• 0

buitenlander wil BTW terug

Weet het zelf even niet goed. Wat is er gebeurd: een buitenlander komt in onze winkel goederen kopen. Hij betaalt netjes en zegt me dat hij zijn BTWnr. zal doormailen en dat ik hem dan een factuur kan schrijven voor het aangekochte en dat hij dan de BTW wil teruggestort krijgen.

Ik heb de gegevens ondertussen ontvangen.

Nu komt het probleem:(stel dat ie voor 121 euro gekocht heeft, om even gemakkelijk te rekenen)

Als ik doe wat hij me vraagt zit ik met een factuur van 100 euro excl. BTW en stort ik hem 21 euro terug.

Maar in mijn dagontvangsten heb ik al op de kassa 121 euro geboekt.

Dus heb ik 121 euro ontvangen (incl. BTW) + nog eens 100 euro van de factuur, terwijl ik slechts100 euroheb ontvangen.

Moet ik hem vertellen dat dit niet gaat, of is er een oplossing dat ie alsnog de BTW kan terugkrijgen van me?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dan zie je pas hoeveel obstakels er zijn om te komen tot een eengemaakte europese markt!

 

Als ik als Belg lever aan een Nederlands bedrijf met BTW nummer dan lever ik een factuur zonder BTW af. Geen probleem.

 

P.S. Is het inderdaad zo dat Nederlanders minder producten voor privé-gebruik op de zaak kopen? Vanaf dat men het kan verantwoorden aan de belastingdsdienst (en dat is vrij ruim) is dat een klassieker in België.

Link naar reactie
  • 0

P.S. Is het inderdaad zo dat Nederlanders minder producten voor privé-gebruik op de zaak kopen? Vanaf dat men het kan verantwoorden aan de belastingdsdienst (en dat is vrij ruim) is dat een klassieker in België.

 

Hoe kun je als leverancier weten, als het te verantwoorden is, of een product aangeschaft is voor privé gebruik? Ook de robots die Hans verkoopt kunnen best zakelijk zijn, ter verfraaiing van de kantoorruimte.

 

In beginsel is dat natuurlijk ook niet de zaak van de leverancier, die moet alleen controleren of er een geldig BTW-nummer is overlegd en of de producten daadwerkelijk Nederland verlaten. Als de ondernemer de producten toch privé gebruikt kan hij ze toch altijd nog in zijn eigen aangifte OB als zodanig verwerken. Nogmaals, dat ligt allemaal buiten de scope van de verkoper.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.