• 0

Gemeente en je eigen pand

Goedenavond ondernemers,

 

Ik heb een vraag over het volgende: Lees eerst het onderstaande,

Ik ben sinds feb. 2008 ICT Ondernemer die redelijk succesvol is met groei in crisis tijd. Sinds ik ben begonnen heb ik een aantal ICT producten op een eigentijdse wijze in de markt gezet in de regio Gouda - Rotterdam en omstreken.

Door deze groei heb ik aantal fulltimers en parttimers in dienst, en de vraag blijft groeien, kennelijk doen wij ons werk goed..

Sinds het bestaan van ons bedrijf worden wij in het dorp waar wij zitten digitaal gepest en nageaapt in kleuren, logo’s, advertenties met een look like van onze logo’s door een concurrent collega. Dit gaat al 5 jaar door, daardoor enkele rechtszaken gehad en gewonnen, maar de laatste rechtszaak verloren omdat de rechter het volgende zegt: “ een ondernemer mag meeliften met iemand anders reclame, mits er geen misleiding is.” De concurrent aapt en kopieer alles na wat wij doen, ook op websites, facebook etc. Ook maakt hij inbreuk op merknamen en urls op het internet.

Nu zijn wij verhuisd naar een ander pand in het dorp, dit huidige pand staat op een zicht locatie in het dorp en op een plek die iedereen herkend en kent. Dit pand hebben wij in het eerste jaar gehuurd om daarna te kopen, dat is niet het probleem. Onze vorige huisbaas heeft ons uit het vorige pand gezet door een driftbui, omdat ik vasthoudend was vanwege te veel betaalde energie voorschotten, die ontverantwoord hoog waren, zodat ik via het energiebedrijf om opheldering

vroeg. De huisbaas heeft via een mondelinge driftbui ons uit het pand gezet, dat is dan ook de reden om naar het nieuwe pand te gaan.

Wij zijn verhuisd in de maand juli 2012 naar ons nieuwe pand, en we waren heel blij dat alles prettig geregeld was. Toen wij erin kwamen hebben wij in de straat waar ons pand staat een brief gestuurd naar alle bewoners dat wij in het pand gingen en uit gelegd wat we soort werkzaamheden gingen doen. Voor klachten of informatie waren wij altijd bereid om er over te praten.

Nu ben ik benaderd door de gemeente omdat er een anonieme brief heeft omvangen van bewoners in de straat en aan het overkant van het water waar ons pand staat. De klacht was: dat de kleuren en de letters op het pand niet in het bestemmingplan valt, en deze moeten wij verwijderen, ook de felle kleuren die wij in ons merk gebruiken moeten terug brengen in grijs en zwart. Nog te vermelden waard: het bestaande pand heeft tussen 4 en 5 jaar leeg gestaan omdat de vorige eigenaar een te hoge huur en vraagprijs voor het pand vroeg. Door te onderhandelen konden wij het pand betalen.

Doordat nu de gemeente erg moeilijk doet op basis van een anomie brief vanwege de klachten van de uitstraling van het pand, het digitale pesten en na-apen van een concurrent collega in het dorp ben ik het ondernemerschap beu, echt beu. Ik heb last van erge moeheid en het kan mij eigenlijk niets meer interesseren. Ik heb het eigenlijk wel gehad.

Nu de vragen:

Wat zou jullie doen in dit geval , als je 5 jaar digitaal gepest en nageaapt wordt? Wat zou jullie doen als blijkt dat de gemeente een dwangsom wil geven om het pand terug te brengen in de grijs en zwarten kleuren van de vorige eigenaar zodat de uistraling totaal verdwenen wordt. Kijk de bijlagen van het pand.

Graag jullie advies in beide zaken.

pandwebgevel.thumb.jpg.579aa0ec99d449d0ea2f3cf8150c4cad.jpg

John Sips ICTér van ImakeIT | Allround ITC Consulting

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 1

Met stijgende verbazing lees ik dit topic.

 

Je posthistorie op HL (eerste melding komt uit 2008, met updates in 2010 en 2011) komt over als een bizarre zwarte komedie waarbij twee concurrenten elkaar al jaren - meer dan 5 jaar ! het leven goed zuur maken met volkomen uit de hand gelopen pesterijen.

 

Wie een beetje zoekt op Google komt diverse verslagen van gerechtelijke procedures tegen van 2 IT bedrijven uit Waddinxveen waar af en toe de ene en af en toe de andere partij gelijkt krijgt, terwijl het sarcasme van de rechterlijke macht in ieder vonnis doorsijpelt met zinsnedes zoals "dat het afwijzen van de vordering geen vrijbrief is voor gedaagde om bepaalde activiteiten nog langer uit te voeren".

