• 0

Benzine buitenland aftrekbaar voor ZZP'er voor zakelijke reis?

Hoi mensen, ik heb een vraag m.b.t. aftrekken BTW benzine in het buitenland. Het zit als volgt:

 

Ik heb een eenmanszaak en ben daarin voornamelijk met creatieve beroepen bezig, o.a. copywriter, web redacteur, maar ook sound designer, muziek producer, cameraman, video editor en DJ. Voor deze verschillende 'beroepen' doe ik opdrachten voor verschillende werkgevers op freelance basis. Ook heb ik een eigen platenlabel dat ook valt onder deze eenmanszaak, waarmee ik muziek uitbreng van allerlei artiesten uit binnen en buitenland, inclusief mezelf. Daar maak ik behoorlijk wat kosten voor en komen ook inkomsten uit voort.

 

Nu is het zo dat ik afgelopen jaar (2012) een DJ promotie tour heb gedaan in Polen. Ik ben met de auto op en neer gereden en heb tijdens de trip veel gefilmt, wat ik ga gebruiken voor het maken van muziek videos voor mijn muziek. Ook heb ik in 3 steden in Polen gedraaid. Deze trip is erg nuttig geweest voor me m.b.t. promotie van m'n muziek en platenlabel.

 

Uiteraard heb ik voor deze trip behoorlijk wat benzinekosten gemaakt. Ik ben met m'n eigen prive-auto gegaan (die ik niet als zakelijke auto heb opgevoerd in m'n administratie overigens). Deze auto gebruik ik semi-prive semi-zakelijk. Ik hou de kilometervergoeding hiervoor netjes bij.

 

Ik heb eigenlijk 3 vragen:

1. Kan ik deze reis beschouwen als een 'zakentrip'?

2. Zo ja, kan ik de gemaakte kilometers meerekenen bij m'n kilometervergoeding a 0,19 per km? (en dus aftrekken van de inkomstenbelasting)

3. Kan ik de BTW van de benzine aftrekken? (gebaseerd op aantal gemaakte kilometers)

 

ik heb alle benzinebonnen van de tankstations in duitsland en polen nog.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je schrijft dat DJ'en "zwart" gaat. Bij zwarte inkomsten kun je geen kosten opvoeren, van twee walletjes eten kennen we namelijk niet. Bovendien heb je die vliegticket handje contantje vergoed gekregen, dus geen kosten aan gehad.

 

Volgens mij is dit geen grijs gebied maar een zwart gebied.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

ik heb op de verschillende lokaties gefilmt voor muziek videos (wat ik ook kan aantonen). ik gebruik deze videos voor het maken van promotie materiaal voor mezelf als artiest en m'n platenlabel. Kosten zijn in dat geval zeker gemaakt. Immers benzine kosten en vliegtickets.

 

Link naar reactie
  • 0
Dat ik zwart wat geld heb gekregen (overigens stelt dat weinig voor) hoeft de belastingdienst niet te weten.

Als het jouw inkomsten zijn, dan moet je dat de belastingdienst wel laten weten (via je aangifte).

Ga je struktureel werk doen waarvoor je niets krijgt, dan zou ik eraan gaan twijfelen of je wel een echte ondernemer bent.

Als die inkomsten maar weinig voorstellen, dan kan je ze toch gewoon aangeven? Ik snap niet waarom je voor een gering bedrag uberhaupt dergelijke risico's wilt lopen. Een gedegen administratie lijkt mij een stuk makkelijker te verantwoorden...

 

In de basis moeten de kosten volgens mij gerelateerd zijn aan de inkomsten. Wat heb je dus gefilmtd? Artiesten die onder je platenlabel vallen of zomaar een optreden? (waar jij toevallig zonder inkomsten aan't DJ-en was...)

Link naar reactie
  • 0

lekker complex, ik weet het :) .. als iemand me kan helpen hoor ik dat graag!

 

Volgens mij is het nuttig op tijd een boekhouder in de arm te nemen. Kun je al de complexe zaken in een keer oplossen.

 

dat is zeker een goed punt en zit ik ook sterk te overwegen.

Link naar reactie
  • 0

Aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen

Ik zou het over de boeg kunnen gooien

Dat ik zwart wat geld heb gekregen (overigens stelt dat weinig voor) hoeft de belastingdienst niet te weten.

De vraag is kom je daar mee weg bij een belasting controle.

 

Het spijt me maar jouw verhaal deugt gewoon niet. Je verdient zwart en ja, je kan in het leven alles verdraaien, over een andere boeg gooien en kunnen zeggen, zolang je geen controle krijgt. Dat er andere DJ's, timmermannen en noem maar op zijn die ook zwart werken doet er niet aan af dat jij je hier meldt en de kosten die je al zwart vergoed hebt gekregen ook nog eens als bedrijfskosten wil opvoeren en zo de boel belazeren. Zover ik weet werkt HL niet mee aan dit soort gesjoemel.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

het is alles behalve mijn bedoeling om 'de boel te belazeren'. volgens mij begrijp je mijn verhaal niet helemaal.

ik belazer niemand. ik vraag me alleen af wat wel mag en niet mag. als het niet mag dan zal ik het ook zeker niet doorvoeren.

