• 0

Deelnemen in bv naast een eenmanszaak (met andere activiteit)

Op dit moment heb ik sinds (april 2010) een eenmanszaak waarmee ik diensten lever en handel. Vanwege de risico's in de handel is mij geadviseerd een bv op te richten. Ik zou graag alleen de handel in een bv onderbrengen, eventueel met een partner. De diensten wil ik vanwege de startersaftrek in een eenmanszaak houden. Is dit toegestaan en wat zijn de haken en ogen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vloeien de diensten logisch voort uit de handel (verhandel je bijvoorbeeld televisies en is je dienst het afleveren en installeren van televisies) of staat het een los van het ander (verhandel je televisies en teken je serres als dienst)?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dag DeBeek

 

(verhaal is niet helemaal logisch qua volgorde want ik schrijf terwijl ik denk, maar alles staat er IMHO wel in)

 

Haal je met alleen de diensten wel 1.225 uren in je eenmanszaak? Zonder mis je namelijk sowieso de zelfstandigenaftrek en de vraag blijft dan in hoeverre er nog sprake is van een onderneming. Hoeveel klanten blijven er over voor alleen de diensten? Welke omzet haal je daarmee? Etc.

 

En welke risico's hebben we het over in de handel in sportpaarden die je graag in een BV wilt afschermen?

 

Ik kan me zo indenken dat er best wel eens te veel betaald wordt voor een onderpresterend paard of voor een ziek paard. Dat een sportpaard minder revenue opbrengt dan dat je erin gestoken hebt qua kosten manege en training. Maar kun je die risico's niet beter én verzekeren waar mogelijk én uitsluiten in je handelsvoorwaarden?

 

Voorts neem ik aan dat de beoogde BV dan dus paarden in eigendom verwerft (levende have). Hoe wil je dan het risico beschermen als de BV een claim krijgt omdat (zeer extreem maar wel duidelijk) een pas verkocht paard overleden is op transport vanaf de manege? Dat gebeurt immers in dezelfde BV zodat de fitte en waardevolle paarden verkocht kunnen worden om die claim te voldoen.

 

Dat kan dan weer alleen als de handel in de paarden niet plaatsvindt in dezelfde BV als waar de paarden in eigendom aan toebehoren en dat lijkt me juridisch onmogelijk voor elkaar te krijgen (contradictio in terminis).

 

De BV zou ik dan ook alleen zien als bescherming van wat je privé bezit. Als dat omvangrijk is en je denkt dat je in de handel in paarden echt onverzekerbare risico's loopt, dan kan de BV een oplossing zijn. Maar vooral een goede afweging van bezit, (verzekerbare) risico's en de eigen draagkracht is hierin maatgevend.

 

Tot slot: als je dan echt handelt in dure paarden en je wilt de risico's beslist gespreid hebben zodat een ziek paard in de BV niet zorgt voor de gedwongen verkoop van een goed paard uit diezelfde BV, dan kun je per paard nog overwegen een BV op te richten die eigenaar wordt van het paard. Uiteraard alleen voor de waardevolle levende have.

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het coachen van ruiters en het trainen van paarden van derden is de hoofdactiviteit van de eenmanszaak en voldoet qua uren en inkomsten aan alle voorwaarden voor een onderneming! Het is een goede basis en het zou jammer zijn wanneer dit in gevaar komt door een slechte transactie!

Het verzekeren van paarden is een kostbare aangelegenheid (premie is 10% van de taxatiewaarde). Het zelf inkopen van paarden en na een korte of langere opleidingsperiode weer verkopen van paarden was bijzaak maar begint vorm te krijgen en vooral de paarden met potentie staan vaak lang in training voor ze het niveau hebben dat ze goed verkocht worden! Uiteraard is dit een risicovolle periode. Vwb het transport wordt een transportverzekering afgesloten. Het transport is overigens in principe risico koper. Door handel en diensten te scheiden is het risico gespreid en zijn de basisinkomsten veilig gesteld. Elk handelspaard met potentie in een aparte bv onderbrengen zou een optie zijn maar is praktisch wellicht minder makkelijk uitvoerbaar.

Iig bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
  • 0

Dank je. Je reactie geeft in ek geval blijk van kennis van zaken. Akkoord wat betreft de eenmanszaak.

 

Zo bezien zou ik toch zeker overwegen om in elk geval potentieel (hoog)winstgevende paarden in een eigen BV onder te brengen. Dat hoeft niet per paard een nieuwe BV te zijn. Als BV A paard A verkocht heeft zonder gevolgen dan kan BV A prima paard B kopen. En een BV is geen dure aangelegenheid meer. Rond de 400 euro voor de notaris en een euro aan aandelenkapitaal is voldoende.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.