkten gaan de overstap naar led wel doen. Maar dit kan natuurlijk ook een reclamestunt zijn.

Philips gaat speciaal voor de vriezers en koelingen een TL ontwerpen die zo in de huidige T5 armaturen gebruikt kan worden.

Link naar reactie
  • 0

idd offtopic.

 

Ik heb de waarheid niet in pacht en kan enkel mijn eigen ervaringen delen.

 

Laat iedereen het maar voor zichzelf uitmaken.

Testen met led hoeft niet duur te zijn.

 

Dus voor de believers, ga ervoor.

 

Hoe kom ik aan mijn info. Ik handel in LED. En heb idd serieus wat lesjes geleerd.

 

les 1: Wil je kwaliteit dan ga je er voor betalen.

Kijk maar eens naar de prijzen van Philips of Light in Science. Dit is zo duur dat je dat enkel doet omwille van je imago.

De terugverdientijden zijn erg hoog.

 

les 2: De markt wordt overspoeld door china import. En daar kan je idd zaakjes doen maar dan is de vraag maar hoe lang je lamp zal meegaan.

 

Lampen uit China zijn ook niet meer nabestelbaar in exact dezelfde lichtkleur.

 

Heb je een supermarkt dan wil je dat alle lampen dezelfde lichtkleur hebben. Stel dat er ééntje stukloopt dan wil je exact dezelfde lamp kunnen bijbestellen.

 

De Chinezen kijken niet zo nauw hoor. Iedere batch is verschillend.

 

En ja ik zie bij de electro groothandel een heel assortiment liggen aan betaalbare prijzen die ze proberen slijten aan de locale electriciens.

 

Spijtig genoeg bestelde ik bij exact dezelfde fabriek en weet ik uit ervaring hoe lang die lampjes (GU10 - inbouwspotjes) maar zullen meegaan.

 

Wil je Philips of Osram dan betaal je nog altijd de hoofdprijs.

 

Het verkopen en uitvoeren van algemene verlichting projecten was voor mij enkel een zijdelingse activiteit. Ik ben er dan ook wijselijk mee gestopt.

 

Handel nog altijd in led maar dan heel specifieke niche produkten die in europa gemaakt worden en die niet moeten dienen als algemene verlichting.

Link naar reactie
  • 0

Nog een toevoeging:

 

De dag dat Philips/Osram hun pijlen ten volle op led gaan richten en de prijzen zakken, dan gaat de markt massaal over.

 

Voor de 1000en spelertjes die dachten dat ze snel geld konden verdienen met led zal een klein stukje taart overblijven tegen minimala marge.

 

Het is mijn mening dat de grote jongens de verlichtingsmarkt zullen blijven domineren.

 

Zij keken/kijken nu nog de kat uit de boom omdat ze hun investeringen in traditionele verlichting willen terugverdienen en omdat ze hun business model moeten aanpassen aan led.

 

Met de komst van led zal de vervangingsmarkt zoals we die nu kennen verloren gaan.

 

We zullen ook geen armaturen met lampjes meer kopen maar armaturen waar de ledjes in verwerkt zijn en dus niet vervangbaar zijn.

 

Philips heeft bvb een aantal overnames gedaan om zich in te kopen in de markt van de armaturen.

Link naar reactie
  • 0

In de particuliere markt zijn er inderdaad maar 3 echt grote spelers (je vergat GE).

 

Maar in de pro entertainment markt zijn GE en Osram misschien wel marktleider in gasontladingslampen, parlampen en hallogeenlampen. Maar alle drie de spelers hebben het nakijken in led verlichting. Vooral Philips wordt heel hard uitgelachen.

In deze branche is heel veel geld te verdienen voor de vaka kleinere merken, vooral ook in het installatie werk.

Waarbij geldt hoe duurder hoe meer kleurvastheid.

 

 

Ik kan helaas niet veel info geven over de tl led verlichting, omdat ik het zelf 1 keer heb geinstalleerd in een groot zeeaquarium, dit ter vervangen van de T5 lampen die het water teveel opwarmde, vooral in verhouding tot de T8 lampen die er eerst in zaten. Ik weet het merk niet meer, was 2 jaar geleden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.