Link naar reactie
  • 0

aan de reacties te zien lijkt het mij in ieder geval verstandig om niets van deze kosten op te voeren, dan vermijdt ik eventuele problemen. in de toekomst zal ik zeker een boekhouder in de arm nemen zodat ik zeker weet dat alles volgens de regels gaat. ik vind het af en toe heel complex wat nou wel en niet kan (met name wat je wel en niet kan aftrekken), al helemaal omdat de regels ieder jaar lijken te veranderen. in ieder geval bedankt voor de reacties en advies.

Link naar reactie
  • 0

met zoveel 'dingen' moet je gewoon een goede boekhouder/accountant in de hand nemen, die kunnen geld voor je verdienen!

en dat beetje contant geld moet niet het verschil zijn tussen winst en verlies en daar moet je het dus ook niet over hebben....

www.jumper-bussum.nl / www.degooisediersuper.nl

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft dat DJ'en "zwart" gaat. Bij zwarte inkomsten kun je geen kosten opvoeren, van twee walletjes eten kennen we namelijk niet. Bovendien heb je die vliegticket handje contantje vergoed gekregen, dus geen kosten aan gehad.

 

Volgens mij is dit geen grijs gebied maar een zwart gebied.

 

Ik heb de thread 3x gelezen, en een keer met + F gezocht maar het woord "zwart" komt pas bij jou aan bod.

 

We hebben niet allemaal (semi) overheden als klant, noch zitten we allemaal in de "keurige kinderopvang"

 

Link naar reactie
  • 2

Volgens mij heeft TS de originele post aangepast en de verwijzingen naar zijn zwart werken verwijderd. Ik ben wel gek, maar niet achterlijk en ik weet ook zeker dat hij er zelf over begon zoals het handje contantje betalen van zijn dj inzet zonder dat op te geven en het vergoeden van zijn ticket door de opdrachtgever buiten de administratie om, maar die hij vervolgens wel weer als kosten wil opgeven.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heeft TS de originele post aangepast en de verwijzingen naar zijn zwart werken verwijderd. Ik wel gek, maar niet achterlijk en ik weet ook zeker dat hij er zelf over begon zoals het handje contantje betalen van zijn dj inzet zonder dat op te geven en het vergoeden van zijn ticket door de opdrachtgever buiten de administratie om, maar die hij vervolgens wel weer als kosten wil opgeven.

 

Oke duidelijk.

 

Maar dan nog, wat is er mis met handje contantje?

 

Heb in mijn gouden tijden wel eens 60k cash in ontvangst genomen voor een programmeer projectje. Heb je iniedergeval veel minder gezeur met incasseren/bedelen/tijd verkwisten of ze alsjeblieft de rekening willen voldoen. Beetje bekrompen om alles wat met cash word gedaan af te doen als zwart.

Link naar reactie
  • 0
Beetje bekrompen om alles wat met cash word gedaan af te doen als zwart.

TS gebruikte zelf de term zwart. Met ctrl-f kan je de betreffende quotes vinden.

Cash inkomsten zijn ook prima in de aangifte te verwerken en dan kunnen zakelijke kosten gewoon worden afgetrokken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Besten,

 

nog een inhoudelijke reactie:

 

Als eenmanszaak kun je 19 ct/km aftreken mits de res een zakelijk doel heeft. Dat moet e ard kunnen maken - in voorkomende gevalen wil de fuscs domweg bewijzen zien en moet je het zakelijke karakter van de reis aannemelijk maken.

 

Als de tankbonnen cash of met een privé-pinpas zijn betaald kun/mag je zowiezo de BTW niet verrekenen - niet van Nederlandse, niet an Duitse en niet Poolse tankbonnen. Dat kan alleen als de betalingen met een zakelijke pinpas op naam van de zaak zijn gedaan, óf als je beschikt over een tankcard op naam van het bedrijf (is het eenvoudigst). Alleen dan kun je de BTW verrekenen. en uiteraard mag je de Duitse/Poolse BTW niet met de nederlandse fiscus verrekenen, maar dien je ze bij de desbetreffene landen te verrekenen. Dat is meestal een hoop werk, met lange wachttijden ... en loont zich normaliter niet.

 

De DKV tankcard biedt -voor zover ik weet als enige - een dienst om de BTW vor haar klanten in het buitenland terug te vragen. Maar dan moet je aardig wat liters in het buitenland geankt hebben ;-)

 

Succes

René

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als de tankbonnen cash of met een privé-pinpas zijn betaald kun/mag je zowiezo de BTW niet verrekenen

 

Dat is nou net de uitzondering op de regel. Dat mag dus wel, zolang de betaling naar jezelf is te herleiden bijvoorbeeld dus door te betalen met een privé-pinpas.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Klopt inderdaad - had ik niet juist geformuleerd. Ik Denk dat de buitenlandse belastingdiensten overigens wél een eenduidige zakelijke toedeling vande tankbonnen willen zien, dus een factuur o naam van het bedrijf of betalingen via een zakelijke pin- of tankpas.

 

Dank voor de correctie !

 

René

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.