 

Citaat van de Rechtbank 's-Gravenhage van 3 november 2011: "er lijkt sprake te zijn van concurrentje pesten op een weinig volwassen manier. " (De rechtbank doelt hier overigens op het pestgedrag van IMakeIT)

 

De kinderachtigheden zijn van een kaliber dat je denkt "dit kan toch niet?" Elkaars reclamecommercials na-apen en persifleren, logo's en kleuren nabootsen, reclame uitingen nadoen, etc etc. Maar één ding blijkt uit al die verslagen wel: er is niet 1 duidelijke dader en 1 duidelijk slachtoffer. Wie met deze 'oorlog'' begonnen is doet op dit moment niet meer ter zake, vraag is wie zo verstandig is om zich er aan te onttrekken en al die tijd en energie aan wat zinnigers te besteden

 

Dat je in het verleden geconfronteerd bent met fraude, 5 jaar lang gepest bent door een concurrent, door een huurbaas het huis uit bent gezet en je nu weer om andere redenen tegen problemen aanloopt kan 2 dingen betekenen: ofwel jij bent de grootste pechvogel van de hele wereld, of je roept dit onheil mede (of grotendeels) over je zelf af door je houding en (re)acties ten opzicht van bepaalde dingen die jou niet zinnen

 

Zoals Twabla in 2011(!) al schreef is het misschien raadzaam om deze extreme fixatie te stoppen. Is slecht voor je gezondheid, je wordt er niet oud mee. Mijn advies daarom: stop er mee! Verkoop de hut, emigreer naar Hawai en ga leven!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je al eens een poging gedaan om "on speaking terms" te komen.

Bel hem eens op om een afspraak te maken en een kop koffie te drinken.

Baat het niet, dan schaadt het ook niet. Zo te lezen heb je niets te verliezen, louter te winnen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

aha, ik had Norberts reactie nog niet gezien tot ik op Enter drukte...

Ik was er al van overtuigd dat er meer aan de hand was. Maar ik wilde subtieler het gesprek openen.

 

Doet me denken aan een klus die ik een paar jaar geleden deed. Ik kreeg de vraag van een middelgroot mkb-bedrijf of ik wilde "meedenken met de ontwikkeling van een franchise formule". ik er heen, en had binnen 10 seconden door dat de 3 dga's eigenlijk slaande ruzie hadden. een viertal gesprekken later was het probleem opgelost. 1 dga eruit en iedereen blij. Er zit altijd veel meer achter dan je in 1e instantie denkt...

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Deze wenst mij niet te spreken! Meerdere pogingen al geprobeerd.......

 

dan wordt het tijd voor begeleiding van een buitenstaander. ik raad je aan een mediator/coach/whatever te zoeken die jou de juiste spiegel voorhoudt. Je in de richting van een oplossing brengt, waardoor je weer vanuit je kracht vooruit kan denken, in plaats vanuit frustratie achteruit denkt. Ik weet, ik zeg het niet zo vriendelijk, maar ik bedoel het goed.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er gewoon lekker mee stoppen, iets anders gaan doen.

 

Als je bovenstaande gelezen hebt en denkt "nee, want ik vind het ondernemen zelf wel leuk", dan moet je dringend stoppen met energie verbranden, ofwel door vrede te sluiten op wat voor manier dan ook, ofwel door je energie en focus op hele andere dingen te leggen.

 

Negatieve gevoelens vreten je van binnen op, werken door in alles wat je doet en hebben effect op je hele omgeving. Er moet een punt komen waarop de knop omgaat en je een keuze maakt om ofwel het een ofwel het ander te doen. Ik zie niet meer keuzes dan

1) rigoreus stoppen, maar ik vermoed dat je dan eeuwig blijft rondlopen met het idee dat "de ander zijn zin" gekregen heeft.

2) Heel hard slikken, de strijdbijl van jouw zijde begraven en nergens meer op reageren, nooit.

3) Een externe bemiddelaar erbij halen en echte moeite en energie stoppen in het oplossen van alle negatieve gevoelens. Wellicht heel erg raadzaam dat deze persoon voorafgaand een aantal gesprekken voert zodat de ergste boosheid/frustratie al geventileerd is, want je bericht zit vol met wrok en negatviteit.

 

Dan het probleem met betrekking tot je pand: wat geeft de gemeente als argument, is er een bezwaarprocedure en is die al doorlopen?

 

In ieder geval goed dat je het op het forum geknald hebt. Nu nog de negativiteit (Hij wenst mij niet te spreken...) eruit knallen en de knop om.

 

Overigens, ik kan me extreem goed voorstellen dat als dingen zo oplopen dat beide partijen elkaar zo vaak hebben gekwetst/dwarsgezeten, dat een onmogelijke situatie bestaat. Maar ik ben er ook van overtuigd dat als 1 van de partijen het aandurft om een andere weg in te slaan, dat een oplossing in ieder geval sneller voor elkaar komt dan via een rechter.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik was een jaar dat het me los liet wat deze collega deed, maar door het personeel werd ik er wee op geattendeerd over het na-apen van urls. ik heb www,allround-itc.nl, hij maakt er van www,allrounditc.nl (dit als voorbeeld)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mod comment: links aangepast want veroorzaakte onbedoelde verwijzingen naar live-site

John Sips ICTér van ImakeIT | Allround ITC Consulting

Link naar reactie
  • 0

Ik was een jaar dat het me los liet wat deze collega deed, maar door het personeel werd ik er wee op geattendeerd over het na-apen van urls. ik heb www,allround-itc.nl, hij maakt er van www,allrounditc.nl (dit als voorbeeld)

 

Nou en... Zorg je toch gewoon dat jij als origineel de beste bent? In jouw voorbeeld: betere site, betere ranking, meer bezoekers, etc.

