• 0

openings balans

Hoi,

 

Ik heb me afgelopen maand bij de kvk ingeschreven als vof. Samen met een andere vennoot gaan we olijven

importeren en hier verkopen. Nu is de andere vennoot een stille vennoot die eigenlijk alleen maar financiert. Ik moet

de zaak drijven, en ook de administratie bijhouden. Nu ben ik opzich wel goed met getallen, maar heb nog nooit

een administratie bijgehouden. Ben me nu aan het inlezen..en bezig met het opstellen van de openings balans.

 

De situatie is als volgt:

 

Rechtsvorm: vof, 2 vennooten

Inbreng: de stille vennoot: 10.000E

Inbreng: ik: kennis, relaties+contacten, en het idee

winst verdeling: 50%/50%

 

We willen dus mijn inbreng (idee+contacten) op 10.000 waarderen. Zodat we er echt samen voor 50% inzitten.

 

Ik had eerst voor de openingsbalans dit bedacht:

 

Activa:

 

immateriele vast activa: 10.000 (het idee, nu gewaardeerd in geld)

materiele vast activa: 0

vlottende activa: 0

Totaal: 10.000

 

Passiva:

 

Eigen vermogen: 10.000

Totaal: 10.000

 

Maar voor mn gevoel klopt dit niet. Iemand opmerkingen of tips voor me?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een onderhandse lening van 5k en 'het probleem' bij faillissement is opgelost.

Dan kun je beide vorderingen bij een faillissement tegen elkaar wegstrepen.

 

Vindt het sowieso apart dat iemand zomaar 10k investeert en het verder niet uitmaakt.

Maar goed, zoals altijd horen wij het verhaal van een kant. Want er rammelt natuurlijk nog wel meer aan.

 

Zo lees ik ook nergens over een eventuele exit.

Stel het bedrijf wordt een groot succes. Het eerst jaar ben je misschien zo blij dat het je niet uitmaakt dat je 50% van de winst uitkeert aan een vennoot die er behalve een paar centen verder niks aan bijgedragen heeft. Het tweede jaar gaat het al erg vervelend worden en in het derde jaar barst waarschijnlijk dan de bom.

Link naar reactie
  • 0

hartstikke bedankt voor jullie input. Ik laat het vennootschap onder firma contract door mijn accountant controleren.

 

En mocht het bedrijf een succes worden dan heb ik er totaal geen moeite mee om 50% van de winst af te dragen. Dat moet je gewoon zakelijk zien toch? De andere vennoot loopt NU al het risico, logisch dat daar iets tegen over moet staan. Bovendien hebben we afgesproken dat alle eventuele winst direct weer in het bedrijf wordt gestoken. Niemand trekt er iets uit dus. Behalve mijn "salaris" dan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Niemand trekt er iets uit dus. Behalve mijn "salaris" dan.

 

Moet er (volgens mij) wel expliciet bij vermeld worden dat vennoot dat niet doet. Geen prive opnamen.

Zelf meer algemeen. Dat hij geen geld en middelen zonder jouw toestemming uit de vof mag nemen.

Link naar reactie
  • 0

Bovendien hebben we afgesproken dat alle eventuele winst direct weer in het bedrijf wordt gestoken. Niemand trekt er iets uit dus. Behalve mijn "salaris" dan.

 

Dit lijkt mij toch heel sterk, hoor:

 

Stel dat jullie 40.000 winst maken, dus 20.000 per vennoot.

Ik weet niet wat je vennoot verder doet, maar stel dat hij werkt of een andere ‘zaak’ heeft. Dan moet hij waarschijnlijk (privé) ergens tussen de 5 en 10 duizend euro aan inkomstenbelasting (extra) afdragen. En jij moet ook leven, dus jij haalt 30.000 uit de VOF als opnamen.

 

En dan denk je dat je vennoot hier blij mee is?

Hij stopt er eerst “10 ruggen” in de zaak, dan moet hij nog eens 5 a 10 duizend aan De Staat geven en jij haalt 30 duizend uit de VOF om van te leven. Verder blijft alles “in de zaak geïnvesteerd”.

 

Dat kan toch niet zijn bedoeling zijn, lijkt mij dan (maar ik ken jullie natuurlijk verder niet).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alles gaat in goed overleg natuurlijk. Ik krijg een primair winst aandeel (de hoogte hiervan bepalen we elk jaar

opnieuw) daarna wordt de "winst" pas door 2 gedeeld. We hebben in eerste instantie afgesproken om zeker

de eerste 3 jaar deze winst niet op te nemen. Daarna herevalueren.

Link naar reactie
  • 0

gheghe ;)

 

ja ik snap wat je bedoeld. Maar je kan ook niet alles vast leggen toch. Je krijgt toch onherroepelijk te maken

met veranderende omstandigheden. In het vof contract staat iig dat er de eerste 3 jaar geen winst ( behalve

het primair winst aandeel) mag worden opgenomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.