• 0

KOR

Ik heb een vraag over de kleine ondernemers regeling.

Ik heb in het begin van het jaar besloten om niet direct gebruik te maken van de KOR omdat ik nog niet wist of ik in 2012 "grote" investeringen ging doen.

 

Ik had namelijk begrepen dat je dit in het 4e kwartaal alsnog kan doen.

 

Nu is alleen mijn vraag hoe kan ik dit doen? Wanneer ik in mijn aangifte in het 4e kw de KOR aangeef (reeds betaalde bedrag kw1,2,3 + opgegeven bedrag kw 4) dan geeft hij de melding dat dit maximaal 1345 mag zijn in een heel jaar. Mijn te betalen BTW zit hier onder want ik ben maar een kleine ondernemer.

 

Hoe kan ik nu de KOR van kw 1, 2 en 3 verwerken in mijn laatste aangifte van 2012?

 

Super bedankt voor de eventuele reacties!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat hangt helemaal van de cijfers af van jouw aangiften 1/2/3. Ik zou dat even met je boekhouder overleggen en hem even de zaak laten controleren en voorbereiden. Daar leer je enorm van. De KOR mag niet tot teruggave leiden. Maar je kunt dan wel direct een suppletie-aangifte indienen, zodat je alsnog het restant van de KOR kunt terugkrijgen.

 

Met de door jouw gestelde vraag kan hier dus niemand uit de weg. Er is volledig inzicht nodig en dat kun je beter met je boekhouder doen.

Link naar reactie
  • 0

De KOR toepassen tijdens het jaar of alleen aan het einde van het jaar?

 

De KOR gaat over het totaal-bedrag aan af te dragen btw over een heel jaar. Dat betekent dat u feitelijk pas aan het einde van het jaar zeker weet of u daar voor in aanmerking komt.

 

Om die reden adviseren wij altijd om de KOR pas toe passen in de aangifte omzetbelasting van het 4e kwartaal

 

 

Dit wil ik dus ook doen. Ik wil de KOR toepassen in het 4e kwartaal. Maar wil het bovenstaande zeggen dat je dus alleen het 4e kw de KOR mag gebruiken?! en de overige kwartalen in het jaar ben je dus kwijt? Ik dacht juist dat je aan het einde van het jaar kan bepalen hoeveel BTW je afdraagt en dus dan pas kan bepalen of je gebruik kan maken van de KOR.

 

Een KOR mag niet tot teruggave leiden dat snap ik, maar ik heb de overige kwartalen iedere keer betaald, middels de KOR moet dit aan het einde van het jaar toch gecorrigeerd worden. Wat ik heb betaald, moet dus terugkomen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord.

 

Stel ik heb kw1 tm 3 200 euro betaald en ik zou kwartaal 4 ook 200 euro moeten betalen

Begrijp ik dan goed dat ik de aangifte zo moet aanpassen dat ik de betaalde 600 euro terug krijg?

 

Normaal kw4:

1A 600euro

5A 400 euro

 

Te betalen 200 euro

 

Nu Kw4:

 

1A 600 euro

5A 1000 euro

5D 200

 

Met de bovenstaande aangifte krijg ik dan de reeds betaalde 600 euro teruggestort.

 

 

Link naar reactie
  • 0

nee dat gaat niet goed zo.

 

het 4e kwartaal is gewoon het 4e kwartaal..

 

alleen bij 5D vul je het saldo te betalen in van 4 kwartalen dus 4x 200 is 800

 

dus

 

1a 600euro

 

5a 600 (subtotaal vraag 1 tm 4)

5b 400 euro is voorbelasting

5c 200 euro (is saldo te betalen Q4

 

5d 800 euro vermindering KOR

5g 600 te ontvangen

 

het is 600 te ontvangen ipv 800 omdat je het 4e kwartaal nooit echt hebt betaald

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.