• 0

Samenwerking

Het ziet er naar uit dat ik samen met een partner een contract kan sluiten met een in Brussel gevestigde opdrachtgever voor langere periode 3-5 jaar. Mijn zakelijke partner en ik handelen beiden namens onze eigen (kleine) BV. We kennen elkaar goed en hebben buiten de beoogde samenwerking ook nog andere zakelijke gezamenlijke belangen. Soms in de rol van opdrachtgever en soms in de rol van klant.

 

Ik weet dat je niet te naief moet zijn, maar ik heb er alle vertrouwen in dat onze samenwerking soepel zal lopen (ook omdat de zakelijke belangen buiten de beoogde samenwerking groter zijn dan binnen de samenwerking).

 

Omdat we onder één naam naar buiten willen treden, de klant één aanspreekpunt (en continuïteit) willen bieden, een aparte administratie willen voeren en de resultaten willen delen, moet er 'iets' geregeld worden. Al te formeel willen we dit niet aanpakken, maar we willen wél de aansprakelijkheid over en weer beperken. Op voorhand zijn we niet zo gecharmeerd van een rechtspersoon. Het te verwachten resultaat is nog niet duidelijk, maar op basis van de te verwachten inspanningen zal dit (netto) niet hoger zijn dan een ton.

 

Na wat speurwerk kwam ik zelf op de maatschap.

 

Valt de samenwerking binnen een maatschap te regelen. Dus 2 BV's richten een maatschap op. De maatschap heeft maar één klant. De maatschap heeft geen medewerkers, wel zou het voor kunnen komen dat één van de medewerkers van een van de BV's ondersteunende werkzaamheden verricht, waarvoor de betreffende BV dan een rekening aan de maatschap stuurt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De samenwerking heeft vooral betrekking op het leveren van diensten op marketingebied, maar ik sluit niet uit dat de geldstroom + verantwoordelijkheid voor campagnes via de samenwerking zal gaan lopen.

 

 

Als je grote bedragen moet gaan besteden aan drukwerk en media, dan is een rechtspersoon toch niet zo'n gek idee. Je zal maar voor een paar ton hebben uitstaan en je opdrachtgever betwist de rekeningen...

 

..er zijn ook voorbeelden van marketing joint-ventures waarin de opdrachtgever participeert. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Al te formeel willen we dit niet aanpakken, maar we willen wél de aansprakelijkheid over en weer beperken. Op voorhand zijn we niet zo gecharmeerd van een rechtspersoon

 

Dus 2 BV's richten een maatschap op.

 

Dag LaSalle

 

Ik quote even twee dingen uit je vraag die niet matchen met elkaar. Je wilt de aansprakelijkheid beperken. Je bent niet gecharmeerd van rechtspersonen maar vervolgens laat je de maatschap wel bestaan uit 2 BV's? En dus kan bij problemen de BV aangesproken worden op schulden van de maatschap (tot de hoogte van de eigen inbreng).

 

Nu zit je met die twee BV's toch al in de vennootschapsbelasting en heb je van doen met DGA loon en dividendbelasting. Waarom dan niet gewoon een nieuwe BV onder jullie beide BV's? Fiscaal wijzigt er niets en de beperking van de aansprakelijkheid is beter geregeld dan bij een maatschap.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@joost

Bedankt voor de info. Neem het mee in de afweging. Klopt natuurlijk helemaal. 't heeft ook vooral met onderbuikgevoelens te maken. We willen beiden ondernemen en hebben gewoon geen zin om een relatief eenvoudige vorm van samenwerking via de notaris te regelen. Bovendien bedoelde ik met de aansprakelijkheid dat we willen voorkomen dat één van beiden volledig aansprakelijk kan worden gesteld voor schulden die binnen de samenwerking ontstaan. Aansparkelijkheid tot de eigen inbreng is niet het probleem, dat is gewoon ondernemen. Toch....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.