• 0

Delaware LLC - Belastingtechnisch (int. webshop)+ hoe aansprakelijk is een LLC ?

Ik ben eigenaar van een succesvolle webshop. Klanten in een fors aantal landen, Europa, Azië, Australië maar m.n. N-Amerika. Relatief weinig in Nederland.

Ik zit erover te denken om een Delaware LLC op te richten, met mij als DGA / eigenaar/bestuurder. Dit om zowel belastingtechnische redenen als om redenen van aansprakelijkheid. 90% van mijn klanten betaald via PayPal.

 

Mijn vraag is om te beginnen: waar zijn deze internationale inkomsten belast ?

Voorbeeld:

- Als een niet-Nederlandse klant via mijn Amerikaanse website besteld en via Paypal betaald en ik dat geld vanaf PayPal naar een Amerikaanse zakelijke rekening overboek, zijn het dan inkomsten die onder de Amerikaanse IRS vallen ? En als ik diezelfde inkomsten naar een NL bankrekening overmaak, zijn het dan Nederlandse inkomsten ?

 

Tweede vraag: in hoeverre beschermt die Limited Liability (LLC) mij tegen bijvoorbeeld boetes e.d ?

Stel de Duitsers (zijn nogal precies) menen dat ik ongeoorloofde uitlatingen doe op mijn website. Bijvoorbeeld dat ik een apparaat verkoop dat kanker geneest volgens mij (verkoop ik niet - je hoeft niet te mailen!! ;-)) - wat een niet toegestane medische claim is waarvoor het bedrijf kan worden beboet.

Kunnen de Duitsers een Amerikaanse LLC beboeten en hoeveel kans van slagen heeft dat ? En in hoeverre ben ik als prive persoon, in dienst van dat bedrijf maar ook DGA, aansprakelijk ?

 

Alvast bedankt voor de reacties!!

Innovate2create

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zit erover te denken om een Delaware LLC op te richten, met mij als DGA / eigenaar/bestuurder. Dit om zowel belastingtechnische redenen als om redenen van aansprakelijkheid.

 

Dag Vernon

 

Ik neem aan dat je dan ook emigreert naar Delaware?! Een LLC aldaar met de feitelijke leiding in NL haalt fiscaal helemaal niets uit! NL heft de vennootschapsbelasting (en bijv. regels als DGA loon en heffing over dividend) op basis van de plaats waar de feitelijke leiding van de onderneming zich bevindt. Dus een DW LLC kan heel leuk lijken, maar als je gewoon in NL woont, werkt en de onderneming bestuurt dan haalt het fiscaal nul komma nul uit.

 

Mocht je dan toch doorgaan met de LLC, heb je dan al bedacht hoe je fiscaal je succesvolle webshop inbrengt in een DW LLC zonder dat de NL fiscus haar handje ophoudt?

 

T.a.v. de aansprakelijkheid moet je het vooral bij jezelf zoeken. Doorgaans is het vigerend recht het Amerikaanse omdat jouw bedrijf dat is. Zorg ook dat dat helder is voor je klanten in je algemene voorwaarden die je aanbiedt bij een besteling en die je akkoord laat verklaren voordat iemand bestelt.

 

Of je beschermd bent tegen claims van oneerlijke handelspraktijken / misleidende promotie-uitingen lijkt mij niet. Privé wellicht, maar ook de LLC kan IMHO op het matje geroepen worden door aanklagers uit andere landen als je daar actief bent.

 

Ik zou je plan toch even heroverwegen.

 

En voor mijn nieuwsgierigheid: hoe ben je op dit plan gekomen?

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om echte goederen en die worden verzonden vanuit Nederland.

 

Ik meende dat er belasting werd geheven in het land waar de omzet betaling wordt behaald en de betaling wordt ontvangen, niet waar je zelf woont. Als ik onroerend goed bezit in Duitsland en dat verhuur, dan moet ik daar in Duitsland toch inkomsten belasting over betalen ? Of geldt dat alleen voor onroerend goed ?