 

Zie de na-aperij als motivatie om beter te worden. Als jij vernieuwend en beter blijft betaalt dat zich altijd uit en zal jij groter groeien terwijl de ander achter de feiten aan blijft rennen...

Link naar reactie
  • 0

Deze post is zo ongeveer een redelijk sterk bewijs dat je totaal gefixeerd bent op die concurrent. We krijgen 90% tekst over een geschil wat compleet los staat van het voorliggende probleem.

 

Elke ondernemer pandeigenaar of huurder heeft zich ook te houden aan het bestemmingsplan, communiceren met de buurt bij een verbouwing is goed maar garandeert niet dat er niet geklaagd wordt. Nu ken ik Waddinxveen een heeel klein beetje, had jou pand nog niet gezien, zo vaak kom ik er niet. In de bijlage de foto van jou pand in oude staat incl een stukje omgeving

 

Je zit op een inderdaad op een unieke zichtlocatie bij de hefbrug en jou pand zou daar niet zeker niet het zicht behoren te bepalen. denk ik niet dat dit passend voor die omgeving waar je zit.

Op een bedrijventerrein op een zichtlocatie langs de A12 zou dit misschien nog wel kunnen maar niet in deze omgeving. Ik geef de gemeente groot gelijk dat ze dit aangepast willen zien.

Als ik buurtbewoner was geweest had ik vrij zeker ook geklaagd, waarschijnlijk niet anoniem, maar aan de andere kant waddinxveen is een dorp.. vele kennen waarschijnlijk de "bloedvete" tussen jou en je concurrent.. dus misschien heeft de buurtbewoner in kwestie om die reden maar even niet zijn naam genoemd.

 

Dus in plaats van totaal gefixeerd ervan uit gaan dat je concurrent je weer genaaid heeft zou ik gewoon eens goed naar de gemeentelijke regels voor die omgeving gaan kijken en met de gemeente om tafel hoe je zodanig aanpassingen kan maken dat jou pand bedrijfsmatig toch opvalt maar minder uit de toon valt. Want zelfs als je concurrent de anonieme melder zou zijn dan nog denk ik dat de gemeente gewoon een goede zaak heeft mocht je dit ook voor de rechter willen uitvechten met de gemeente.

pand_oud.thumb.JPG.7ab9d26d3b457231af616d05853f874d.JPG

Link naar reactie
  • 0

Misschien kun je een aanpassing in kleurstelling juist wel gebruiken om weer even in de kijkerd komen te staan? Een verandering valt meer op dan een pand dat hetzelfde blijft. Misschien moet je naar buiten brengen hoe vervelend je het vindt dat er mensen in de buurt last van blijken te hebben en dat je dat absoluut niet wilt, toon je goede wil, laat zien dat je een goede buur bent! Vraag de gemeente ook om mee te denken. Krijg mensen aan je kant ipv aan de overkant!

 

Ik denk ook dat deze zaak los staat van die concurrent, en ik denk dat dit je echt belemmerd. Sterker nog ik weet het wel zeker.

 

Het wordt tijd om deze concurrent eens helemaal te negeren. Die kost je omzet en niet omdat hij die van je af pakt maar omdat jij nu met verkeerde zaken bezig bent.

 

Dit is alleen te winnen door er boven te gaan staan.

Link naar reactie
  • 0

had je wel een vergunning om de kleurstelling van je pand aan te passen?

voor zover mijn kennis reikt mag dat ook niet zomaar, groot kans dat de gemeente gelijk heeft.

 

wat de pesterijen betreft, heb ik geen oplossing voor behalve de tip dat je hem wind uit de zeilen neemt, bijvoorbeeld bij het aanmaken van een nieuwe url dat je zelf al de pseudo's ook vast legt?

 

en je zou in je communicatie kunnen verwerken 'de enige echte' of zoiets van die strekking? doen ze in de voedingsindustrie ook, consument tuint daat ook met open ogen in... ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

wat de pesterijen betreft, heb ik geen oplossing voor behalve de tip dat je hem wind uit de zeilen neemt, bijvoorbeeld bij het aanmaken van een nieuwe url dat je zelf al de pseudo's ook vast legt?

 

en je zou in je communicatie kunnen verwerken 'de enige echte' of zoiets van die strekking? doen ze in de voedingsindustrie ook, consument tuint daat ook met open ogen in... ;)

 

Beide tips zijn goud waard ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.