• 0

Werkzaam voor het buitenland, wonen in Nederland: loondienst of factureren?

Op dit moment heb ik een EMZ in Nederland met ongeveer 200 (vaste) klanten en ben ik loondienst in het buitenland waar ik eveneens woon. Dit is gewoon binnen de EU overigens. Nu ben ik er over na aan het denken om terug te gaan naar Nederland maar wel werkzaam te blijven voor dit bedrijf. Maar dan komt nu de vraag wat voor mij de beste oplossing is met betrekking tot mijn salaris. Er zijn twee opties.

 

- Ik kan in loondienst gaan waarbij zij de werkgeverslasten moeten dragen en eigenlijk alles net als in Nederland is.

- Ik kan met mijn EMZ factureren voor de werkzaamheden die ik uitvoer voor het buitenland.

 

De verhouding inkomen Nederland t.o.v. het buitenland is ongeveer 40% om 60%. Laten we voor het gemak uitgaan van 40000 om 60000. Uiteraard op basis van bruto bedragen. Die 40000 wordt momenteel al in Nederland belast en dat zal dus niet gaan veranderen. De 60000 daarentegen zal wel in Nederland belast gaan worden. Dat is dus, als ik het goed begrijp van de belastingdienst, exclusief alles. Wanneer de werkgeverslasten hier af gaan (800 euro per maand) en we van bruto (4200) naar netto terug rekenen kom ik op ongeveer 2500 euro netto uit per maand. Factureer ik dit vanuit mijn EMZ is er de inkomensafhankelijke bijdrage van 5,65% en verder gewoon van bruto naar netto. In dat geval kom ik op 3000 netto per maand uit. Nu gaat het hier om een rekenvoorbeeld maar mijn eerste vraag is of ik in dat opzicht goed gerekend heb. Of mis ik iets belangrijks?

 

Ik zal zo ongeveer 70 dagen per jaar in het buitenland zijn. Dit is niet voldoende om belast te worden in het buitenland zover ik begrepen heb.

 

De tweede vraag is: de werkzaamheden voor het buitenland zullen zo ongeveer 85% van mijn tijd in beslag gaan nemen. Naar verhouding zijn zij dus verreweg de grootste klant. De 200 andere klanten betalen relatief lage jaarlijkse of maandelijkse kosten. In hoeverre is de kans aanwezig dat de Belastingdienst dit als een fictief dienstverband gaan zien? Gezien de tijd die ik bezig ben met het uitvoeren van de werkzaamheden kijk hier zelf niet van op.

 

Uiteindelijk moet ik zelf de afweging maken of het die 500 euro netto per maand uit het rekenvoorbeeld waard is (en alle moeite die er waarschijnlijk bij komt kijken, ook vanuit het buitenland, om dit op de andere manier te regelen). Maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening hier over. Het is niet iets waar ik me dagelijks mee bezig hou, mijn tak van sport zit heel ergens anders, vandaar de vraag hier.

 

Mocht ik iets vergeten zijn hoor ik het graag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.