• 0

mijn ondernemingsplan

Als ervaren schilder ben ik mij aan het oriënteren om zelfstandige te beginnen. 7 februari heb ik hiervoor een info dag met de belastingdienst en kvk, via het uwv. Momenteel ben ik bezig met het maken van een ondernemingsplan, iets wat wel persoonlijk is, maar waarvoor alle tips en opmerkingen welkom zijn. Daarom heb ik hetgene wat ik tot nu toe heb gemaakt bij deze op dit forum geplaatst.

Voor iedereen die tips, op en aanmerkingen geven: Alvast bedankt.

Hopelijk kan ik zo snel beginnen met het opstarten van een eigen zaak.

Ondernemingsplan_Broeders_Schilderwerken.doc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Iets meer ondersteuning mag soms wel, P.J. ook al is er dan veel informatie te vinden over ondernemingsplannen, niet iedereen is even bedreven in het schrijven van ondernemersplannen.

 

Ik heb je plan doorgelezen, Perry. Je hebt nog veel te doen. Uitgebreide financiële prognose vindt ik nog niet van belang in deze fase en je ondernemingsvorm. Bepaal een uurtarief en maak een opzet hoeveel uur per week je verwacht te kunnen factureren.

Het zal vooral dit jaar overleven worden, markt is moeilijk, concurrentie is groot, het zal dus aankomen op netwerken, reclame maken, naamsbekendheid creëren.

Daar zou ik wat meer aandacht aan schenken, en dan kan je op dit forum altijd terecht voor vragen.

 

Je U.S.P., unique selling points benoem je, houtrotsanering en half vakvolwassen timmerman, kan een groot pluspunt zijn.

Misschien kun je een paar punten uit de genoemde kansen en bedreigingen wat verder uitwerken, daar liggen je kansen, beschrijf hoe je deze oppakt en wat je ermee doet.

Hoe ga je om met milieuvriendelijke producten, (groene schilder=kan een niche zijn).

 

Vooral het hoofdstuk concurrentie uitwerken, wie zijn je concurrenten, de handige buurman, of de overigens uitstekende schilders uit Polen, je concurrenten zitten overal. Beschrijf dat en benoem het.

En wat wel belangrijk is, gereedschap en vervoer, de aanschafwaarde daarvan zou ik wel meenemen in het plan.

 

Zomaar een schot voor de boeg, je zal vast meer tips krijgen.

En als je vastloopt, kun je altijd vragen stellen hier.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden :)

Wat concurentie betreft, ik woon in een omgeving waar je voornamelijk met mond op mond reclame aan nieuwe klanten kan komen (dorpen waar iedereen haast iedereen kent). Van Polen heb ik hier momenteel weinig last. Verder kan ik mij aan mijn oude baas verhuren zolang ik nog geen eigen klanten heb, en zo ken ik nog een paar bedrijven. Op deze manier kan ik dus toch aan meerdere opdrachtgevers per jaar komen zonder eigen klanten. Mijn privé auto kan ik als vervoer gebruiken zodat ik niet gelijk afhankelijk ben van een bedrijfswagen. Wat gereedschap betreft: Ik ken genoeg schilders die jaloers zullen zijn op wat ik heb. Uiteraard wil ik in de toekomst nog wel het nodige aanschaffen, maar dat gaat dan om zaken die niet gelijk nodig zijn. Ladders en steigers zijn makkelijk te huren. Deze kan ik later aanschaffen uit de gemaakte winst. Verder wil ik graag starten zonder lening, ik heb geen idee of een ondernemingsplan dan ook echt nodig is. Maar het maken van zo'n plan kan mij wel bewuster maken van eventuele risico's. Schilderwerk is iets wat terug blijft komen (onderhoud) en als zelfstandige kan ik waarschijnlijk goedkoper werken als een groot bedrijf, waar personeelskosten zijn en een baas aanwezig is die ook nog wilt verdienen. En particulieren willen graag vakwerk en een goede comunicatie, 2 dingen die ik bij sommige bedrijven toch wel mis.

Verder ben ik niet iemand met de spreekwoordelijke "van 9 tot 5" mentaliteit, iets wat mij ook weer flexibeler maakt. Het afgelopen jaar heb ik bij mijn baas alles nagenoeg zelf geregeld op het werk, en alleen maar overlegd met mijn baas. Dit om toch een beetje ervaring op te doen in het ondernemen.

Wat reclame en netwerken betreft:

Ik heb mijn plannen al kenbaar gemaakt bij kleine aannemers/klussers die van tijd tot tijd een schilder in moeten huren. Verder is facebook ook een mooi stukje media om reclame te maken. Mijn neef is vorig jaar voor zichzelf begonnen in de bouw/verbouw sector, dus heb ik wel iemand in mijn omgeving die mij met een aantal zaken op weg kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Perry.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.