• 0

Belastingen buitenterrein / grond

Een goede avond,

 

Wegens het overwegen van het aankopen van een klein stukje grond probeer ik informatie te achterhalen van de verschillende belastingen die hierover betaald moeten worden. De grond wordt aangekocht voor mijn eenmanszaak en gaat gebruikt worden als opslagterrein. Op het terrein wordt dus niks gebouwd, hierdoor verwacht ik geen onroerend goed belasting te betalen. Er zijn wel een aantal regen putten op het terrein en mogelijk dat er hierdoor wel rioolheffing betaald moet worden. Misschien weten jullie nog een aantal belastingen waar rekening mee gehouden moet worden. Bij deze dan ook dank voor een eventuele reactie.

 

Mvg,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ook een goede avond!

 

Waar je spreekt over 'onroerend goed belasting' vermoed ik dat je de overdrachtsbelasting bedoelt?

Overdrachtsbelasting moet betaald worden als er onroerend goed overgedragen wordt. Een stuk grond is ook onroerend goed (Burgerlijk Wetboek, boek 3, artikel 3, lid 1), of er nu iets op staat of niet. Kortom, ik ga er van uit dat je overdrachtsbelasting zult moeten betalen bij de aankoop van dit stukje grond.

 

Als het een stuk grond betreft waar regenputten op staan/liggen/hangen, dan is er waarschijnlijk riolering, en dan kwalificeert het waarschijnlijk als bouwterrein voor de omzetbelasting. (artikel 11 lid 4 Wet Omzetbelasting). Dat betekent dat de levering van het stuk grond in principe vrij van btw is, tenzij jij en de huidige eigenaar er voor kiezen om het wel met btw over te dragen.

 

En dan is er nog een verhaal over de eventuele samenloop van overdrachtsbelasting en omzetbelasting, maar zolang dat nog neit speelt ga ik er niet induiken.

 

 

Na aankoop zul je ook elk jaar onroerende zaak belasting (OZB) mogen afdragen, ook hier haalt het bij mijn weten niet uit of er nu iets op staat of niet.

 

Helpt dit?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Na aankoop zul je ook elk jaar onroerende zaak belasting (OZB) mogen afdragen, ook hier haalt het bij mijn weten niet uit of er nu iets op staat of niet.

 

Dat kan ik bevestigen - het maakt de gemeente niets uit of de grond bebouwd is of niet, je wordt gewoon aangeslagen voor de waarde van het perceel.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beide bedankt voor uw reactie. Met de onroerend goed belasting ging ik uit van de ozb belasting. Echter was ik de overdrachtsbelasting vergeten, deze zal er uiteraard ook bij komen. Door de aanwezigheid van riolering zal ik ook rekening moeten houden met rioolheffing. Wat bedoelt u tot slot met omzetbelasting, dat heeft niks met het stuk grond te maken toch? Moet ik ook rekening houden met belasting voor vuilnis of eventuele andere aanslagen?

Link naar reactie
  • 0

Zojuist even met de belastingdienst en de gemeente aan de telefoon gehangen. De te verwachten belastingen zijn volgens hun als volgt:

- Overdrachtsbelasting (belastingdienst kon dit niet met 100% bevestigingen)

- OZB niet woningen (zowel gebruiker als eigenaar)

- Rioolheffing

- Waterschapsbelasting

- Eventuele ondernemersverenging

 

Meer konden de heren niet verzinnen (alsof het nog niet genoeg is)..

Link naar reactie
  • 0

Meer konden de heren niet verzinnen (alsof het nog niet genoeg is)..

 

Tja, de BV Nederland heeft natuurlijk ook financiële middelen nodig om de boel te laten draaien ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zojuist even met de belastingdienst en de gemeente aan de telefoon gehangen. De te verwachten belastingen zijn volgens hun als volgt:

- Overdrachtsbelasting (belastingdienst kon dit niet met 100% bevestigingen)

Omzetbelasting zou ook nog van toepassing kunnen zijn, overdrachtsbelasting en omzetbelasting gaan nooit tesamen dus het zal een van de twee zijn. Als het geen omzetbelasting is, dan waarschijnlijk overdrachtsbelasting, waarbij er wel voor specifieke situaties vrijstellingen zijn, maar dat zal afhankelijk van de feiten zijn of die van toepassing zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.