 

Het gaat er mij overigens niet om om belasting te ontlopen oid.

Innovate2create

Link naar reactie
  • 0

Voor onroerende zaken gelden andere regels met name op het gebied van de omzetbelasting (heffing daar waar het OG gelegen is).

 

Voor een buitenlandse vennootschap die bestuurd wordt vanuit NL gelden gewoon de fiscale NL regels. Het kan best zijn dat de LLC in DW netjes aangifte doet van haar winsten en omzet, maar feit blijft dat uiteindelijk in NL belasting geheven wordt over winstuitdelingen (zoals dividend) aan jou en dat ook het DGA loon gewoon geldt voor jou. Bovendien geeft het verzenden van de goederen vanuit NL al aan dat er in DW geen enkele substance zit.

 

Dat je de NL fiscus geen loer wilt draaien siert je, maar waarom dan wel de DW LLC? Juridisch maak je het alleen maar complexer door statutair te handelen aldaar en toch in NL het bestuur te houden en vanuit NL de goederen te verzenden. Ik geef het je te doen als een Duitse klant reclameert bij je en jij doodleuk verwijst naar de algemene voorwaarden die betrekking hebben op Delaware, terwijl de goederen vanuit NL verstuurd zijn. Dat is een juridisch wespennest want je weet niet hoe je welke risico's moet indekken en welk recht in welk land zegeviert als er een claim komt.

 

Terug naar de tekentafel dus.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

Zelf ben ik nog in de onderzoeksfase voor het starten van het bedrijf in Amerika en heb daarvoor een workshops gevolgd bij de KvK. Ook mij interesseert de vraag of en waar ik een LLC moet opzetten en hoe de afhandeling van belasting werkt. Van de belastingadviseur kreeg ik de tip hun rekenhulp te gebruiken (http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/). Voor mij geldt het volgende: De dienst is belast in het land waar de dienst daadwerkelijk plaatsvindt. De wetgeving van dat land geldt. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen. Oftewel, neem contact op met de IRS! Check: http://www.irs.gov/Individuals/International-Taxpayers/Taxation-of-Nonresident-Aliens.

 

Verder vind ik je keuze voor Delaware best interessant, want ik heb met laten vertellen dat Nevada toch net even iets interessanter is. Zie hiervoor: http://www.myllc.com/which-state-to-form-llc.aspx. Vooral de opmerking NO TAX sprak mij heel erg aan ;-)

 

Voor wat betreft je vraag over boetes en andere claims, zoek een advocaat! Ze kosten ongeveer $300 p.u. maar zo voorkom je veel gedoe. Je kunt hiervoor gebruiken: http://www.superlawyers.com/index.html.

 

Laten we even contact houden, want ik ben zeer geinteresseerd in welke do's en dont's jij ondervind.

 

Groet,

Sjoerd

Link naar reactie
  • 0

Dag Sjoerd

 

Ik gaf antwoord op Vernon, ben zelf zeker niet bezig met een LLC ;)

 

en ook voor jou geldt het gevaar dat als er in The States feitelijk geen leiding gegeven wordt of bijvoorbeeld gehandeld wordt vanuit een distributiecentrum er fiscaal (op de VAT na) niets handig is aan een Nevada corporation.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Sjoerd

 

Ik gaf antwoord op Vernon, ben zelf zeker niet bezig met een LLC ;)

 

en ook voor jou geldt het gevaar dat als er in The States feitelijk geen leiding gegeven wordt of bijvoorbeeld gehandeld wordt vanuit een distributiecentrum er fiscaal (op de VAT na) niets handig is aan een Nevada corporation.

 

Succes

Joost

 

 

Sorry Joost, bericht is/was bedoeld voor Vernon.

Zelf wil ik slechts bemiddelen. Er is bij mij dus geen sprake van voorraad of doorverkoop. Dan gelden er ook weer andere regels. Toch?

Groet,

Sjoerd

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.